Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1930 ggr
fawkfejs
2013-04-28 17:57
0

forvirrad.

Hej. Har fatt bekraftat genom ett graviditetstest att jag mojligen ar gravid. Dock ett svagt streck, men fortfarande tillrackligt for att se (alltsa inte som det omtalade spokstrecket). Har alla andra konstiga symtom sasom huvudvark, konstigt illamaende, kissar hela tiden, spanner till o fran i brosten o har konstig diffus smarta mellan varven.  Igar holl jag pa att svimma av yrsel.
Eftersom jag bor pa mallorca for tillfallet har jag inte tillgang till en barnmorska utan att det ska kosta massor, sa google ar min enda kompis just nu. Men varenda svar ar missvisande, sa jag tankte bara kolla om nagon har varit med om typ samma sak, alltsa att kunna ha sa mkt symtom fast sa svagt streck?
eller mixar jag ihop det med pms, eftersom det ar en vecka innan beraknad mens.
..ah, blir galen nar jag inte vet vem jag ska fraga. sa sorry for mitt forvirrande inlagg..

ChristineL
2013-04-28 19:10
0

Är det ett streck så är det ett streck och har du följt instruktionerna noga på testet så är det positivt, spökstreck finns inte.

Hur du ska gå vidare när du bor utomlands vet jag inte, men vi har en annan medlem här som bor i spanien, Zorita heter hon.

[Zorita]
2013-04-29 09:36
0

Japp jag bor i Spanien, på Costa del Sol :) Har du tillgång till någon försäkring? Annars borde du kunna gå genom den kommunala sjukvården och jag har för mig att de inte borde kosta om du har europeiskt försäkringskort. Du kommer åtminstone få ultraljud gratis via dem. Du kan också höra med tex Sanitas om de är villiga att försäkra dig. De kommer inte betala för födseln men du kan åtminstone få träffa en läkare :) Det är bara att höra av dig om du har några frågor. Jag är inte expert men jag har läst på lite grann i alla fall :)

fawkfejs
2013-04-29 11:59
0

Jo, jag foljde instruktionerna.. dock rackte det inte med 5 sekunder, kom inte tillrackligt mkt med urin, kanske darfor det blev svagt.. Men tack for svar, det uppskattas i paniken :)

ah va bra, va lattare det kanns nu !! :) Jo jag har EU-kortet, sa jag ska forsoka hitta nagon vardcentral nagonstans i palma.

Maste man inte hitta den vardcentralen man tillhor enligt vart man ar skriven? allt kanns sa komplicerat… bah.

Den ev fodseln kommer ske hemma i sverige, kanns stabilare :)

[Zorita]
2013-04-29 12:08
0

#3 Ja det spanska systemet är krångligt… minst sagt! Det är möjligt att du måste gå till den närmast där du är skriven, men det går säkert att gå in och fråga. Jag har bara gått till en sån klinik en gång och man fick tjata sig till en tid men sen gick det rätt smidigt. Om du pratar spanska hjälper det förstås.

Det är nog bra att klara av födseln i Sverige, jag har inte hört bra saker om den spanska förlossningsvården! Men det finns vissa sjukhus som är bättre än andra om det skulle bli Spanien i alla fall. Kom ihåg att kolla så Sverige betalar födseln innan så du inte hamnar mellan stolarna.

Det finns ett väldigt bra forum på babycenter som heter Mums in Spain där det finns en massa info och trevliga damer från hela Spanien också 🙂

fawkfejs
2013-04-29 14:19
0

#4 Tack sa jatte mkt for dina svar! :)

Ska kolla upp det imorgon nar jag antligen har en ledig dag, far halla tummarna att allt gar bra, o att ett streck faktiskt ar ett streck aven i spanien :)

Mabrotnosh
2013-04-29 14:32
0

Annars kanske du kan ta ett till test om några dagar och se om strecket är kvar.

ChristineL
2013-04-29 14:38
0

Stod det inte att man kunde kissa i kopp också? Det är ju enklare att göra det och sedan doppa i stickan. Men som #6 skrev, man ju ta ett nytt test om några dagar också och se.

fawkfejs
2013-04-29 14:43
0

#7 jo, det var bara det att jag inte hade tillgang till nagon kopp just da. Fick bara en kanslla pa bussen till jobbet o bestamde mig for att kopa ett test nar jag kom fram, sa det blev hastigt o lustigt pa en restaurangtoalett :P

ChristineL
2013-04-29 14:46
0

#8 - Haha, så kan det gå ;)

fawkfejs
2013-05-01 12:56
0

Uppdaterar med att jag fortfarande inte har kunnat ta mig till en doktor.. det skulle kosta mig ca 80 for ett blodprov och gravtest, sa jag kopte ett clearblue digital istallet som visade -inte gravid- haller pa att bli tokig. har fortfarande alla symptom, illamaende, om, smakramper i magen.. nagon som har erfarenhet av clearblues test?

[Zorita]
2013-05-01 13:12
0

Åh vad jobbigt! Jag skulle nog rekommendera att vänta ett par dagar och testa igen. Det kan ju vara att hormonerna som mäts i testet fortfarande är såpass låga att de inte registreras av clearblue testet och att det är därför du får såna resultat.

Jag hörde också av en barnmorska för många år sedan att testen kan vara missvisande innan mensen och det är därför man säger att man ska vänta tills mensen är sen.

ChristineL
2013-05-01 13:18
0

#10 - Stirra dig inte blind på alla "symptom", det kan lika gärna vara hjärnspöken och många känner inte av något alls ;) Och det är rätt vanligt att tester visar felaktigt negativt i början, om det är väldigt tidigt som i ditt fall.

noir
2013-05-01 13:35
0

Jag fick inte positivt på någon av mina test förens min mens var sen med en dag. Testade med morgon urin varje dag en vecka innan beräknad mens.