Studenter på förlossningen?
Hur ser ni på att ha barnmorskestudenter på plats under förlossningen?
Jag är väldigt positivt inställt till studenter inom vården, men känner att det är första förlossningen och då vill jag ha någon där som är erfaren.
Idag efter besök hos barnmorskan fick jag däremot en tankeställare när vi pratade om det. Min bm sa att studenter ofta ger en mera tid och är mycket mer uppdaterade om "alternativa" smärtlindringsmetoder, exempelvis dyktekniken som är det jag vill använda mig av. Med en student har man möjlighet att ha någon på plats under hela tiden om man vill det.
Det kan ju vara så att man tycker att det är för mycket folk i rummet och då får man naturligtvis skicka ut studenten. I dagsläget står det i vårat förlossningsbrev att vi inte vill ha studenter, men vi ska nog stryka det och ta det som det kommer, där och då.
/Christine
Fick aldrig frågan. Men positiv att de närvara men vill fortfarande att ordinarie personal är de som har ansvaret för mig. Folk på rummet beavära inte mig. Hade en hel del personal på rummet när Tildas hjärtljud gick ner, något som jag inte reflekterade över förens efteråt. Dock stanna en läkarstudent kvar enda tills Tilde var född av eget intesses skull. Men samtidigt är man intresseead av medicin och sjukvård, vem kan tacka nej till att vara med och se (klart) en förlossning?
Jag ville absolut inte ha en student med på min förlossning, men det var mest för att jag inte ville ha mer personer inne hos mig mer än nödvändigt. Och eftersom studenterna i Växjö iaf gick två och två och tillsammans med en barnmorska (skulle betyda att det skulle vara tre personer inne hos mig förutom min sambo, alldeles för många enligt mig). Men när jag väl låg där så kom det studenter iaf, en av dem var jättetrevlig och presenterade sig och var ganska stöttande, den andra studenten presenterade sig inte ens och såg mest tjurig ut, så henne slängde jag faktiskt ut, den trevliga fick stanna och barnmorskan då.
Men trots att studenten var jättetrevlig så vill jag inte ha mer än max en student inne hos mig nästa förlossning.
Även när narkospersonalen skulle sätta ryggbedövningen var det en student med, han såg likblek ut och livrädd, spillde ut rengöringsvätskan över halva golvet och bordet. Jag är VÄLDIGT glad över att han inte skulle sätta nålen i ryggen 😛

Som TS skrev upplevde vi att vår student hade mycket tid för oss. Jag gissar på att man annars får en Uska som är mest hos en och att BM; kommer lite då och då men vi fick ha studenten i princip hela tiden.
Sedan passade hennes personlighet kanske inte oss som handsken men det var ändå skönt att ha någon där hela tiden tyckte jag.
Det man ska tänka på är att studenter ersätter aldrig någon. Då har du BM PLUS student, dvs superbra med extra personal.
Studenten är inte heller helt oerfaren utan är utbildad sjuksköterska (3 år universitetsutbildning) och sedan 2 eller 3 år minst arbetande som sjuksköterska. Sen pluggar de vidare till BM och har självklart pluggat ett tag innan de kommer in och får praktisera.
Det är alltså ingen helt nollställd utan en utbildad extraperson, någon ytterligare. Det kan vara jättebra att ha 2 personer som kan hjälpa till. Studenten kan självklart massor med saker och säkert en del ny forskning som den gamla BM missat. Jag tycker man ska vara väldigt positivt inställd till studenter, se de som en resurs!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#4 Ja det var det jag försökte få fram men inte kunde uttrycka:) Att vi fick en till högt utybildad person istället för en Uska.
#4 - Tack! Nu känns det faktiskt ännu bättre för mig :D Vi kommer som sagt stryka den punkten i förlossningsbrevet, hade ingen koll på hur välutbildade bm-studenter är.
/Christine
Det var hårt underbemannat när jag födde och hade gärna haft mer stöd, vi var ensamma nästan hela tiden (det inte "hände" något). Så jag är också bara positivt inställd.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag skulle absolut kunna låta studenter vara med under förlossningen, just med tanke på det #4 skriver.
Jag skulle inte ha problem med studenter så länge de var trevliga och det inte blev för många inne på rummet. Nu tror jag inte det kommer finnas några studenter på sjukhuset jag kommer föda på, men i princip skulle jag inte ha något emot dem.
Jag har inget emot studenter vid min förlossning. kan jag bidra med att personen lär sig samtidigt som jag får nytta av henne/honom så varför inte.
Jag är just barnmorskestudent och det är kul att läsa att ni är positiva! Jag vill även betona att självklart får man avsäga sig student utan motivering eller behöva förklara varför. Vill också understryka att, som någon skriver ovan så är vi alla leg. sjuksköterskor med arbetslivserfarenhet sedan innan även om själva "barnmorskeriet" är nytt för oss.
Självklart skulle en student få närvaro för mig. Möjligtvis inte få hjälpa till att förlösa men se på i alla fall.
Jag är dock positivt inställd till att min kille (pluggar till läkare) till och med skulle få förlösa mig när han är färdigpluggad. Men när det är någon främmande människa så vill jag bli förlöst av någon erfaren.
Ps. Jag är inte gravid nu och osäker på om jag vill ha fler barn än det jag har, men OM jag sakffar fler så :)