Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 2827 ggr
PogoPedagog
1

Babykläder

Måste bara skriva av mig lite, blir så irriterad på det här med babykläder!

Min son går mest i ärvda kläder, nu har vi precis bytt till strl 68 och där har vi fått mest tjejkläder. Dom är ju supersmå på bredden! Nog för att han är en lite rund unge men man ska väl inte vara tvungen att använda våld för att få på kläderna, tilläggas kan är att han är knappt fyra månader och ca 65 cm lång. Dessutom är alla resåren över magen jätteåtsittande. Inte fan ska väl tjejerna behöva se läckra ut i tajta kläder redan från 5 månaders ålder???

Så då tänkte jag att jag skulle gå in på Tradera och kolla efter pojkbyxor, men där säljer folk nästan bara jeans. Vad fanken! Jeans på en bäbis, hur jäkla skönt är det? Antingen är de tunna och hårda och är de lite mjukare är de oftast tjocka o klumpiga. Dessutom har de en massa onödiga detaljer som fickor som bara är i vägen för någon som inte kan gå än! Inte ska väl pojkarna behöva se coola ut i obekväma material redan från 5 månaders ålder?

Hur tänker folk? Det viktigast med babykläder är väl ändå att de är mjuka, sköna och sitter bekvämt på dem? Jag antar att det går att finna sådana kläder men det verkar inte vara vad folk använder.

noir
0

Jag har en del jeans till våran bebis som ploppar ut i maj (förhoppningsvis) alla är begagnade och vi har bara valt de som är mjuka med muddar och liknande. Men visst finns det jeans som man undrar hur de tänk egentligen!?

Tina-A
0

Min granne köper ibland på tjejavdelningen till sin son och upplever precis som du, de är tightare och smalare, trots att bebisar har i princip samma kroppsform oavsett kön… Stört!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

SaraC
0

Är det samma märke på kläderna? Tänkte på det att en del märken/plagg kan vara väldigt olika andra i storlek/modell.

Det låter ju helt sjukt om det skulle vara så, men man ska väl inte bli förvånad egentligen.. Har dock själv inte märkt av att kläderna skulle vara åtsittande på något vis till min tjej, och hon har ganska mycket "tjejigt" och väldigt blandat mellan märken och nytt/ärvt. Eller ja, tights/leggings använder vi mycket och dom är ju tighta i modellen, men inte så det sitter obehagligt och i midjan är de ju inte mer åtsittande än andra byxor.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

villavägen
0

Min kille har använt Åhléns mjuka randiga byxor jättemycket! Man kan ofta köpa 3 till priset för 2. Sköna att ha inomhus och leka i.

PogoPedagog
0

#2 Ja det finns säkert sköna jeans oxå bara att dom vi har fått varit sämre:P

#3 Japp det är samma märken. 

#4 Jag får kanske kolla upp dem då. Vill helst inte köpa nytt pga ekonomin och miljön men om jag inte får tag på några andra så får det gå. Tack för tipset.

SaraC
1

Jag har lite kläder här hemma som jag skulle kunna tänka mig att sälja billigt, om det är intressant? Vi fick så himla mycket kläder i just 62/68 så vi kommer inte hinna använda allt. Hade tänkt sälja lite på loppis sen.

ChristineL
1

Vad sjukt! Oavsett om man får en pojke eller flicka vill man ju inte behöva kränga på dom små liven kläder, utan det ska ju gå lätt och smidigt.

[RMSLiners]
0

Jag har inte ett enda jeansplagg på lager och är inte så haj på att köpa det heller då jeans blir så fasligt kalla när det är lite kyligare ute. Jag har valt att köpa mer mjukisar (som tex detta). Kan tipsa om H&M de har en hel del mjukisar för bebisar (bättre utbud i butik), älskar deras klädutbud att jag till och med skaffa klubbkort hos dem då vi kommer handla majoriteten kläder där. 👍

PogoPedagog
1

Jag köpte några mjuka sköna HM-plagg så nu känner jag mig som ondskan själv:P HM som bara ger skitvillkor till sina arbetare.Jag får döva samvetet med att det iaf var ekologisk bomull.

Frida
0

#9 Jag vill inte komma och leka djävulens advokat. Men tyvärr är det inte bara arbetarnas villkor som är skit hos HM, de har ingen som helst kontroll över vilka kläder som egentligen är ekologiska eller ej. 😕Slutade helt handla hos dem för några år sedan pga deras bristande kontroll och de dåliga villkor du nämnder. Fast sen har jag knappt vågat kolla upp andra klädkedjor/-märken, för då lär en väl knappt kunna köpa några kläder alls längre. 🤔

Tycker att jeans på en liten bebis låter lite galet jag med. Vilket märke är det på bebiskläderna där flickkläderna är smalare?

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[RMSLiners]
1

#9 Det är många klädbutiker som har dåliga arbetsvillkor för de som tillverkar kläderna med undantag för Kappahl som inte äger någon klädfabrik utan köper in från fabriker som tillverkar det (om det nu skulle vara bättre).

Tror nog att enda sättet att stå emot dåliga arbetsvillkor från klädeskedjor är att antingen köpa från secoundhand butiker eller direkt från en kläd designer.

noir
0

#10 Klämde och kände på mina jeans jag är så nöjd med. Vet inte om det är riktigt jeans tyg, det ser ut som jeans men det känns inte som jeans, de känns som de andra mysbyxorna man har på sitt barn med mudd,

PogoPedagog
0

#10 PÅ de kläder jag kollat på hemma är >Lindex och Kappahls kläder markant skillnad på i storlek. Sedan är det ju generellt om man inte kollar på märkena stor skillnad:P

SaraC
1

Det finns ju väldigt många som syr på hobbynivå och säljer samt småföretagare, dom brukar sy både på beställning och sälja färdiga plagg. Kostar väl en liten slant mer än kedjornas lågpriskläder men det är ju bra alternativ om man inte gillar att handla hos kedjorna och hellre stöttar gott hantverk..  Bara för att ge ett exempel - Kickeling