Gravid iFokus

Gravid

Etikettkänsliga-situationer
Läst 2522 ggr
Wisby9211
0

Blivit nervös

I måndagskväll dog min kompis son på 8 månader i plötslig spädbarns död, han hade inte lidit och somnat in under natten i sin spjälsäng.

Efter det har jag läst mycket om det för att veta mer vad det är men har bara blivit mer nervös av att det ska hända min egen bebis när den kommer ut. Jag har funderat på att köpa andningslarm och redan nu ställt in mig på att vakna varannan timme om natten sen för att se att den lille lever.

Vi alla är ännu i chock men jag måste få tips och råd hur jag ska tänka, har fler varit med om det? Kan man göra nått åt det?

Den som vill får gärna skänka en tanke till underbara busfröt som blev 8 månader. (skriver inte hans namn i respekt för familjen)

R.I.P

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

villavägen
0

Men så oerhört tragiskt! Det måste vara bland det absolut värsta man kan vara med om som förälder! Vi har inte haft något andningslarm, jag hade nog inte fixat det, hade blivit nojjig om det börjat larma… slutat sova osv. Jag har hört att det kan larma falskt osv, men jag vet inte om det stämmer. Sedan så vet jag inte hur bra det fungerar när bebisen börjar röra på sej mer. Sänder en tanke till familjen!

[Thiah]
0

Vad tragiskt!! Jag trodde(inte alls läst om ämnet) att man var säker mot plötslig spädbarnsdöd efter 3 månader. 

Men detta stämmer alltså inte alls. Hur länge ska man oroas?

Wisby9211
0

villavägen: Jag har också tänkt på det att den kan varna falskt och såna saker så vet inte alls hur jag ska göra.

Thaih: Jag läste 12 månader nånstans och min syster i USA hade hört 15 månader så jag vet faktiskt inte

[Thiah]
0

#3 okej, tack för att du informerade.

JossanH
0

Det är jättebra att läsa om plötslig spädbarnsdöd för det finns saker man kan göra för att förebygga! Man kan tex se till att det inte finns stora och bylsiga täcken och kuddar där barnet sover, att barnet ligger på rygg och inte på mage och sover, att det är svalt där barnet sover och att man klär av barnet när man varit ute i kyla och kommer in igen trots att barnet kanske sover, att man inte röker eller utsätter sig för rök under graviditeten eller att barnet inte sover bredvid någon som röker. Läser man på nätet så står det att risken finns upp tills barnet är 1 år men att risken är som störst när barnet är mellan 3 och 4 månader gammalt. Andningslarm är väl en smart sak sålänge det sitter rätt och tydligen larmar det om barnet inte ligger still och sover. Plötslig spädbarnsdöd är en total skräck för mig och jag kan inte ens föreställa mig vad din vän just nu går igenom…

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
0

Fy vad tragiskt! Vet inte alls hur man som anhörig ska gå vidare efter detta, särskilt då du själv snart får en egen liten bebis. Vad jag har läst så räknas plötslig spädbarnsdöd upp till tolv månader.

Andningslarm tror jag absolut inte på, skulle vi ha det skulle jag få panik bara. larmar falskt gör den inte men det är däremot fullt normalt att man har andningsuppehåll och bebisar kan ha lite ojämn andning och då larmas det pga det.

Stackars lilla vännen :(

[Thiah]
0

så det är upp til 12 månader.. jösses.. Först ska man oroa sig för att bli gravid, sen oroa sig i 9 månader och sen oroa sig i 12 månader efter det.  Hur klarar folk av detta?

villavägen
0

#7 min kille är snart 1,5 och är allergisk mot allt möjligt ( mjölk, ägg, vete mm) och nu har vi även upptäckt att han har insektsallergi….. Känns som man aldrig slappnar av…. Men det är väl det som är att vara förälder, att ständigt oro sig…. Jag känner att man får vända på det och att glädja sig åt varje minut! Nu är jag gravid igen och försöker njuta mer den här graviditeten och inte oroa mej så mycket som jag gjorde förra gången!

Rutan_
1

Verkligen jättetråkigt. Man kan förebygga plötslig spädbarnsdöd precis som #5 skriver, men det är ändå ingen garanti, tyvärr. Lägger även till att barnet ska ha utrymme att röra sig där det ska sova.

#7 Jag är ingen person som oroar mig speciellt mycket någonsin och den biten ändrades inte när jag blev gravid eller när sonen fötts, så jag har inte känt av någon stress över såna saker. Man kan förebygga en del från att hända men man kan ändå aldrig vara säker, så varför gå runt och oroa sig jämt då tänker jag.

En jag känner är precis tvärtom och oroade sig igenom hela graviditeten, efteråt och flera år till. Hon hade fortfarande andningslarmet två år senare oavsett vilket rum de var i.. Jag tänker att det måste vara oerhört jobbigt att vara så orolig hela tiden, att inte kunna slappna av en sekund för att man tror att något ska hända.

[Thiah]
0

#9 tack Rutan. Min grund ide är den som du har. Ingen stress. Skönt att någon skrev det  🙂

Wisby9211
0

Ja det är tur att man kan förebygga det och vad jag vet så rökte mamman under hela graviditeten och den andra Mamman/pappan tog hormonpiller under samlagen så kan ju ha nått med det att göra men ändå tragiskt!