Tygblöjor!
Vet att någon/några av er använder tygblöjor och jag tänkte skapa en egen tråd om detta.
Var köper man dom?
Hur många behöver man om man har tvättmaskin hemma resp. inte har tvättmaskin hemma?
Vad finns det för storlekar?
För- och nackdelar jämfört med engångsblöjor? Både ekonomiskt, komfort, miljömössigt, bekvämlighet osv :)
/Christine
Vill någon köpa så har vi 12 st, nästan alla oanvända för 600:- om någon vill köpa :) det är en allt-i-ett blöja från imse vimse. Jag ville gärna använda det i början men vi provade bara några ggr då vår dotter bajsade mellan 11-13 ggr per dygn i början så det blev ohållbart. För miljön och ekonomin är det ju mycket bättre med tyg än engångsblöjor!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi köpte våra på Littlebloom.se. Då köpte vi 4st 4pack, varje pack kostade 439kr. Sen hade vi redan köpt 8st för det, fast från en annan sida som jag ej minns.
Jag har läst att det är rekomenderat 15-20st om man enbart ska köra på det. Sen om det stämmer eller inte, det lär jag vell märka. Men vi har också egen tvättmaskin så det ska inte vara några problem.
Det där med storlekar verkar vara i kg på barnet, vi köpte 5kg och uppåt så före det får vi använda oss av vanliga blöjor tänkte vi.
Eftersom jag inte testat detta än, då Lillan fortfarande sparkar loss i magen så vet jag inte så mycket med för/nackdelar. Men för oss är det för att det är ekonomiskt och miljövänligt.
… Tänker också på hur ekonomiskt och miljövänligt det är att tvätta i stort sett varje dag…
JossanH: Jag är troligtvis intresserad :) Hör av mig via PM inom en snar framtid om det blir så.
/Christine
Nja det vet jag inte, men å andra sidan så tvättat jag i princip varje/varannan dag nu så det blir ingen större skillnad. Kostar inte så mycket för oss att tvätta säger sambon, själv har jag ingen koll på sånt.
Jag läste någonstans att ett barn i snitt bidrar med 2 ton skräpblöjor under sin uppväxt! Det är ju helt sjukt!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 - Det var skrämmande! Men jag upplever att många barn har blöjor väldigt länge. Från att jag var 1, 5 hade jag bara nattblöja. Jag är född i mars så hela andra sommaren sprang jag med rumpan bar hemma på tomten och sen ville inte jag ha mer blöja. Att inte fler gör så? Nu har ju inte alla tillgång till trädgård men sommaren är ju en väldigt bra tid att vänja barnet vid pottan, och olyckor får ju hända.
#4 - Ni kanske inte betalar för vattnet då? Fast jag tror tygblöjor vinner i längden ändå…
/Christine
Nej vattnet betalar vi inte för, 99% säker på det. Det är sambon som sköter allt det där med vad som kostar, jag bara för över en slant till hans konto varje månad så jag har ingen koll.
#8 - Vi betalar själva för vatten nämligen, men ny tvättmaskin är på ingång och dämed blir det energisnålare också.
/Christine
Då blir det ju såklart en helt annan femma. Men jag tror ändå att man spar in en liten slant på det. Om inte annat så slipper man springa och handla blöjor stup i kvarten.
Kostar ungefär 3:30 kronor per maskin i 60 grader.

Åh jag läste en så bra undersökning vad gäller vilket som är emst miljövänligt tyg/vanliga blöjor. Tyg vann med hästlängder iaf trots att de ska tvättas stup i kvarten:) Om man söker lite på nätet är den nog inte så svår att hitta, har tyvärr inte kvar länken. Köpeblöjor ska ju tillverkas, transporteras och tas om hand som sopor så det är många energikrävande steg.
Vi använder ju vikblöjor+blöjbyxa vilket fundgerar kanon, så jag svarar gärna på frågor om sådant:) Måste säga att våran bebis oxå bajsar 10+ ggr per dag i början och jag tyckte inte det var jobbigare att byta tygblöjor många ggr än vad det var att byta köpeblöjor;)
PÅ natten och när vi är ute har vi köpeblöjor. Tygblöjor behöver ju bytas lite oftare än köpeblöjor så därför vill vi inte ha dem nattetid. Vi köper 1-2 paket blöjor i månaden, billigt och bra!
Det blir så himla mycket billigare dessutom! Man kan köpa utmärkta vikblöjor på RUSTA ca 15 st i ett paket för under 100 kr, sälj som tvättlappar. Man behövber två sådana paket. Sedan behöver man ca 3 blöjbyxor i varje storlek. Vi har provat Pooops pocket variant som fungerar bra nu (7 kg bebis) men var väldigt klumpiga först. Imse blöjbyxor är bra och finns i flera storlekar men jag skulle nog inte välja varianten som går att ändra storlek på för jag tror att de passar halvdåligt i alla storlekar istället. Sedan har jag ett par "cykelbyxor" av ull från Minimundus som är superbra, andas och läcker aldrig trots att jag aldrig orkar fetta in dem. Sedan gillar jag hemstickade blöjbyxor av ull:)
Blöjbyxor och ilägg/vikblöjor finns föresten oftast att köpa begagnad för en billig slant eftersom de är rätt dyra i inköp annars. Vi har betalat ca 50 kr st för begagnade IMSE som knappt var använda:)
Hmm, vad mer. Jo i början innan man har lärt sig utantill ungefär när det är dags att byta blöja är det bäst med heldräkter till kläder om man kör med tygblöjor. Med byxa+body är det jättekrångligt att få in ett finger i blöjan och känna om det är blött.
Det finns en one size blöja bland tygblöjor som passar under hela blöjtiden för bebisar och det jag läst är att man helst ska ha minst 15-20st tygblöjor på lager hemma samt att man måste köpa inlägg till dem.
När vi leta blöjor räkna vi ut att det skulle komma att kosta ca 2000kr för ett sådant inköp (rusta här uppe har inte blöjor). Sen ska man tänka att elräkningen blir högre om maskinen går ofta och vi som har torkskåp också skulle få en skyhög elräkning. Sen är det inte heller säkert att alla barn kan ha tygblöjor och då har man slängt tusenlappar i sjön.
Vi valde engångsblöjor istället för enkelhetens skull som vi räkna ut skulle kosta ca 400kr/mån. Sen är det enklare att bara kasta engångsblöjor för tygblöjor måste man spara och stoppa ner i en påse i väskan om man tex är borta hos någon vilket inte känns speciellt fräscht.
Enda skillnaden mellan tyg och engångs är väll att tyg är mer ekonomiskt och miljövänligt men jag tycker det är så mycket krångligare med tygblöjor så hos oss fick det bli engångs.
Kommer inte köra med tygblöjor, jag tycker inte att det är fräscht och inte miljövänligt heller. Om jag äger 20blöjor som kostar 2000 kronor och dessa ska tvättas varje dag kostar det mig 25 spänn om dagen om jag ska tvätta och sedan få dem torra också. Sen måstejag i princip vänta till jag har en hel maskin för att det ska bli miljövänligt. Tvättmedel är inte heller så jäkla nyttigt för naturen. Det kostar mig 800 kronor i månaden att bara tvätta blöjorna. Vilket gör att det redan är dyrare än engångs blöjor. Sen kan man ju diskutera detta med miljöutsläpp och avgaser med frakt av blöjor. Bilarna kör runt med miljövänligt bränsle idag och blöjorna är tillverkade för att vara sonsamma mot miljön. Sen så finns det roligare saker att sysselsätta sig med än att tvätta hela dagarna och tror helt ärligt att hälften av er som bestämt att ni ska anvnda tygblöjor kommer tröttna efter en stund och så köper ni engångsblöjor också då ni inser att det inte kommer fungera i längden.
Alternativ.nu har en trevlig digital handbok där det står lite om tygblöjor.
#14 Transporter är det som många tror är den stora miljöboven för alla produkter men det är i verkligheten en försvinnande liten del idag. Den största miljöpåverkan kommer av tillverkning och framför allt utvinning av råmaterial. Och engångsblöjor består av kemikaliedränkta pappersmaterial samt plast (dvs olja)…
Det finns studier som pekar på att engångsblöjor genererar sju gånger mer avfall när de slängs än vad tygblöjor gör och tre gånger mer avfall när de tillverkas.
Däremot kan användandet av tygblöjor göra markant mindre ELLER större skada på miljön än vad engångsblöjor gör. Allt beror på hur föräldrarna använder tygblöjorna och vad för material det är i dessa tygblöjor (bambu och hampa är bättre än bomull).
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

#13 En sådan one-size-blöja har knappar så den förminskas va? Jag har en sådan variant och vill inte rekommendera den för att den blir så stor och klumpis när den ska sitta på mindre barn.
De på rusta säljs inte som blöjor utan som tvättlappar, hittade dem av en slump.
Torkskåp behöver man inte använda om man inte bor sjukt trångt. En tvättställning har de flesta plats för. En tvätt i en maskin kostar mellan 3-6 kr ungefär.
Men jag håller absolut med om att det är dumt att lägga ut massa pengar på nya svindyra blöjor innan man är säker på om man vill använda dem. Köp några få och prova eller köp begagnat.
#14 Man behöver ju som sagt var inte köpa nya blöjor. Man kan alltid hitta billigt eller begagnat. Mina blöjor har kostat mig sammanlagt 500 spänn.
Här är två exempel som tog mig två minuter att hitta.
http://www.blocket.se/stockholm/Tygblojor_imse_vimse_46198451.htm?ca=13&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Tygblojor_45279767.htm?ca=13&w=3
TVättmedel är ju inte bra men det finns bättre elelr sämre alternativ. Såpa eller tvättnötter t.ex
Hehe, jag är något jobbig i det här avseendet men eftersom det är så mycketr mer miljövänligt så tjatar jag på folk:P Och det lilla besväret det är att tvätta oftare tycker jag faktiuskt man får ta! Miljön är viktigare!( Jag msået ändå tvätta ofta pga sonen kräks konstant) Och priset är bara en dålig ursäkt för det går att komma jättebilligt undan!
#16 Jo det var sådana jag menade. Tvättställning har vi men inte så den får plats i tvättstugan nu när vi kommer ha skötbordet där inne, enda platsen vi har att ställa den på då är vardagsrummet och jag har gärna inte blöt tvätt hängandes ovanför parkettgolv (har bytt ut det golvet en gång redan och det räcker).
Vad det kostar att tvätta beror helt på hur ofta man tvättar och vilken maskin man har samt om man bor i villa eller lägenhet, även vatten kan kosta. ;)
Vi kommer inte köra på tygblöjor, alldeles för krångligt och tvättmaskin kommer vi enbart ha till ungefär slutet av detta år sen flyttar vi och maskin är inte våran utan tillhör denna bostad (likaså torkskåpet). ;)
Jag vill gärna använda tygblöjor men just nu vet jag inte riktigt om det kommer fungera. Jag har ingen aning om vart jag ska köpa dem här i Spanien för det första! Tvätt är inga problem, är det 35 grader ute torkar tvätt på en timme och vi har egen maskin, men vi betalar mycket för både vatten och el så det är inte helt billigt. Ska helt enkelt hålla ögonen öppna. Hittar vi några bra billiga så kan vi kanske testa. Annars är jag inne på att testa blöjfritt.
Tvätta ofta beror ju på om man bor i hus eller inte. Och jag umgås hellre med mitt barn än hänger en jävla massa tvätt dagarna i ända eller konstant står i tvättstuga. Tänker knte låta mitt barn växa upp i tvättstugan i källaren. Tjata hur mycket du vill men jag tänker bättre på sopberget med min engångsblöjor gjorda på olja. För att miljön ska bli bättre kanske fler länder i världen borde hjälpa till mitt val av blöjor är bara en liten fjuttig del som varken gör från eller till för naturen.

#19 Jag vet inte hur du hänger tvätt men det tar väl ändå inte mer än 5-15 minuter;) Och du tänker inte låta ditt barn växa upp i en tvättstuga men att låta det växa upp i en förstörd värld av växthuseffekten har du inga problem med? Självklart gör inte en persons val någon skillnad i långa loppet men om tusen personer väljer tyg istället för köpeblöjoir gör det skillnad. (Förlåt men jag kan bara inte låta bli att provocera dig lite)
#18 Jag var oxå sugen på att testa blöjfritt men sedan läste jag en artikel av en som provat och sa att man fick lägga hela sitt liv åt sidan för att konstant titta på barnet och aldrig befinna sig mer än en minut från en toalett/potta och då insåg jag att det inte skulle fungera för mig :( Annars verkar det ju himla skönt att slippa blöjor, särskilt för dig som bor i varmare trakter kanske det kan fungera bra.
Kom på ett till bra argument för tygblöjor :) Även om man köper dyra nya tygblöjor kan man ju använda dem till mer än ett barn och spara ännu mer pengar! Sedan luktar tygblöjor mindre än vad köpeblöjor gör, åtminstone om man inte har en sådan där superflashig ( ännu mer miljöovänlig) blöjhink som virar in varje blöja i plast.
#19 jag respekterar ditt val att inte använda tygblöjor (jag gör det själv inte) men dina argument håller inte och tänker man på miljön så är det mycket mer miljövänligt med tygisar oavsett vad du själv anser. Man kan inte slå ifrån sig sitt ansvar som individ bara för att man tror att det inte gör skillnad. Varje människas val och sätt att leva påverkar miljön i någon mån. Att påstå något annat är att hitta ett smidigt sätt att helt stå utan personligt ansvar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi vill främst använda tygblöjor ur miljösynpunkt och dessutom är det ekonomiskt.
Och varje människas val är viktigt! Om alla tänkte att det inte spelar någon roll vad jag gör, hur skulle det då se ut? Att förbättra hur världen ser ut är något vi måste göra tillsammans, och varje människa gör varje dag aktiva val för eller emot.
/Christine
#20 Angående blöjfritt så är det inte alls den information jag fått. Man måste inte alls ge all tid till att ha koll på sitt barn och ha nära till potta/toa o.s.v Det handlar om att man lär känna sitt barns signaler. barn, redan som nyfödd kommer säga till när det är dags för toabesök. då är det lika bra att uppsöka en toalett som barnet kan göra ifrån sig på om det finns för att slippa att den gör i blöjan.
Visserligen kanske ni tänker 100% blöjfritt. Det gör inte jag. Jag tänker på att man har blöja när man är iväg och delvis hemma (exmeplvis natten och perioder då man inte har koll). Ser man att det är dags för toa besök och blöjan är ren/torr är det bara att sätta på samma blöja igen efter toabesöket. På såvis minskar både blöjinköp och blöj-tvätt, beroende på vad man använder.
Även den information jag fått om blöjfritt är att man ska göra det till sitt eget så det passar dig och din bebis. Det ska vara ett hjälpmedel inte en status grejj att man har en bebis utan blöja.

#23 Ja det är sant. Jag tänkte att man var tvungen att köra allt eller inget men det måste man ju så klart inte. Jag får läsa på lite mer så kanske vi provar detta framåt sommaren.
Det blir vad man gör det till ;) Vi är duktiga på att förstora och krångla till det ;D
Hmm det här va en intressant diskussion, tyg kanske är nåt att satsa på =)
Men jag förstår inte riktigt hur de fungerar, är det alltså flera delar som tillsammans blir en fungerande blöja? (inlägg, nåt däremellan och nåt där utanpå?) Byter man isf ut alla delar varje gång man byter på barnet?
Det finns olika tygblöjor. Kolla in Imse Vimse på nätet så ser du olika varianter och instruktions videos.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#26 Det finns det allt i ett-blöjor där hela tvättas varje gång. Och så finns det blöjbyxor vilket är det som sitter ytterst, finns i många varianter, som man har olika typer av lösa ilägg i. Sedan vill vissa ha rispapper i blöjorna för att bara kunna slänga det i toalettern när barnet bajsar. Pappret är dock inte nödvändigt, när barnet bajsar skjöljer man av det värsta från blöjan i toan innan tvätt. När barnet inte äter fast föda än räcker det att skölja den lite under kranen eller inte alls innan tvätt.
Ur miljösynpunket är väll tygblöjor ett bra val men tycker inte man ska se ner på folk som inte väljer det. Var och en gör sitt val utifrån vad som passar de bäst. Miljö kan man värna om genom andra fronter också, behöver inte nödvändigtvis vara centrerat till blöjor. Vi är miljöinriktade och värnar om miljön på många olika sätt men för oss funkar inte tygblöjor.
#29 tycker du att någon har "sett ner" på de som inte använder tygblöjor?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#30 Jag prata rent allmänt. Om någon tar åt sig av det jag skrev i #29 får stå för den personen
Har idag letat runt efter lämpliga stickbeskrivningar och garn till ullbyxor att ha till tygblöjor och sen bar det iväg med att (återigen) försöka hitta vikblöjor. Så nu har jag ett helt bibliotek med sparade länkar om tygblöjor och allt som hör dit. 🤪
Det senaste jag hittade var ett finskt företag, Myllymuksut, och jisses vad grejer det finns där! Tur att jag inte riktigt vet var min plånbok hamnade efter jag kom hem från biblioteket för annars hade jag shoppat loss rejält nu 🤐
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Jag köpte garn o beskrivning från Minimundus. Garnet var jättebra, väldigt mjukt och med god uppsugningsförmåga. Tror en härva kostar 80 kr o det räcker till ca 1,5 blöjbyxa:)

Jag kan förörvigt nämna att tygblöjor fungerar bra på bäbisar med känslig hud. För några veckor sedan var Bastian full med utslag, skorv, prickar, exem och gud vet allt över precis hela kroppen. Men under blöjan var enda stället på kroppen där huden var i utmärkt skick:)
#34 dagens engångsblöjor är ju så preparerade med diverse medel för att hålla sig luktfria och ha uppsugningsförmåga som inte är från denna värld. Det gör förstås att huden också blir av med sin naturliga fukt tyvärr. Ska försöka mig på tygblöjor igen. Det känns så mycket bättre för både barn och miljö!
Sajtvärd på Iller.ifokus