Bio snacks
Jag ska på bio med min familj på onsdags kväll och jag undrar om man får äta popcorn under graviditeten?
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Ja, jag har då inte hört något annat än att allt sånt går bra, popcorn, chips, godis, choklad, nötter…
/Christine
Jag åt biopopcorn så sent som i onsdags, gott.
Okej bra för det är ju så gott ;) haha
Popcorn är perfekt snacks, tydligen, eftersom det är ganska nyttigt också ;) Nyttigheten beror förstås på hur mycket smör man har på, men det är ofta mycket nyttigare än tex chips.
Jag har dock hört att micropopcorn och biopopcorn inte är särskilt nyttiga medan om man poppar i kastrull med smör så är det rätt nyttigt (undantaget om man har mycket salt då). Men även om man väljer micropopcorn hemma och äter popcorn på bion så har man faktiskt rätt att unna sig lite såna onyttigheter när man är gravid också :)
Salt är också nyttigt nu när det är varmt och svettigt. Man kan få problem med moderkakan om man inte får i sig tillräckligt med salt läste jag 🙂 Tur för mig, för jag gillar salt.
Men det är rätt, man får unna sig onyttigheter även nu.
Tack för alla svar :)
Intressant att man kan få problem med moderkakan, det har jag inte hört om innan. Men undra vad som är för lite, för man får ju sig salt naturligt också, t.ex. genom kött och mejeriprodukter, om man äter sånt. Jag saltar litegrann när jag lagar mat, i grytor och sånt, men saltar sällan extra på maten. Jag gillar inte när mat smakar salt, utan det ska bara vara en smakförstärkare tycker jag. Undra om jag har risk för saltbrist på sommaren.
Jag läste i en studie att salt är nödvändigt för att upprätthålla vätskebalansen i kroppen, och eftersom man behöver mer vätska när man är gravid behöver man också salt. Annars kan det hända att moderkakan inte får tillräckligt med blod till sig, eller nånting liknande. Men nu när jag försöker hitta den där igen så gör jag förstås inte det. (Googlade salt och placenta och fick bara upp en massa recept! På moderkakor alltså!)
Men det finns en hel del andra studier där ute som visar på att man behöver salt, även när man är gravid. Man ska förstås inte få i sig för mycket heller (eftersom man kan få högt blodtryck), men typ lagom. Här står lite om det.
Jag tror mest saltvarningarna är riktade till folk som äter snabbmat hela tiden. Själv märker jag när jag fått i mig för lite salt, vilket händer ibland här i varma Spanien där man svettas konstant.
Haha, underbart sökresultat! Ibland får man inte riktigt fram det man letar efter. Men det stämmer säkert som du säger, om kroppen tar upp mer vätska så blir ju salthalten i kroppen utspädd, så då behöver man mer för att höja den.
Men om man äter mat som innehåller salt naturligt plus saltar så mycket som man tycker är gott antar jag att man får i sig salt så att det räcker. Jag hoppas i alla fall att kroppen säger till annars i form av att man blir sugen på salt mat.
Det jag har hört också är att man ska tänka på att saltet man äter (alltså kryddar med) bör innehålla jod. Om man alltid äter t.ex. örtsalt istället för vanligt bordssalt så kan det vara så att saltet i örtsaltet inte innehåller jod. Men det ska vara viktigt oavsett om man är gravid eller inte.
Blä smör på popcornen, då blir de ju förstörda ;)
Precis som nämnts är popcorn ett mycket nyttigt alternativ till snacks (beroende på valet av och mängden smör/olja), men det är i själva verket inte "det vita fluffet" utan "skalet" som är det riktigt nyttiga. Kanske något att ha i åtanke när det kilat sig fast en bit eller två mellan tänderna 😉
Salt är lika viktigt att få i sig som vatten. Om koncentrationerna blir fel kan kroppens celler svälla och spricka eller skrumpna ihop (kallas osmos). Ett normalt vattenintag för en människa ligger på cirka två liter per dag, svettas man är det bra att dricka mer men man får då inte glömma att få i sig lite extra salt också. Men drick lite och ofta, över fem liter per dag kan vara direkt skadligt. Framför allt om det intas under en kortare period. Det finns flertalet dödsfall där den avlidne druckit för mycket vatten varpå saltbalansen i kroppen blivit rubbad varpå bland annat hjärnan och lungorna svullnat upp och orsakat personens död. Finns även en del olyckliga fall där ammande barn lidit skada av mammans överkonsumtion av vatten.
För att hitta studier om salt och moderkakan kan man använda "the importance of salt for the placenta" som sökord.
Jod är ett mycket viktigt spårämne som krävs för att sköldkörtelhormonerna ska kunna produceras i kroppen. Dessa hormoner är viktiga för bland annat ämnesomsättningen och hos exempelvis barn kan för lågt jodintag orsaka hämmad tillväxt/mental utveckling. För mycket jod är givetvis inte heller nyttigt, som med allt annat handlar det om en sund balans.
