påverkar cellgifter?
Hejsan!
Det är så att min sambo går på cellgifter pga sin psoriasis.
Vet ni om det påverkar vår barnverkstad?
Har försökt att googla, men hittar bara om kvinnor.
Hej jag läste på 1177.se hemsida och man skall skdda sig både som man och kvinna minst tre månader efter sin behandling. Jag menar att sålänge man tar cellgifter och tre månader efter skall man skydda sig. http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Methotrexate-Wyeth/
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
jisses =( han går på cellgifter på obestämd tid ju =(
Verkligen trist. :-( Kan inte vara roligt att höra.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Nej =( Har velat ha barn länge nu och mycket har gått emot oss. Min övervikt (har gått ner 42 kg nu), ekonomin och jag fick jobb i slutet av förra året. Vi kände verkligen att allt va på plats för en liten =(
Vet att på unga mödrar var det en tjej med lekumi som tog cellgifter innan bebis och sen fick börja under graviditeten också. Hennes första barn fick missbildning så det gjorde abort och den andra föddes frisk (vad jag vet).
Cellgifter dödar ju även friska celler och det är ju celler som skapar en bebis. Men jag skulle ta upp denna fråga med de läkare som behandlar din sambo. På så vis kanske ni kan planera in bebis verkstad. Att ni behandlar en viss tid och hoppas att det räcker eller kan ta en paus.
Sjukvården borde veta hur ni ska gå till väga.
Ja, han ska till sin läkare på Tisdag och tänkte diskutera detta. Och ev. paus i behandlingen eller hur man nu kan lösa det. Hoppas att det går att ordna på nått sätt. Trodde att det bara påverkade om kvinnan fick cellgift. Men är korkad ibland.
Hmm, ja det känns ju inte så bra att producera bebis om ena parten går på cellgifter :/ Det påverkar ju hela kroppen inklusive spermierna och spermieproduktionen.
/Christine

Min sambo tar cellgifter pga cancer, har testat sig och det ska inte vara några problem :)
Jag har själv gått på cellgifter pga min psoriasis och det enda jag fick höra då är att som kvinna ska du vänta 3 månader men att männen inte behöver oroa sig.
Fast för att vara riktigt säkra så fråga doktorn han går till så kan hen svara.
#9 i länken jag skickade med står det att under grviditet och amning - biverkan visserligen att både män och kvinnor måste skydda sig tills efter tre månader efter sista kuren.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *