Järntabletter
Jag gick på en promenad med min familj förra lördagen, det var kanske 1 km dit och hem. På hemvägen blev allt svart, blev kallsvettig och bara ramlade ihop. började då tänka om det kan vara järnbrist.
Jag har lidit av järnbrist förut och då ätit hemofren tror jag det stavas.Var hos min BM och tog prover på järnet och hon skulle ringa om det såg dåligt ut men hon har inte ringt och jag får inte tag på henne. (var hos henne innan jag ramlade ihop) Ska jag börja äta järn ändå och testa om det blir bättre? Är i v.8 idag
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
Hej jag började med extra järn i vintras.Blev mycket bättre.Eftersom jag kände som du helt slut plus så trött.Hoppas du med får ordning på det.Jag köpte vitaminer med extra järn & folsyra på apoteket.
Jag skulle inte börja äta järn utan att ha konsulterat med BM innan. Om du inte har lågt järnvärde borde du kanske söka för att reda ut vad problemet kan vara. Försök att få tag på din bm, får du inte det så prata med någon annan som kan gå in i din journal och kontrollera ditt järnvärde.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mitt järnvärde är bra men kan bli så yr ibland att allt svartnar och jag är tvungen att lägga mig ner. Kanske är graviditets symtom.
Yr och svimmig kan man bli ändå när man är gravid dessvärre. Försök att få dig järn genom maten istället och köp blutsaft, det är skonsammare. Mina järntabletter heter niferex, men börja inte med någonting om inte barnmorskan ordinerar det.
/Christine
Såg att de har kampanjpris på blutsaft hos life 169 kronor.
När jag var hos bm och tog testet så sade hon att då jag vet själv att jag haft järnbrist så kunde jag börja äta järntabletterna. Men ska ta och ringa henne igen och se om jag får tag på henne eller nån annan :)
#6 - Okej, men kolla bara så dom är gravidvänliga ;) Annars verkar många få rekommendationen att ta niferex.
/Christine
det står att gravida ska ta 3-4 tabletter på förpackningen :)
Min bm sa åt mig förra veckan att jag skulle köpa niferex och börja äta, jag frågade då om jag hade börjat få lågt järn eftersom hon nu vid vecka 30 sa det, men hon svarade bara "nej det har du inte, du har normalt med järn, men bara utifall".
är det nödvändigt att äta då känner jag, det kan inte vara skadligt på något sätt för barnet att jag istället får ett överskott av järn?
Vill du inte ta tabletter så är järnrik kost, och extra c-vitamin (tar upp järn, mjölk minskar upptag)
#9 Verkar konstigt att hon rekomenderar utifall.. Såhär på slutet borde det inte vara så stor risk att Hb sjunker drastiskt o dessutom brukar den hårda magen som de flesta drabbas av bli ännu värre av järntillskott. Min bm sa att man så långt som möjligt undviker tillskott just för att de flesta gravida från förr får hård mage.
Kan bara säga att utan niferex kan jag inte leva, provade utan i en månad och har aldrig varit på hård i magen någonsin. Med niferex gör jag det jag ska dagligen. Så den är min räddare i nöden.
Får fortfarande inte tag på min BM då hon är sjuk nu så ska testa en vecka och se om det blir bra. mamma tycker också jag ska testa och se :)
Jag fick Niferex efter mitt snitt, och fy fasen vad min mage blev hård. Jag klarade inte av dem, slutade efter tre veckor. På grund av dem fick jag ett inte så roligt problem som jag fortfarande dras med.
Jag testade mitt Hb idag på jobbet då jag blivit så trött, jag somnade på frukostrasten och även på lunchrasten, då sittandes… Mitt Hb har sjunkit men är fortfarande inom det normala, dock så tror jag ändå att skillnaden mot vad jag brukar ha till nu är en orsak till att jag är så trött.
Men jag tänker inte ta några järntabletter om det inte blir absolut nödvändigt, jag hoppas att jag kan få i mig det järn som behövs genom kosten istället.