Passar på att nämna att vi i Sverige dricker absurda mängder mineralvatten och det är inte heller nyttigt bland annat för att det är salt i dem och mycket av det salt vi behöver får vi redan från vår mat. Ramlösa bör man dessutom vara lite extra försiktig med eftersom de innehåller en högre mängd fluor. Det finns till och med en yttepytte varningstext på flaskorna om detta. Som en parentes kan nämnas att om Ramlösa hade varit vanligt kranvatten att det inte fått användas som dricksvatten på grund av fluorhalten! Ramlösa är dessutom det mineralvatten som innehåller mest salt tätt följt av källvattnen Loka och Vichy Noveau.
Nu blev det här kanske lite väl OT, men jag hoppas att det var till nytta och intresse för någon i alla fall.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Ja, det var ju någon smartskalle för några år sedan som kom på en vattendiet där man skulle dricka tio liter vatten per dag eller så, då var det väl några i världen som drack ihjäl sig. Men om man dricker normalt mycket så borde kroppen själv säga ifrån om man saknar salt, genom att man får sug efter salt mat. Jag tror att det är vanligare att människor äter för mycket salt än för lite. Jag har hört om det någonstans men inte direkt läst några studier, men att det skulle vara vanligt att folk saltar maten mer än vad som behövs.
Det är konstigt att det dricks så mycket mineralvatten i Sverige med tanke på att vi har ett av världens bästa kranvatten. Själv gillar jag inte kolsyrat vatten och stilla vatten på flaska köper jag bara om man är ute på språng och blir riktigt törstig, där det inte går att få tag på kranvatten. Det händer inte särskilt ofta.

Ramlösa innehåller 2.7 mg F/L och Kungsbackas vatten innehåller 1,5 mg F/L. Te innehåller en del fluor, vet ej hur mycket dock.
Gränsvärdet för vad som är otjänligt för vuxen går vid 6 mg F/L, 1,5 mg F/L är gränsvärdet för kommunvatten och den gränser gäller ffa små barn under 6 år. Bla för att tänderna kan drabbas av fluoros(små vita pricka på tänderna) vilket väldigt många har, men i grava fall kan det bli större skador på tänderna.
Sen tycker jag nog att det största problemet är transporternas utsläpp när det gäller mineralvatten. Sodastream för bubbelvatten räcker för mig och är billigare, skulle inte få för mig att köpa mineralvatten.
För den som ändå oroar sig för fluorhalt i sitt vatten kan man från graviditeten tills barnet blir 6 månader får en gratis kontroll av sitt egna brunnsvatten av kommunen och hos folktandvården kontroll av fluorhalten tom ca 2 år(obs är lite osäker på åldersgränserna).
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
Hmm undrar hur mitt vatten ser ut… Jag dricker inte mineralvatten, men vatten ur flaska. Inte stort val eftersom jag får ont i magen av kranvattnet. Jag har aldrig förstått de som dricker flaskvatten i Sverige, ni som har så gott vatten helt gratis :)
Konstigaste med mineralvatten på flaska är att dricker man bara det så blir man uttorkad pga salt halten och mineralerna i det. Bubblar man kranvatten hemma så blir det naturligtvis inte samma sak.
#15 Jag älskar vårt kranvatten, dricker aldrig vatten på flaska varken bubbel eller vanligt. Förstår inte heller de som inte dricker kranvatten här. Jag dricker nästan bara vatten, min dietist tyckte jag skulle försöka byta ut lite mot juice och mjölk någon gång om dagen men vattnet är ju så mycket godare.
Ja kranvatten är det absolut bästa! Dricker nästan bara vatten och folk tycker jag är lite underlig när vi är bortbjudna att jag hellre dricker vanligt vatten än läsk, saft eller "bordsvatten".
#14 Vad jag har förstått det som så verkar det vara relativt höga fluorhalter i svenskt kranvatten överlag. Har ingen aning om hur vi har det här i Göteborg dock.
Det finns ett jättebra informationsklipp om just flaskvatten men den verkar jag ha slarvat bort. Får se om jag lyckas gräva fram den igen.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Det finns dem som har egen brunn och som inte alltid har så bra vatten. När jag bodde hemma så kom det in väldigt mycket ytvatten när det regnade så vattnet gick inte att dricka emellanåt. Eller som på vintern och vattnet frös. Då blir det att man köper vatten på flaska :) Även i ett hus vi hyrde så var det väldigt mycket saltvatten i brunnen så det gick inte heller att dricka. Och där köpte vi bara vatten på flaska. Så även om vi har bra vatten i Sverige så är det inte alla som kan dricka det ändå.