Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 1966 ggr
marsvin-90
2013-04-11 14:04
0

mat tips

Hejsan! Jag blev precis medlem på sajten och är 23 år o väntar mitt första barn i aug. Har dock varit inne här o kikat lite då o då.

Men nu till mitt lilla problem som ja hoppas att flera kan hjälpa mig att ge mig tips om. Jag har alltid varit liten i både kropp o mat men ja har alltid under hela mitt liv gått o varit hungrig under varje mål mer eller mindre. O jag har då fruktansvärt svårt att ställa mig i köket o laga enbart lunch eller middag till mig själv och ännu svårare att komma på vad ja ska laga.

Så med andra ord behöver ja tips på enkel, billig och kanske lite nyttig lunch till min själv (vill helst inte hoppa över lunch men ibland händer de att man går hungrig istället för o lagar nåt). De får gärna vara saker som man bara slänger i en kastrull o inga direkta förberedelser då jag även har dåligt med ork eller om man vill kalla de: lat vissa dagar.

Alla förslag är välkomna! =)

ChristineL
2013-04-11 14:10
0

recept.nu is the shit ;) Den här boken rekommenderar jag skarpt, busenkla recept utav alla varianter.

Och du måste äta när du är hungrig, det är antagligen en anledning till att du är trött. Och järntabletter kanske är en bra idé att börja med. Och ät mycket frukt!

ChristineL
2013-04-11 14:10
0

Och varje gång du lagar mat så frys in i matlådor, gör gärna storkok!

marsvin-90
2013-04-11 14:33
0

#1 Tack så mycket! Järntabletter har ja ätit sen februari innan de va ja mkt tröttare nu e ja väl mer orklös men samtidigt rastlös. Gör alltid matlådor av middagen men de går ju till sambon, o har alldeles för små grytor för att kunna göra ytterligare en portion =/ Med den ekonomin man har får man dessvärre ta de man har.

[Zorita]
2013-04-11 14:35
0

En god sallad kan man tex förbereda för flera dagar framåt och ta fram på lunchen. Eller falaffel som man kan ha i kylskåpet och ta fram. Jag äter typ fullkornspasta med sås och en liten sallad varje dag. Kanske inte supernyttigt men det är gott 😉

ChristineL
2013-04-11 14:57
0

#2 - Kräv att han får laga mat ett par gånger i veckan också. Har ni inte råd att köpa större kastruller/grytor så önska er det för det kommer behövas.

marsvin-90
2013-04-11 15:19
0

#5 Jodå han brukar laga middag varannan gång, men e just lunchen när ja e ensam som e värre med. Han är iväg o praktiserar varje dag medans man själv sitter ensam hemma hela dagarna.

Ria74
2013-04-11 16:15
0

Köttfärssås och korv stroganoff är lätt att göra lite mer av och frysa in. Gör i två grytor samtidigt om du inte har en stor gryta. Sen är det bara att tina upp och koka pasta, ris eller potatis när man inte orkar göra någon lunch.

Ibland när jag tycker det känns motigt att laga något så köper jag hem filmjölk och äter det tillsammans med smörgås.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

noir
2013-04-11 17:21
0

Jag och sambon har börjat laga för mycket mat så det blir minst 2 matlådor, De som inte blir uppätna inom 1-2dagar åker in i frysen.
På såvis kan jag vi de tillfällen jag inte orkar laga mat, lätt värma på färdig men nyttig mat och bara skära upp någon sallad eller ta någon grönska till om det fattas. Sen fyller jag på med yoghurt och frukt m.m som mellanmål (började med det i andra trimestern)

CelsiusT
2013-04-12 12:33
0

Om du är hemma så kan du slänga ner köttfärs och ris, kanske lite frysta grönsaker och kryddor (och såklart vatten) i en kastrull och koka. Lätt att slänga allt i samma kastrull, inga förberedelser, bara koka och äta ;P Så gör jag när jag inte har någon ork. Köttfärs köper jag i big pack (billigare) och fryser in (både bitar som passar när jag lagar mat till oss båda och i mindre bitar så det passar till en lunchportion till en person), tina i micron på låg effekt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mabrotnosh
2013-04-12 15:26
0

Jag äter flingor och mjölk till lunch, eller någon smörgås. Tycker om lätta kalla luncher som inte gör mig tung i kroppen. Sen äter vi middag tillsammans när sambon kommer hem. Jag lagar aldrig lunch och skulle aldrig komma på tanken.

Rutan_
2013-04-12 22:46
0

Pyttipanna med någon kokt grönsak och rödbetor och kanske stekt ägg.

Korv stroganoff med tex ris, kokt grönsak.

Schnitzel med potatis, grönsaker.

Lasagne med rivna morötter.

Lax med citronskivor, potatis och sås gjord på gräddfil med dill och gräslök.

Torskröra med potatis och kokt grönsak.

Fransk fiskgratäng med potatis och rivna morötter.

Alla dessa rätter är jättelätta att tillaga och tar knappt någon tid om man "fuskar" och inte gör allt från grunden, alltså köpa pyttipannan, lasagnen osv från frysdisken.

CelsiusT
2013-04-13 10:29
0

Slänga i lite ägg i stekpannan och röra runt medan dom steks brukar vi också göra, på med lite grillkrydda och oregano. 2-3 ägg / pers. Lite sallad till, kanske rivna morötter eller bara i stavar om man inte orkar riva.

Omelett är ju också så simpelt som det kan bli. Steker lite bacon eller skinka (vad man nu har hemma, har man inget så skippar man det), blandar ägg med lite mjölk/grädde och ost för den som tål det, jag gillar att ha hackad lök i om jag orkar, krydda med salt o peppar. Häller det i stekpannan (ovanpå den stekta baconen) och skär lite tomat och lägger ovanpå. Tillagar på medeltemperatur tills stanningen har stannat (inte rinner längre). Ha ev lite oregano på vid servering.

Medarbetare på westernridning.ifokus