Torr hud
Någon mer som har torr hud? Jag brukar alltid ha det på vintern, men nu sitter det fortfarande i och driver mig nästan till vansinne med allt kliande!
Jag läste att det var vanligt med torr hud i tredje trimestern, men nån som har nån idé om vad man kan göra åt det? Jag smörjer in med fet oparfymerad kräm men det verkar inte hjälpa!
En del brukar använda babyolja men även vanlig olivolja. Tycker du att det är för klibbigt att bara smörja in med det sådär så testa att använda dem som "duschtvål". Kräm med riktig aloe vera är också bra för torr hud.
Själv använder jag olja i duschen ibland men vanligtvis bara body butter från The Body Shop (den med mango för väldigt torr hud) att smörja in huden med på kvällen innan läggdags vid behov.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
#1 Jag har testat att använda aloe vera kräm på kvällarna, men det har inte heller funkat 😕 Däremot har jag gott om olivolja! Kanske man kan tappa upp ett bad och droppa lite sånt i?
Jag tror faktiskt jag kan ha en sån där burk body butter, kanske jag ska försöka gräva fram den också!
Har haft torr hud 2/3 av grav ungefär, emellanåt har mörka kläder varit helt vita på insidan av hur torr jag varit. Enda lösningen jag har är smörj smörj o smörj. Gärna nån riktigt fet kräm.
Ett annat tips är att verkligen kolla innehållsförteckningen på hudkrämer (men även schampo, balsam etc). Många produkter som utlovar att vara bra mot torrhet innehåller i själva verket saker som torkar ut hud, hår och naglar.
Här är en bra checklista på ingredienser att vara uppmärksam på. Nu vet jag att min body butter innehåller ett fåtal ingredienser som egentligen inte är ok enligt listan men jag ska ju inte ha det i håret utan det funkar för mig att ha på huden (alla är vi olika). Även om min hud är torr och relativt känslig så är det värre med håret så där har jag stenhård koll på vad som är bra eller inte.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Ta ett bad (om du kan) ,med olivolja i badet. Det är ett tips jag fått (är psoriasis drabbad) för att minska klåda och annat.
Ja, min hud har aldrig varit så torr! Jag tyckte inte att det hjälpte att smörja in med olja heller annat än för stunden, det är bättre än ingenting iaf.
/Christine
Testa barnolja i badvattnet.
Nu testade jag olivolja i badet, och oj vad skönt det var! Tack för tipset! Det kliar fortfarande men inte alls lika illa som innan. Det känns också som att huden blivit mer känslig så det blir än mer kliande. Men men, inte så långt kvar nu så det ska nog gå att stå ut ;)
Nu undrar jag om det verkligen är torr hud som kliar. Den ser inte torr ut alls, men ändå kliar jag som om jag vore täckt av myggbett. Ska in i morgon och prata med läkaren om det, för det kan tydligen vara symptom på något värre.