Hormonförändringar?
Hej
Jag fick barn för ca 10 månader sen och har sen dess använt p-ring. Tog nu ut ringen för ca 3 veckor sedan eftersom min sexlust TOTALT försvunnit och det började påverka mitt förhållande till min fästman. Sexlusten är lite lite bättre men den senast 1,5 veckan ungefär har jag varit lite knasig i kroppen. Det är precis som om jag skulle vara gravid men testet igår morse var så negativt det kunde bli.
Jag mår illa särskilt på natten och på morgonen. Idag reagerade jag och trodde jag skulle kräkas åt lukten av smöret i stekpannan.
Jag har fått finnar fulla nyllet, har haft svamp i underlivet, har huvudvärk mest för jämnan och har gått och småblött i typ 5 dagar utan att det blivit något riktigt. Och med småblött menar jag att efter en hel dag med trosinlägg bara har en liten liten fläck med brunt blod i trosan. Det liksom bara sipprar och är för det mesta bara lite missfärgade flytningar. Har ingen mensvärk heller.
Är som slut i kroppen också. Har liksom ingen energi alls och har svårt att få ork att träna.
Har tidigare varit riktigt storblödare och lidit av järnbrist i alla tider så jag förväntade mig att det skulle kunna bli så igen nu när jag tog ut p-ringen. Har blött normalt under tiden med p-ringen.
Dock vet jag att det kan förändras efter graviditet.
Jag och fästmannen har skyddat oss varje gång utan kompromisser med kondom sen jag tog ut p-ringen.
Vad tror ni?
Ha en bra dag! // Pernilla
Ja, du, jag vet inte riktigt hur det fungerar med p-ring, men kan tänka mig att kroppen blir lite hormonchockad som med många andra preventivmedel. Både när man börjar och när man slutar med det. Vad använde du innan du fick barn och hur reagerade kroppen på det?
/Christine
Jag hade p-ring. Eller jag har ju testat annat också men allt annat har jag antingen blivit knäpp i humöret av eller tokblött ännu mer…
p-ring fungerade jättebra före grav och har gjort det även efter grav förrutom nu med sexlusten då…
Det konstiga är att jag inte reagerade något när jag började med dom. Tycker det är ologiskt att reagera såhär kraftigt när jag slutar med dom.
Jaja. Vi får se. Kroppen fungerar inte alltid som man har tänkt sig. :P
Vad tråkigt! Både att sexlusten försvann och att kroppen nu reagerar såhär. Hormonrubbningar är ju inte konstigt men förbannat trist :/
/Christine
Ja alltså nog har jag haft problem med sexlusten tidigare men inte så här totalt. Gick liksom inte att "få igång mig" överhuvudtaget. Haha. XD
Nä man kan ju tycka att sex inte är så särskilt viktigt, men när det inte fungerar så är det viktigt. Den andra parten blir ju väldigt påverkad av det och självförtroendet går ju i botten. Sen är ju sex någonting som för en närmare varandra också. Boostar förhållandet.
Nä men det är nog ingen fara. Det är väl bara någon sort övergångsperiod. Vi ser väl. =)
Bara ni inte tappar bort varandra under tiden. Här har det blivit jättekonstigt sen jag blev gravid, jag vill men det är inte skönt längre och då blir det inte roligt för nån av oss så därför blir det inget…
/Christine
Ja det är knepigt det där. Som tur är går ju graviditeten över men då tar ju den sömnlösa småbarnstiden vid.
Prioritera att ligga och mysa bara i alla fall.
