Efter förlossningen?
Nu är det 4½år sen jag fick barn sist så mitt minne sviker mig. Men både min man och en av hundarna kommer nästa vecka ha massa bokade tider dom verkligen MÅSTE ta. Läkarbesök, akuta veterinär besök mm. Så jag funderar på… Efter förlossningen har man ju rätt att åka hem efter 6timmar om allt är som det ska. Men så måste man ju tillbaka på PUK test, hörseltest, gulsot eller vad det nu är dom kollar. Är det någon som vet hur lång tid efter förlossningen dom vill att man kommer tillbaka för att kolla dom olika sakerna?
Vore bra att veta så jag kan planera lite vart jag ska göra av äldsta barnet och om jag kan ta hunden till vet själv eller om jag måste be någon annan.
PKU och hörseltest görs när barnet är cirka 2 dygn, åker man hem innan så bokar man in ett besök innan man lämnar.. Så funkar det här i alla fall.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag tror vi gjorde vårt när dottern var 3 dagar. Åkte hem efter en dag och åkte tillbaka två dagar efter det har jag för mig.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
För oss var det också tre dagar i "normala" fall, men vi stannade i en hel vecka så vi fick göra det lite senare.
barnmorskan på föräldragruppen sa att man i regel stannar 3 dagar, dvs får man barn fredag kväll åker man antagligen hem söndag lunch.
Informationen var till oss förstföderskor så då borde det vara inom den tidsramen som testerna görs?
#4: att stanna 3 dagar låter väldigt länge. Måste skilja mycket på var man bor också. Vi åkte som sagt hem dagen efter på kvällen, men de frågade redan på morgonen när vi skulle åka där ifrån. En del ställen vill ha iväg en inom 18-24 timmar om allt ser bra ut, de som föder andra barnet får gärna åka tidigare än så.
Om allt gått bra med förlossningen har man ju egentligen ingen större anledning att stanna?
Den enda jag känner som stannat i 3 dagar var en tjej som fick sfinkterruptur (att man spricker till anus) och ändå var det lite så att alla höjde på ögonbrynen och kände att 3 dagar var väääldigt länge. Men på grund av sin skada låg hon kvar lite extra.
Vet inte vad du bor men i södermanland och västmanland är det 3 dagar man får stanna. Bm säger att vi inte ska åka hem tidigare utan ta vara på tiden. Jag känner dock inte just nu att jag vill stanna. Man kanske känner annaorluna där och då.
Jag känner många förstagångsföderskor som stannat 2-3 dygn. Man ska inte stressas av "24 timmars regeln". Egentligen är inte 3 dygn länge. Men i dagens stressade samhälle kan man luras att tro det! Sedan kan det vara stressande att inte få det stöd man önskar på bb pga personalbrist och då kan det olyckligtvis kännas som att det är lika bra att åka hem. Det har jag själv erfarenhet av!
#7: Bor i Stockholm.
Vad menar hon med "ta vara på tiden"? Dels är BB överfullt men sen finns det ju inget att göra.. Så kände vi iaf. Det fanns ingen anledning att vara där. Visst att det är lite tyst där men det var det ju hemma också eftersom det var vårt första barn. Det är ingen skillnad bara att hemma är mer bekvämt och det finns mer att göra.
#8: Varför skulle det vara olyckligtvis att åka hem? Forskning visar att man mår bättre hemma.. Både förlossningen i sig är säkrare hemma (iaf för andragångsföderskor är det säkrare att föda hemma) och tiden efteråt (mjölken rinner till lättare osv) blir bättre hemma på grund av de psykiska faktorerna.
Många tycker väl det är skönt att vara bland kunnig personal, alla är vi ju olika oc behöver olika mycket stötting och hjälp.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
# det är inte olycklingsvist att åka hem utan det som är olyckligt är att inte få det stöd man önskar. På bb är de ju ändå experter på amning och kan guida samt även att man får möjlighet att vila ut. Hade jag stannat till tredje dagen hade de fångat upp min förlossningspsykos. Tredje dagen är ofta den dag den bryter ut har jag förstått. Jag tycker det är för mycket krav på en förstagångsmamma idag. Det kan även vara svårt att be om stöd och hjälp!

Fast bara för att man får stanna i tre dygn behöver man ju inte göra det Jag vill åka hem så fort jag fått sova lite om inget oväntat händer. Vad ska jag göra där, vill ju hem till min familj. Fast jag är inte den oroliga typen av mig heller iofs. #10 Hur upplevde du bb på Ryhov? För 4,5 år sen när jag låg där kände jag mig mest ensam. Låg på rummet och hade tråkigt i tre dagar. Var tvungen att stanna pga dottern som dom ville ha koll på lite extra. Men så värst mycket stöd osv vet jag inte om jag fick. Ska föda på Ryhov denna gång också. Tänkte på om det kanske blivit bättre?
#12: att inte få stöd är förstås alltid tråkigt! Med det är ändå inte realistiskt att alla ska ligga kvar i 3 dagar. Som förlossningsvården ser ut idag så finns det inte plats för något sådant! Sen vill ju många hem direkt, de måste man ju låta åka såklart. Men de som verkligen vill stanna och ber om det blir väl sällan nekade, trots att bb är överfulla idag. Det finns inte plats att ha en massa kvinnor där som kanske inte ens behöver det, folk som ligger där "bara för att". Det är inte sjukhusens fel utan det är något som måste förändras högre upp än så ifall folk ska kunna ligga kvar och chilla i tre dagar trots att allt är bra och inga komplikationer finns.

