Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 1120 ggr
[RMSLiners]
0

folktäta ställen

Verkar generellt vara en rekommendation att barn födda för tidigt som vår är (20 dagar) helst inte ska vistas på folktäta ställen utan stanna inomhus i tre veckor. Men hur tusan funkar det rent praktiskt? Jag måste liksom till affären och köpa lite extra kläder , handla mat osv och jag kan ju inte lämna henne ensam hemma precis. Har ni några tankar/åsikter kring detta?

Lorita
0

Finns det två föräldrar så är det lätt löst 😊en stannar hemma med barnet 😉

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Kakafoni]
0

20 dagar… Det rådet fick jag också men då var vår ena 1½månad för tidigt och vår yngsta två månader för tidigt… 20 dagar för tidigt kan vara mycket om barnet är litet (?) men annars är det inte "jätte mycket". Rekommendationen är väl för att det är mycket basiller i omlopp i affärer etc. med mycket folk, tror man ska akta sej lite även om man har ett fullgånget barn då deras immunförsvar behöver lite tid på sej att byggas upp. Du har ingen du kan gå med som kan stanna med barnvagnen utanför affären medans du går in för folktätt ute är ju ingen risk, där blåser ju basillerna bort… :-)

[RMSLiners]
0

Jag har min sambo men att handla barnkläder är inte hans starka sida och han har inte än lärt sig allt vad gäller mata barnet osv så han kan inte vara ensam med barnet heller. Stå utanför affären skulle funka för han men problemet är bara att det är svinigt kallt ute och jag är lite kinkig när det gäller kyla på henne då bb redan påminner om att hennes kroppstemp måste ligga runt 37 grader eller strax över hela tiden även om det redan gör det utom precis när hon hade fötts och när vi byter blöja (hon blir kall rätt fort och går under 37 grader då). Vet inte hur jag ska göra. Hade tänkt handla nya kläder åt henne idag då hon drunknar i de vi har. Ska förvisso till bb snart på koll så ska höra med dem men läste på nätet att alla gör så olika med tidiga barn.

noir
0

Hört att folk lägger en filt/sjal över vagnen för att stoppa en del av ev. Baskillusker när de måste ut. Passa på att handla på morgonen, innan lunch tid om så är möjligt. Nästan noll personer i affären, så vida det inte är mära pension ;) Lika så köpcentrum brukar vara relativt lugna på förmiddagen. Var på ett för ett par veckorsen, en fredag och det var iprincip jag och min sambo och 3par till som växla affärer ;)

[RMSLiners]
0

#4 jag kommer dock inte ha vagnen med idag utan endast babyskyddet då vi tar taxi in till stan och sjukhuset. Men kan ta med en extra filt och lägga över suffletten på skyddet.

[Kakafoni]
0

Tycker du inte ska oroa dej så mycket för kylan, det är varmt i vagnen, sätt på bra kläder och bädda väl. Jag fick mina barn i smällkalla vintern och den minsta vägde bara 1,9kg när vi var ute i början. Eller har ni flera grader minus… ? :-o

SaraC
0

Personligen hade jag hellre låtit pappan handla även om det inte är dennes "starka sida" än ta med det till en affär när det är så litet.. Säg åt honom vad ni behöver och säg att han ber om hjälp i affären att välja något :) Blir det helt åt skogen fel så kan man alltid byta.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[RMSLiners]
0

#6 Inte vagnen vi ska ha med oss utan babyskyddet. Måste också traska genom hela sjukhuset med henne och där finns det folk, stort sjukhus.

[RMSLiners]
0

Frågat de på bb nu och de sa att jag kan ta med henne till affären. Det jag inte bör göra är att vistas med henne hos folk som är förkylda eller sitta med henne i stora folkmassor som tex i en buss. :)

ChristineL
2

Man ska ju vara försiktig även med bebisar som gått hela vägen. Affären är ju helt okej, men bara man inte utsätter dom för onödiga baciller.

SaraC
3

Oj vad olika rekommendationer det görs. Här sa de på både BB och BVC att man skulle undvika alla sånna ställen i den mån man kunde, utomhus gick dock bra. Vad det gällde alla små bäbisar, inte just tidigt födda. Detta främst på grund av RS och vinterkräksjuka.

Lorita
6

ett bra sätt att få pappan att växa är ju att låta honom åka och handla, vad kan gå fel? han kommer hem med fel storlek eller fel färg?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Catteklina]
0

Vår lille kom 3,5 vecka tidigare och vi fick ingen speciell rekommenderation merän att undvika sjuka…

noir
0

#12 tänkte samma. Jag kommer automatiskt bli överbeskyddande så vi pratar redan nu om hur vi ska göra. Dels för att avlasta mig från onödigt ansvar och för att han ska få vara pappa med stort P! Men alla väljer vi att göra olika.

Ria74
0

Riktigt hur jag ska lösa det med att handla vet jag inte än. Min sambo jobbar borta hela veckorna och då kommer bara jag att vara hemma.

Måste jag ha något i affären så får jag ta med mig bebisen. Kanske finns det någon som kan följa med nån gång och stanna utanför affären med barnvagn eller liknande. Men mestadels får jag lösa det på egen hand.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Zorita]
0

Här har pappan redan fått instruktioner om vad han ska göra 😃 Nejmen det vi har pratat om är registrering av bebisen. Här ska man göra det på statshuset OCH polisstationen inom två veckor efter födseln, och jag har upplyst blivande pappan om att det tänker inte jag eller bebisen dras med på 😉 Just för sjukdomar och sånt där. Men nu inser jag att jag ska påminna honom om vart man hittar andra viktiga saker också.

[RMSLiners]
2

Här går det inte så snabbt fram då vi kom hem från bb igår. Men idag har han fått skola in sig på nappflaskan och matat henne, han har också bytt blöja.

SaraC
0

#15 Man hittar lösningar allt eftersom :) Ni kanske kan planera inköpen så att du inte behöver ut annat än om det skulle bli något man inte räknat med?

Ria74
0

#18 Det kommer säkert att lösa sig 🙂 Vi kommer att försöka göra så mycket inköp som möjligt på helgen när sambon är hemma. Det som behövs sen under veckan får jag själv lösa. I värsta fall får man be någon snäll granne om hjälp.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tina-A
0

Det går säkert bra, 20 dagar innan bf räknas ju fortfarande som ett fullgånget barn. När min var 2 veckor åkte vi både tunnelbana och buss mitt i Stockholm och tog en tur till Stockholms universitet, proppat med folk, för att låna kurslitteratur. Tar ca 1 timme kommunalt att åka och vi har ingen bil så vi åker jämt kommunalt. Det har aldrig varit några problem alls! Självklart ska man undvika sjuka så gott det går för de har det så jobbigt som sjuka när de är små, men jag själv fick aldrig några rekommendationer om att hålla mig från folk. Bor man i Stockholm och inte har bil är det ju svårt att undvika folk, haha :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[RMSLiners]
0

#20 Vi har inte heller bil och måste åka kommunalt men vi undviker buss just nu och tar taxi istället just för att buss är lite för folktätt. När det inte regnar och är skit väder så kan vi alltid gå ner på stan med barnvagnen även om det är en liten sträcka att gå (får motion om inte annat).