Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 4025 ggr
ChristineL
2013-04-22 17:18
0

Bröstpump

Jaa, vad ska man ha för variant? Märke? Vad är det för skillnad på dom?

När vi ändå är inne på det, hur länge kan man spara bröstmjölk i kyl respektive frys?

[Zorita]
2013-04-22 18:05
0

Ingen aning men jag sätter in ett avtryck här så jag kan följa diskussionen! Har en ytterligare fråga: kan man nöja sig med manuell eller ska man slå till på elektrisk?

fridaas
2013-04-22 18:20
0

Jag eller jaja mamma köpte en manuell från mileda (tror det eter så iaf) och den var guld värd då jag hade väldigt mycket mjölk i början. Så började varje dag med att pumpa ur lite då brösten var överfyllda så dottern inte kunde få något bra tag. Jag tycker att det räckte med den, men om man inte vill/kan amma men ändå ge bröstmjölk hade jag skaffat en automatisk, för man ganska trött i handen av pumpandes efter ett tag. Hur länge man kan förvara det vet jag dock inte, vi använde upp allt inom två dar.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

noir
2013-04-22 18:38
0

Jag köpte en MAM på ullared för att det var riktigt bra pris på den. Men hade jag valt en medela bröstpump. Har fått för mig att deras flaskor ska vara väldigt bra. Så jag tänkte att jag kunde köpa bättre flaskor till min MAM pump om det blir så att jag även flaskmatar.
Men tanken är att helamma och använda pumpen när man måste pumpa ur av olika anledningar, mjölkstockning, behöver öka produktion m.m

Man kan spara bröstmjölk i kyl i 3 dagar (om den inte ska frysas) och man kan spara mjök i fysen i 6 månader. Så allt som man inte tänkt ge är bara att spara i frysen direkt. Bifogar en länk som är pålitlig om man vill läsa mer!

Sen har jag hört att man helst inte ska micra mjölken, utan värma upp i flaskvärmare eller vattenbad. Men alla säger olika.

http://www.1177.se/Sormland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Spara-och-frysa-in-brostmjolk/

SaraC
2013-04-22 18:42
0

Medelas är bra :) Elektrisk är toppen men väldigt dyra.. Vi fick låna en elektrisk på BB och sen med oss hem. Hade en vanlig handpump hemma men den använde jag aldrig. En del föredrar att handmjölka. Skulle själv inte köpa någon dyrare mojäng förrän jag visste om jag hade användning för den eller inte :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[RMSLiners]
2013-04-22 19:50
0

Vi har köpt en MAM efter att jag hört mycket gott om den och även köpt nappflaskor till den då gubben min gärna vill mata barnet och ska kunna mata barnet om jag tex är på promenad med hunden.

Sen är det smidigt att pumpa bröstet och ge flaska om man är nere på stan så slipper man hiva ut bröstet i vädret.

SaraC
2013-04-22 20:06
2

Tänk bara på att det är vanligt att barn som blir flaskmatade inte tar bröstet sen. Det funkar jättebra för en del att varva flaska och bröst men för andra går det inte alls.

[RMSLiners]
2013-04-22 20:16
0

#6 Det vet jag och jag kommer inte intruducera flaska förrän amningen funkar.

SaraC
2013-04-22 20:19
0

#7 Det gäller dock även fast amningen fungerar..

[RMSLiners]
2013-04-22 20:23
0

#8 Jag vet men det upptäcker man se då.

SaraC
2013-04-22 20:33
0

#9 Javisst. Men trist att få amningen förstörd/få krångel och få veta först då att det är en risk med att ge flaska. Därför jag skrev, utifall någon inte visste det.

noir
2013-04-22 21:50
0

Tänkte som du rmsliners tills jag fick lära mig mer om hur amning fungerar av en barnmorska på föräldrargruppen. Funderar nu på hur jag egentligen tänkte, eftersom jag hoppas på att kunna amma. Så pumpen här hemma kommer användas för att öka produktion eller om jag behöver mjölka ur pga exempelvis mjölkstockning eller liknande. Som barnmorskan sa. Mannen kan göra allt som pappa utan att amma och bära/föda barnet. :) Men om hur amningen kommer fungera eller hur man kommer göra känns väldigt inviduellt och omöjligt att förutspå förens man har sin guldklimp i famnen ;)

[RMSLiners]
2013-04-22 22:03
0

#11 Jo men jag hoppas på att flaska ska funka också. Har fått lära mig att även nappar kan störa amningen tyvärr och orsaka så kallad tuttförvirring hos barnet.

