Myggspray?
Hejsan!
Jag undrar om det finns något myggmedel som man kan använda när man är gravid. För läser man om medlet ETONO myggspray så står det ingenting om att det kan vara skadligt om man är gravid?
Det jag vet är att man inte får ha något myggspray på småbarn.
**Vet ni något om det?
**
(Ska ringa barnmorskan på måndag å rådfråga, tänkte bara om ni visste något innan det?)
Mvh. Sanne & Djuren
Inget jag hört om eller ens haft en tanke på! Men om någon har något tips på huskur så borde ju det funka kanon.
/Christine

Citron och vitlök sägs ha en avskräckande effekt på myggor. Hur bra det fungerar vet jag däremot inte.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jo fast Etono myggspray står det som sagt inget om att de kan vara skadligt för gravida.. de är just det som är grejen. Det kanske funkar :) vore ju himmelskt i såfall. Men tänker inte använda det fören jag vet mer säkert förstås! :)
Mvh. Sanne & Djuren

Du kan ju alltid använda det på kläder istället för på huden. Det gjorde jag när jag var och jobbade utomhus udner en myggepedemi. Om du vill ha i ansiktstrakten kan du ta medlet på ett band att knyta runt huvudet. Inte jättesnyggt men säkrare för barnet:)
Jo fast nu pratar jag inte om att ha myggmedel på barn.. för jag har inte ens ett barn än :)
Utan på mig själv som gravid :)
Mvh. Sanne & Djuren
Tror hon menar att du får springa runt och se ut som rambo och att det är säkrare att kleta den på kläder än på dig för barnet. Alltså barnet i magen.
Ah okej :) ska höra med barnmorskan imorgon om det. Läste även på internet att man får använda sig utav myggmedel på kroppen så länge de inte innehåller DEET/IR3535. Etono myggmedel innehåller inte detta. Men som sagt ska höra runt innan jag sätter på mig det.
Stod även om man använder myggmedel så ska man använda det väldigt sällan :) och nu syftar jag endast på att ha det över en helg .. eller ja Fredag och Lördag. Då jag kommer vara ute till havs :)
Mvh. Sanne & Djuren
http://www.hälsa.se/Kategori/Naturlig-halsa/Naturmedel-Alternativmedicin/Skram-bort-myggen/Tror allvarligt inte det skulle vara någon fara. Är ni på land så klä på dig ordentligt med långärmat och långbenta byxor på kvällen. Vill du undvika myggmedel så finns det speciella fiskar hattar med inbyggt myggnät för ansiktet. Inte så jäkla snyggt kanske men destå skönare. Men kolla upp djungelolja, det funkar kanon vet dock inte hur det är med graviditet dock. Hittade en länk
Telefoner och iFokus går inte ihop http://www.xn--hlsa-loa.se/Kategori/Naturlig-halsa/Naturmedel-Alternativmedicin/Skram-bort-myggen/
Ja eller så sprayar jag myggmedel på kläderna :) vi får väl se vad jag hittar på. Men kommer inte göra något fören jag pratat med barnmorskan. Bara en säkerhetsgrej :)
Mvh. Sanne & Djuren
Förstår det. Hoppas det är lugnt med myggmedel. Återkom gärna och tala om vad hon sa så kanske jag kan åka till sjön och fiska en gång denna sommar iallafall.
Absolut :) jag hör av mig samma dag jag ringt (imorgon)
Mvh. Sanne & Djuren
Ber om ursäkt för att jag har varit lite seg på att ge svaret jag fick från barnmorskan här..
Men har iaf pratat med henne och hon säger:
Etono myggspray (och i detta fall gäller det nu ENDAST denna variant)
Får jag använda som gravid på kroppen men ska helst endast ha den på händerna, runt ansiktet (ta med överhanden och dutta lite förskitigt) samt runt nacken och ev. fotlederna.
Men sedan kom vi överens om att de är bättre att jag sprayar medlet på kläderna på övriga delar på kroppen.
Etono myggspray får endast sprayas 3ggr dag. Har inte de skadliga ämnet DEET i sig utan ett helt annat som det inte är märkt några varningssymboler eller riskfaser på. (Innehåller istället: Ethyl Butylacetylaminopropionate) och är verksamt efter sprayning i 6 timmar.
Samt att jag endast kommer använda det 2 dagar.. så ingen stor konsument!
Mvh. Sanne & Djuren
Ah tack för svaret!