Glömde säga att mina fötter svullit upp också. ;)
Nu fick jag hyfsat normala blödningar ikväll i alla fall. Fortfarande väldigt sparsamt men det kan kallas blödningar i alla fall. =)
Då hoppas vi på att det blir en mens av det så du inte går runt och småskvätter så att säga ;)
/Christine
Ja nu är det tillbaka till det normala, så som det var innan jag började med p-ringen, så som jag alltid varit. Det känns både bra och dåligt. Det är ju någonting bekant, samtidigt som jag är rädd att få problem med järnvärdet igen för jag tokblöder verkligen. Förhoppningsvis kanske jag inte blöder lika länge som jag gjorde tidigare. Förut blödde jag sådär kraftigt som standard i kanske 10-14 dagar. Kändes som att mensperioderna bara avlöste varandra. Men mängden blod kan jag leva med bara det inte blir lika långdraget som förut.
Håll tummarna för mig, för jag vill inte gå tillbaka till p-ringen men blöder jag för mycket nu så är det mitt enda alternativ… =/
Haha, igår klagade jag över att jag inte blödde. Måste bara få klaga av mig nu när jag ändå startat en tråd om det här. Fel forum visserligen men….
Jag blir galen på de här fenomenala blödningarna. Alltså när det forsar så forsar det verkligen. det blir som proppar då och då av levrat blod så det blir lite mindre ett tag. T.ex. om jag sitter en stund, då är det väldigt måttlig blödning men sen om jag ställer mig upp så hinner jag knappt på toan innan det liksom rinner över.
Inte bara om jag sitter givetvis utan även när jag står och går så kan det bara tvärsläppa och så får jag kuta fort som fan på dass för det kommer så mycket på en gång så bindan hinner inte suga upp det. Får sitta på dass ett tag och "klämma" och vänta ut att den värsta forsen kommit ut innan det är någon mening att gå därifrån igen.
Tamponger kan jag inte använda för jag har problem med torra slemhinnor och de förvärrar bara situationen.
Alltså ni som har sådana här störtblödningar, vilka bindor kan ni rekomendera som helst inte har vingar, som klarar mycket blod, som är långa och dessutom bekväma?
Typ alla som är gjorda för att klara mycket har vingar och av någon anledning får jag skavsår av dom och ids ju inte hålla på och klippa bort dom heller….
hade typ glömt bort hur extremt mycket jag blödde förut….
Men herre min..! Ja alltid är det nånting man ska klaga på ;) Bindor är inte min grej, men när jag använde det köpte jag alltid apotekets egna. Dom var tunna men tålde massor. Många underskattar apotekets produkter men jag tycker dom är riktigt bra.
/Christine
Jag är med i någon klubb typ libresse eller något och får massa prover därifrån, kommer ihåg att jag fick prover på någon binda som har längre än de andra vilket var skönt för jag får alltid "bind-eksem" av de normala. Kommer ihåg att förpackningen på själva bindan var orange men de kan ju ha ändrat den. Men det ska finnas en som är längre iallafall, men står inte det på förpackningen? Har heller aldrig fattat detta med vingar. Och förlåt om det låter som om jag inte haft mens på väldigt länge, men det har jag inte heller.
#11 Har du provat m-kopp?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack för tipset #13.
Jo jag har provat menskopp men den gick inte ens att få in…
Är lite mysko formad där nere sen jag fick barn så även tamponger är lite knepigt då de liksom hamnar på snedden hela tiden.
Kom och tänka på en sak, går det inte att använda nattbinda när det blöder som mest? Eller är de tjockare?
http://www.libresse.se/vara-produkter/libresse-showroom/
Jag hittade detta på deras hemsida, man kan tydligen ange hur mycket man blöder eller rör sig och få se bilder på bindor som är anpassade. Du kanske kan få tips där som du kan prova.
TS jag vill bara säga att du borde kolla upp om du har von Willebrandt, en sjukdom inom blödarsjukan. Många kvinnor har detta utan att veta om det. Jag har denna sjukdom så jag vet hur det är att blöda. Anledningen till många kvinnor kan ha detta utan att veta är att för så trodde man att det bara drabbade pojkar men så kom von Willebrandt som drabbar både män och kvinnor.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Har du provat tranexamsyra? Finns receptfri som Cyklo-F. Minskar blödningsmängden.