noir
2013-04-22 23:25
0

Jag kommer personligen inte våga ge flaska alls om min amning fungerar som den ska. Inte för att barnet ska bli förvirrat, anledning till de är att pumpen kan inte pumpa ut mjöken så som barnet gör. Pumpar man minskar produktionn som annars barnet styr genom att tutta. Även när det inte kommer mjölk så skickar tuttandet från barnet signaler om att produktionen behöver öka. Så man kan ju amma tills barnet är nöjd och punpa ut om det finns kvar och lägga i frysen ifa något händer och då finns det alltid mjölk. Pga hormoner så kan mjölken minskas en gång i månaden och då kan det bli kämpigt om barnet tuttar och tuttar men aldrig blir Nöjd. Kort sagt pumpen kan aldrig styra ens mjölkproduktion som ett barn kan göra och det är de som skrämmer mig för att blanda bröst och flaska för att underlätta för mig eller för att sambon ska få vara delaktig med flaskan. För mig och min sambo är barnet och då amnigen att mjölkproduktionen fungerar det viktiga. Men absolut, är man en sån som får jätte mycket mjölk kan man alltid pumpa ut och ge med flaska eller göra en god gärning och donera bröstmjölk till de barn som verklgen behöver, exempelvis prematurer osv :) Viktigast är att man själv är nöjd med sitt val, finns inte rätt och fel. :)

SaraC
2013-04-22 23:53
0

#13 "Så man kan ju amma tills barnet är nöjd och punpa ut om det finns kvar och lägga i frysen ifa något händer och då finns det alltid mjölk." Om du pumpat ut mjölk bör du väl i så fall kunna ge den i flaska sen då? Hängde inte alls med i resonemanget :)

noir
2013-04-23 00:48
0

Ja absolut, men känner ingen som har haft en fungerande amning på de viset så att jag skulle lyckas få till amningen + överskott ser jag inte som något som kommer ske. Fungerar amningen och jag har en nöjd bebis så blir jag mer än nöjd! Men ev. Överskott tas tacksamt emot för att sparas i frysen. Tänker som sagt om något händer plus att man kan laga barnmat på den sedan. :)

[RMSLiners]
2013-04-23 07:25
0

Tanken är ju att gubben min ska ta flaskan ifall barnet vill ha mat när jag är ute och springer med hunden även om jag innan jag går ut kommer se till så ungen är ammad.

Tina-A
2013-04-23 12:35
0

#15: Pumpar du efter avslutad amning kommer du FÅ överskott. Du får ju så mycket mjölk som görs av med så ju mer mjölk du tömmer brösten på desto mer kommer du få :-) himla smidigt för man kan ha så mycket mjölk man själv vill. Tänk på att man kan helamma både tvillingar och trillingar om man vill, man får så mycket mjölk som går åt. Jag pumpade ibland efter amning för frös in, då hade jag överskott ett tag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2013-04-23 12:37
0

#14: ger man i flaska minskar ju den egna mjölkproduktionen så det är nog inte alla som vill ge ur flaska utan istället vill behålla produktionen i brösten :-) Kan säga att mjölken jag frös in använde jag i min dotters smakportioner sen när det var dags!

[Zorita]
2013-04-23 12:51
0

Jag tänker nog pumpa lite för nödfall, inte för rutinanvändning. Sen tänker jag att man väl märker hur barnet reagerar. Känns konstigt att barnet skulle vägra tutten bara för att sambon gav mat en kväll när jag behövde sova, typ.

ChristineL
2013-04-23 12:55
0

Intressanta svar. Jag vill absolut amma men tanken är att ta till pumpen så att mannen får vara delaktig i matningen ibland. Tror inte det kommer försvåra amningen alls.

SaraC
2013-04-23 13:00
0

#15 Fast som #17 skriver minskar det inte utan tvärtom :) Normalt har man inte ett överskott eftersom kroppen producerar det som behövs. #18 Det är att pumpa ur hon är rädd ska störa produktionen, hon är inte rädd för att ge flaska. Hon skrev att hon inte ville pumpa på ett ställe och på andra skrev hon (som det lät) att hon skulle pumpa, därför jag var tvungen att fråga hur hon menade ;)

SaraC
2013-04-23 13:12
0

Ja ni.. Kan säga att jag själv resonerade precis likadant innan jag fick min tjej. Det var väl bara att amma, pumpa ur lite då och då, ge flaska ibland osv. Kunde väl aldrig tänka mig att det skulle kunna finnas så mycket problem kring amning. Nu pratar jag inte enbart utifrån mig själv utan även om andras erfarenheter jag tagit del av och information jag fått från olika håll :)

[RMSLiners]
2013-04-23 13:16
0

Vad jag fått lära mig är att både pump och ett barn som ammar stimulerar brösten till att producera mjölk. Visst kan man pumpa vid mjölkstockning men min bm berätta också att man kan amma vid mjölkstockning också då barnet driver ut det. 