#8 24timmars regeln?
# 14 har väl aldrig påstått att alla ska vara kvar i tre dygn!! Läs om mina inlägg och läs rätt! Vill man chilla får man väl åka hem! Det var inte precis ligga och chilla jag menade. Trodde inte mitt inlägg skulle tolkas på det sättet! #15 på många ställen vill de att man lämnar bb inom 24 timmar.
#16: när du skrev att man kan ligga och vila ut på bb var det så jag tolkade det. Vill man vila ut kan man ju göra det hemma. Bb idag är så fulla så de ser helst inte att folk bara ligger där och vilar, även om det förstås ibland funkar när det är lågt tryck på förlossningen.
Jag får stanna så länge jag vill och det tänkte jag göra också. Det känns jätteskönt att kunna ta det som det kommer och inte stressas till att åka hem. Privatsjukhus ftw :)
Stockholm är ju inte direkt exemplariskt. Tanke på hur många som föder och platser/personal det finns. Ser inte ut som det gör i stockholm i alla andra städer. Bm menade precis som andra skriver. Att man ska vila ut för att orka ta hand om sin bebis, känba sig trygg och få den hjälp man behöver samt att det är lättare att hålla koll på de som kanske råkar ut för besvär efter förlossning. Hon menade att tre dygn är ingenting. Men att många tror det i vårat stressade samhälle. Hon jobbar alltså på förlossningen/bb och håller i föräldrargruppen. Så här i eskilstuna blir man inte utsparkad, det skulle vara om det vore babyboom, men de hade de löst förut! Med folk som kände att de ville dela rum och alla rum som de fick plats två sängar användes. Självklart menar jag inte heller att man ligger kvar om det absolut inte finns behov, det gör nog ingen frivilligt.
Jag kan säga att jag är väldigt glad över att vi fick stanna så länge som vi gjorde, även om jag hade enorm hemlängtan de sista dagarna. Vår dotter föddes ju en månad för tidigt och de ville ha lite extra koll på grund av det. De rekommenderade minst tre dagar men sen visade det sig att hon gått ner nästan 10% i vikt och så fick hon ju sola lite för sin gulsot.
Jag upplevde aldrig att de hade bråttom att slänga ut oss, snarare tvärtom. Sambon stannade också en hel vecka. Att vi fick stanna så länge där gjorde det desto underbarare att få komma hem och klara sig själva ♥
I Växjö blev de nästintill förvånade när vi sa att vi ville åka hem 3dje dagen vi låg där (dottern föddes lunchtid på måndagen och vi åkte hem lunchtid på onsdagen) och ville att vi skulle komma tillbaka på tester dagen efter igen isf då hon gått ner lite för mkt. Vi låg på lättvården, dit man får välja att komma om man har haft en okompicerad förlossning och tror att man kan klara sig hyfsat bra själv, då de bara har två bm där, eller hade då iaf.
Jag tycker det var precis lagom att vara där de dagarna för då hann jag sova ut lite och landa innan det var dags att åka hem.
Tiden gick ganska snabbt då vi hade besök till och från under dagarna, man fick ta emot 3besök om dagen på rummet, resten fick man träffa ute i entrén.

#21 Skönt att höra!
Vi stannade 3 dagar, visst var det sjukt tråkigt eftersom bebisen BARA äter och sover, mest sov. Men vi stannade mest eftersom vi har lite över en timma att åka, och vi ville inte behöva åka tillbaka för att göra 3-dagars-kollen… Dock var det ju väldigt bra att stanna så länge med första barnet eftersom man kunde fråga personalen om man undrade någonting. Vår son var t.ex. lite gul märkte jag och fick smått panik. Varav dom kollade upp det direkt, perfekt :)
Med nästa bebis ska vi nog inte stanna så länge dock, om det inte behövs av någon anledning. För tråkigt var det! Tur att man hade mobil med internet med sig ;)

I morgon är det dags! Igångsättning halv åtta på morgonen. Börjar bli lite nervös nu. Har varit jätte lugn fram till nu :-P
villavägen förstår precis vad du menar! Jag stannade inte en minut längre efter att min son gått igenom de där testerna och fått sprutor osv eftersom jag inte fick den hjälp och det stöd som jag behövde av personalen, trots att de ville att jag skulle stanna där i fem dagar. För vad då kände jag, de struntade ju totalt i mig i alla fall.