Gravid iFokus

Gravid

Etikettkänsliga-situationer
Läst 2137 ggr
jackiejohn
2013-06-04 13:12
0

Undersökning/hormonbehandling/provrör?

Snart är det 2 veckor sen jag hade ÄL (är 95% säker på det) tog ett gravtest idag som var negativt.. Så blev men största sannolikhet ingen bebis denna gången heller! Nu har vi försökt i 1 år utan framgång, kan man nu kontakta gyn och få en undersökning av oss båda? Kan man få provrör direkt eller blir det hormonbehandling? Kommer vänta tills mensen kommer innan jag tar kontakt med dom men skulle vilja veta lite mer om hur det går till och Google gör mig inte klokare precis så gör en chansning här och frågar er! Tack på förhand! (Blev osäker på vilken kategori jag skulle posta detta i, så ber sajtvärden ändra om jag lagt fel!)

Frida
2013-06-04 13:39
0

Rutinerna för barnlöshetsutredning är olika från landsting till landsting, en del har ett år som kriterium medan andra har två år. Ytterligare andra har ålderskrav på att kvinnan/mannen inte får vara under/över en viss ålder. 

Om jag förstår det rätt så hör du till Västra Götalandsregionen (?), kolla då här. Där står både vart du kan vända dig och vad för behandlingar som är aktuella.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

jackiejohn
2013-06-04 13:52
0

1# Tack för ditt svar! Stämmer bra att jag tillhör VG-regionen :) ska kolla på länken.

ChristineL
2013-06-04 16:16
0

Börja med att kontakta barnmorskan/gyn på din vårdcentral, det gjorde jag och slussades sedan vidare till Göteborgs kvinnoklinik där det gjordes en fertilitetsutredning på oss båda, fick påbörja hormonbehandling då jag bara hade ÄL var tredje/fjärde månad, remitterades till sahlgrenska där jag påbörjade hormonstimulering som konverterades till ivf. Från det att jag sökte hjälp till graviditet tog det drygt ett år.

Zvintos
2013-06-04 18:00
0

För vår del var det ingen fråga om behandling, då allting såg bra ut hos oss båda. Lätt avvikelse hos maken bara, men inget som skulle hindra oss att bli gravida på egen hand. Hade makens simmare varit sämre hade det kunnat bli fråga om IVF på en gång.

Ringde Fertilitetsenheten på en gång och fick lite papper hemskickade (hälsoundersökning), sen fick vi lämna prover och på mig gjorde hon ett VUL (hade fått pos på ÄL-test samma dag, så hon ville kika). Som sagt såg proverna bra ut och det sista steget för oss var undersökningen av äggstockar+livmoder ("spolning") och det lilla räckte som hjälp på traven för oss. Så från att jag ringde tills vi blev gravida tog det knappt 4 månader.

jackiejohn
2013-06-04 18:14
0

3# Okej, då vet jag vem jag ska kontakta så fort mensen kommit! 4# Oj, det gick fort!:) Att så "lite" kunde hjälp! Då finns det fler alternativ än jag visste om, Jag känner mig så hopplöst/värdelös som inte lyckas bli gravid… Maken säger att det tar den tid det tar men jag vet att han längtar lika mycket som jag. Jag fick ju min glutendiagnos i oktober -12 och före det rasade jag 10kg (vägde strax över 60kg innan och är 172 lång så blev inte mycket kvar..) Men hade mens hela tiden dock svaja den lite men så fort jag la om kosten kom den tillbaka som vanligt, visst kan den diffa på nån dag men det är ju normalt.. Och jag går upp i vikt för varje månad och mitt BMI ligger inom ramarna för normalviktig! Sen läste jag att kvinnor som gjort blindtarms operation kan få sammanväxningar..(?) så tänkte slå två flugor i en smäll när jag kontaktar gyn efter att mensen kommit! Vill vänta på mensen även fast jag tog ett gravtest idag som var negativt och chansen för att det är nåt är minimal.. Ni får ursäkta mitt gnäll men maken min är bra men sånt här har han inga svar på..