kramp?
Hej på er! Jag är gravid i vecka 33 (32+3) och har sedan flera veckor tillbaka en krampaktig smärta som kommer och går på höger sida om solar plexus, lite svårt att förklara. Det kommer när jag exempelvis sitter på en stol för länge och eller om jag har ansträngt mig lite mer än vanligt. Tog upp det med min bm sist och hon visste inte vad det kunde vara eller bero på. Hon tryckte och kände runt men kunde inte känna något annorlunda så hon trodde som jag att det är en muskel eller liknande som är ansträngd pga att det är så pass trångt där inne. Jag undrar om det är fler här som har upplevt samma och/eller vet vad det kan bero på?
Det är mycket möjligt att det är en muskel.
Själv hade jag ont precis under vänster revben från typ vecka 10 och kunde inte sitta bekvämt alls. jag besökte sjukgymnast pga det men ingen visste vad det var när det var så tidigt utan hon trodde på en muskel i kläm. Jag fick helt enkelt leva med det, av någon anledning blev det bättre mot slutet.
/Christine
#1 Känns inte som något som skulle vara farligt utan mest irriterande att man inte kan sitta still allt för länge innan det börjar krampa på den där punkten och man måste vrida och sträcka på sig för att "dra ut" krampsmärtan. :P Men som sagt har jag haft det ganska länge under graviditeten men att det nu börjar komma oftare och jag har då tänkt att det måste bero på att det blir trängre och trängre där inne. ;) Men alltid skönt att höra att någon upplevt liknande och att det inte har varit någon fara eller så.
fortsätter det efter graviditeten och möjligen även strålar över ryggen så är det inte omöjligt gallsten du kan känna av. Började liknande det du beskriver för mig när jag var 14 år, fick dock riktiga anfall i samband med min graviditet när jag var 20 år.
Hoppas dock på att det bara är någon muskel som krampar!
#2 - Nej, någon fara är det nog inte, men frustrerande naturligtvis. Känner igen det också att man vill sträcka ut kroppen för att få det att bli bättre. Jag har inte känt nåt alls sen förlossningen iaf och det är otroligt skönt, nu kan jag sitta hur jag vill :)
/Christine