Förvärkar?
Går in i vecka 35 på måndag och har sen i förrgår haft en mensvärk flera ggr om dagen som jag tycker bara blir intensivare. De är dock inte regelbundna men tillräckligt för att jag ska oja mig och bli trött av det samt att det känns i ryggen. Ingen slempropp eller så har gått. Jag läste det kunde vara förvärkar men också något om latensfasen, hur skiljer man dessa åt? Vill tro det bara är förvärkar för vad jag hört ska latensfasen gör ondare och dessa värkar är mildare än min egentliga mensvärk som jag kryper på golvet av men samtidigt har jag läst att det kan vara svårt att skilja förvärkar och latensfas, vad tror ni? Har redan i tankarna att kontakta förlossningen men vill ändå höra med er kring detta.
Kan vara förvärkar, kan också vara att du öppnar upp dej lite, svårt att säga då det är så individuellt! Blir de regelbundna och håller i sig och gör ondare och ondare så brukar det vara på gång. Men jag tyckte då man kände att andningen också blev påverkad. Jag tror det är förvärkar! Men det är bara att vänta och se. Någon slempropp märkte jag aldrig av, så det kan man inte gå efter!
Skulle tro att det är förvärkar, men ring in och hör om du är fundersam. När mina riktiga värkar började blev de ganska snabbt relativt regelbundna och smärtan trappdes hela tiden upp, klar skillnad från de förvärkar jag haft.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag tror också på förvärkar :)
/Christine
Vad är egentligen skillnad på samandragningar och förvärkar. Bm jag prata med på föräldrar grupp pratar om samandragningar med eller utan "smärta" som. Känns som en håd mage och att det kan kännas i rygg m.m Förvärkar hon prata om verkade vara när det väl är dags typ. Svårt att förklara men det man har under latent fasen eller vad man ska säga. Så jag säger alltid att jag har samandragningar som gör ont. Jag får andas / dyka igenom dessa och så har jag haft i flera veckor, 35+6
#4 - Sammandragningar är vad jag har förstått när det drar och spänner i magen och den blir hård, men de ska inte göra ont. Förvärkar är molande som mensvärk i magen och/eller ryggen och det är så dom riktiga värkarna också känns innan krystningen kommer igång, det blir bara mer och mer intensivt.
/Christine
#5 Något ditåt fick jag också det förklarat av min BM.
Sammandragningar kan man ha samtidigt som förvärkar och förvärkar är som en mensvärks liknande känsla. Latensfasen fick jag förklarat är själva öppningsskedet, därefter kommer den aktiva fasen dvs när krystningsvärkarna sätter igång.
Latensfasen kan vara ganska lång men jag tror det är förvärkar du beskriver. De kan vara en del av latensfasen men då du inte är så långt gången än kan man iaf hoppas att det inte är latensfasen utan bara vanliga förvärkar som de flesta har. Eventuellt kan du börja öppna dig så smått så småningom. Ibland ser man då små slemklumpar i trosorna, smådelar av slemproppen, och då har någonting börjat hända. Efter latensfasen kommer man in i den aktiva fasen, det gör man när man är ca 3-4 öppen. När man är fullt öppen går du in i utdrivningsskedet där barnet ska ut!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]