Det bm berätta däremot var att så länge man har en etablerad amning som funkar så kan man även använda flaska de få gånger det behövs, viktigast är att amningen funkar först och främst innan man ens introducerar flaska och napp för den delen annars riskerar man tuttförvirring. 

Aldrig hört talas om någon i min omkrets som fått problem med amningen de få gånger de även använt flaskan.

SaraC
2013-04-23 13:32
1

Bra länk, precis det jag ville få fram :) http://sagogrynet.wordpress.com/2010/09/06/att-riskera-tuttforvirring/ (Kan tyvärr inte göra en riktig länk från mobilen)

[RMSLiners]
2013-04-23 13:41
0

#24 Precis det min bm berättat för mig. Jag kommer dock inte vara rädd för att testa flaska, går det inte så går det inte och föredrar hon flaska framför bröst ja då får jag köra på flaskan. :)

Det är ju inte så att jag kommer ge flaskan direkt när man kommer ut från BB utan jag kommer introducera flaskan efter några månader dvs när jag ska börja med min träning igen, då måste gubben min kunna mata barnet om hon är hungrig.

SaraC
2013-04-23 13:45
1

#25 Precis det jag vill säga, gör precis som ni själva vill men ha all information innan ni beslutar. Hade önskat att jag själv vetat mer om risker med flaska innan, då kanske vi kunde provat tillmatningsset istället för flaska till exempel :)

Rutan_
2013-04-23 20:36
0

Vi ville att vår son skulle kunna matas ur flaska också ibland men det gick inte alls. Han vägrade. Fast jag tyckte ändå att det var så sjukt drygt att pumpa även ifall jag hade mycket mjölk, och ont gjorde det också. Hade en manuell från apoteket. 

Jag pumpade ändå för att frysa in och använda i smakportionerna.
Vad jag fick veta kan man spara mjölk i kylen i tre dagar och i frysen i sex månader, men jag vet att andra har fått höra annat.

Tina-A
2013-04-23 20:45
0

Jag hade för övrigt en elektrisk pump! Skitsmidigt tyckte jag. Det kom allra mest om jag pumpade samtidigt som jag ammade och då var det skönt med en elektrisk som skötte sig själv lixsom. Då ammade jag på ena bröstet och höll pumpen vid det andra.. :)

mini2
2013-04-24 12:06
0

Köp INTE en Philips Avent… Sämsta sk*ten jag nånsin köpt… -.-

[Catteklina]
2013-04-24 16:16
0

Då säger jag precis tvärtemot, har en Philips Avent och var jätte nöjd med den :)
Fick ut massor med den och den var guldvärd att ha när brösten blev så såriga av all amning så man fick en paus ibland och vila upp dom.
Jag ville bara amma och inte använda flaska, men en kväll blev det så akut smärtsamt så vi fick handla hem en pump, så jag kunde få pumpa ut lite och få vila brösten. Använde den endast dom första månaderna.

ChristineL
2013-04-24 16:40
0

#29 - Varför inte Philips Avent? Dom har ju väldigt mycket olika produkter och man tänker att de är bra…

noir
2013-04-24 16:54
0

#31 Jag tror man ska vara försiktig med stora produktnamn, det säljer bara pga sitt namn och om någon eller några produkter inte håller måttet så drar inte de ner namnet om det fortfarande har produkter som håller måttet. Min åsikt är att alltid vara kritisk!

Sen tänker jag som så eftersom vi talar bröstpump. Alla har vi olika kroppar, så olika pumpar funkar nog olika bra på våra bröst. Sen finns det säkert de pumpar som funkar bra för många fler.
Men även fast jag redan har en pump så följer jag gärna med i tråden och vill också veta mer varför folk tycker just sin pump är bra/dålig.

ChristineL
2013-04-24 18:29
0

#32 - True that! Men är ändå nyfiken på varför philips inte passade.

evelina1991
2013-04-26 15:55
0

Ha inte läst hela tråden, men ville bara flika in o säga att ang mjölk som stå i kylskåp håller sig i 3 dygn sen ska man inte använda de. & i frysen ha jag för mig dem sa att de va någon månad men ska inte säga säkert om de!

noir
2013-04-26 16:01
0

bohan85
2013-04-26 20:04
0

vill man absolut ge med flaska ibland så är denna flaska ett bra alternativ: http://www.medela.com/SE/sv/breastfeeding/products/breastmilk-feeding/calma-feeding-device.html

Den bevarar barnets sugbetende då bebisen måste skapa ett vakuum, liksom den gör vid amning, för att få ut mjölk. Det rinner inte alltså så lät som i en vanlig flaska.

Denna rekommenderas av en del BB-avdelningar.

ChristineL
2013-05-29 16:55
0

Det blev en Medela Harmony till slut :)