Dietist
Sen min förlossningsdepression fick ett enormt bakslag för snart 1½ år sen har jag haft en väldigt konstig relation till mat. I ungefär tre-fyra veckor åt jag i princip ingenting och gick ner tio kilo och efter det har min matlust aldrig riktigt återhämtat sig. Jag är nästan aldrig sugen på någonting och jag vill helst inte äta för att det är så "tråkigt" ändå.
Jag blir hungrig och jag vet att jag måste äta för annars kommer jag må jättedåligt med huvudvärk, illamående, matthet osv, men jag har så svårt för att motivera mig. På grund av detta har jag dragit på mig brist på en del vitaminer som jag måste ta tabletter för.
Nu när jag är gravid har jag ännu mindre sug efter mat, det känns bara motbjudande. Men när jag var hos barnmorskan nu för några veckor sen berättade jag om mitt matproblem och hon föreslog att jag ska träffa en dietist. Jag har tänkt tanken själv förr men det har inte blivit av. Men jag tackade ja till barnmorskans erbjudande om att hon kunde skicka remiss till dietisten och idag har jag fått en tid. Ska träffa honom om en vecka, jag längtar! Jag hoppas verkligen att han kan hjälpa mig på nåt vis.
Någon som har erfarenhet av dietist och graviditet? Fungerade det? Hjälpte det?
Jag har ingen erfarenhet av det då jag vägrade träffa någon, men jag kan rekomendera ett recept på en energishott som är skriven av en dietist i Ryhov. Min mamma gav mig det härom veckan då jag är trött och matt mest hela tiden. Ibland hjälper den, ibland inte. Men man får iallafall i sig någonting litet med jämna mellan rum under dagen och det är ju bra.
10portioner (shottar)
2dl rapsolja
1,5dl vanilj yoghurt
1msk vaniljsocker
50g bär/fruktpure (eftersom 50g är ingenting tar jag mera och det var helt okej)
Mixa allting, och häll upp i en kannna. Detta förvaras i kyl i 3dygn. Och ska ätas 30ml 3ggr per dag.
Lycka till! Jag tror att det är en riktigt god idé :)
/Christine
#1 tack för tipset.
#2 Jag tror också det. Idag har jag ätit en liten skål fil (05:00), en pirog (13:00) och lite lasagne (17:00). Mer än vad jag brukar…
Idag har jag träffat dietisten och jag har fått många jättebra tips på hur jag ska få i mig det jag behöver. Känns väldigt bra!
Vad skönt för dig och för din bebis att du tog steget och sökte hjälp. Måste kännas bra att slippa oroa sig för både sig själv och för bebisen. Framför allt så kommer du nog upptäcka att det är ganska trevligt att slippa känna som om man har bomull i skallen och spagetti i armar och ben. själv önskar jag att jag kunde gå tillbaka till kosten jag åt innan jag blev med barn. Men tror att bebisen inte gillar det för det är svårt att pula i sig det. Så äter det jag kan men får extrem halsbränna och känner mig konstant hungrig och matt, kan heller inte säga att jag inte får i mig tillräckligt för jag äter mer än min sambo. Lite och ofta funkar inte då svimmar jag. Och eftersom jag är konstant hungrig så har jag lagt på mig 15 kg redan och är bara i vecka 23. Alla har vi problem med denna mat. Du äter för lite och vill inte ha något. Jag äter för mycket och äter hela tiden. Livet är bra konstigt. Håller tummarna för dig
Vad skönt! Hoppas du känner att du kan utgå från det som din dietist berättat och det kommer kännas bra för dig :)
/Christine
En uppdatering på hur det har gått med maten för mig.
I början gick det hyffsat och jag var peppad och försökte verkligen, men efter bara någon vecka ändrade aptiten och allt karaktär och det blev aningen bättre på vissa saker men i det hela taget bara sämre. Nu kan jag inte ens äta frukost utan när jag kommer till jobbet blir det efter någon timme ett äpple och drickyouhurt. Till lunch blir det nästan alltid bara en påse nudlar… På kvällen kan jag oftast äta lagad mat men inte mycket. Innan jag går och lägger mig dricker jag ett glas mjölk. Under dagen dricker jag vatten. Jag har gått ner lite till och jag är illamående och trött, får ont i magen om jag äter "för mycket". Konstigt va.. suck.
Eftersom du har någon mer att ta hänsyn till nu så är det jättebra att du sökt hjälp och jag tror att du behöver ha någon du kan ringa till som ger dig stöd och hjälp varje gång du får ett bakslag! Varje dag är viktig och du måste äta för din bebis skull. Du kan inte bara leva på sådant som fyller din mage med en gnutta mättnadskänsla (nudlar) men inte ger någon näring alls till ditt barn. Stå på dig om att få mer hjälp!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det är sjukt svårt att äta när jag inte är hungrig eller känner att det står mig upp i halsen bara av att tänka på mat. Jag vet inte vad de skulle kunna göra mer för mig, i slutändan är det ju upp till mig själv… Men jag har tid till dietisten snart igen så han kanske har nåt annat att komma med då.
Kan du inte försöka hitta något som är full smackat med näring. Näringstät mat och lite vitamin tillskott så du inte säckar ihop helt.
Har du testat smoothies? Ibörjan hade jag absolut ingen matlust heller, var ju liksom inte van vid att käka. Som tur är behöver man inte äta för två, utan bara lite mer. I början tror jag barnmorskan sa att det räckte med ett äpple extra om dagen än det man vanligtvis käkade.
Nu har jag gått tillbaka till att inte ha någon matlust så då kör jag mycket på smoothies. Jag har bara frukt och bär i mina och blandar ut det med vatten. Men man kan ju ha i vad som hellst, fil,nötter, grönsaker, youghurt, mjölk, grädde, vad som hellst för att få den fetare liksom. Sen finns det ju massa pulvervarianter man kan ha i, men det är jag osäker på om man får trycka i sig när man är gravid.
Nu kan man ju inte bara leva på smoothies men det är en räddare i nöden och inte så svårt att trycka i sig om man äter det med sked. Bättre än ingenting tycker jag.
Eller så kan man ju göra sina egna proteinbars. Bara att googla så kommer det säkert upp något. Börjar man smått så brukar det gå att öka mat intaget med tiden. Man kan inte gå från noll till hundra.
Kan tips om en smoothie gjord på vaniljyoghurt ni vet den där yoghurten som har massor gubbar och tanter på. En halv banan och hallon. Riktigt gott! Har man frysta hallon blir det riktigt kallt och gott.
Jag har tröttnat på vanlig yoghurt, fil och smoothies, är inte sugen på det alls längre. Jag tar hellre drickyoghurt och äter bär och frukter som de är.
Vitamin B12, D och folsyra har jag på recept sen länge, försöker trycka i mig linfröolja för omega 3 men gudars vad äckligt det är.
Blir galen på mig själv.
Om du gör maten mini då? Som små snacks. Typ små piroger eller minipizzor i storlek med ett digestivekex?
kan inte dietisten skriva ut näringsdrycker till dig att ta? De finns ju i alltifrån juicevarianter till chokladdrycker.
#14 Det är en bra idé!
#15 Kanske han kan, tycker dock de är gräsliga haha (smakat några på jobbet).
Ikväll har jag ätit köttbullar och makaroner och det gick ner utan större problem =)
Härligt att höra =)