Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 5404 ggr
noir
1

Tidig "potträning"!

Blev inspererad att starta denna tråd när jag läste i tråden om tygblöjor och inte ville förstöra den.

Jag läste på sidan jag länkar till om tidig potträning som alltså startar redan när de är nyfödda! Riktigt intressant läsning som för mig känns helt naturligt och något jag själv är intresserad att testa.
Träningen går ut på att ta vara på de signaler ens barn ger än redan som nyfödd att den behöver gå på toa. Idag ignorerar de flesta det och låter barnet gå på toa i blöjan tills man sedan anser att det är dags att lära dom gå på potta.
Med tidig potträning förbereder man alltså sitt barn att i framtiden börja gå på toa i en potta, och blir då lättare blöjfri.

Läs gärna igenom , fanns mycket tänkvärt även om man själv inte kommer testa denna metod på sitt barn.
http://blojfribebis.se/

[Zorita]
0

Jag tänker testa i alla fall :) Har hört från många att det är ganska lätt att lära sig se signalerna och att det kan spara otroligt mycket på blöjor. Men sen vet man ju aldrig hur det blir i slutändan. Kanske det inte funkar för oss, men så har vi försökt i alla fall.

[RMSLiners]
0

Min spontana tanke är att det måste vara jobbigt om man har en bebis som gör behov 10ggr eller mer om dagen, då får man ägna all sin tid till att ha barnet på pottan. 

Sen undrar jag också hur man gör om man ska iväg någonstans och kanske går på stan där det inte finns så många toalett möjligheter direkt. 

Samt att det kan inte vara lätt att hålla ett spädbarn på pottan eftersom de inte kan sitta själva och man måste hålla huvudet stabilt. 

Känns inte som om det är något för mig i alla fall.

[Zorita]
0

Man gör ju det i sin egen takt, så att det skulle ta hela ens tid att kolla på bebisen tror jag inte på. Då tror jag man gör det fel. Snarare tänker jag att det handlar om att lära sig bebisens pottrutiner i ett tidigt stadie och erbjuda pottan i stället för blöjan. Tex om man vet att bebisen alltid basar efter måltiderna så är det ju inget extrajobb att sätta ungen på pottan jämfört med att sätta på och sen byta blöja. Sen efterhand lär man också barnet i tidig ålder att säga till innan hen måste gå, precis som man gör vid vanlig potträning men tidigare. Alltså man har ju blöja, bara det att man försöker hålla koll på huruvida barnet behöver gå eller inte. Så ska man iväg är det ju inte hela världen att barnet kissar i blöjan. Jag fick det förklarat som ungefär samma sak som att lära en valp bli rumsren :) Efter ett tag vet man hur valpen ser ut innan den blir nödig och så sätter man ut den. Bebisar blir också nödiga ungefär vid samma tillfällen som valpar, dvs efter lek, mat och vila, så man vet när man ska hålla koll. Detta är ju saker man ska göra så småningom oavsett, frågan är bara hur tidigt man börjar. Funkar det inte tidigt så tar man det kanske efter några månader eller så, beroende på hur det känns. Det är så jag förstått det i alla fall, men det vore kul att höra från fler som har provat själva :)

ChristineL
0

ja, pott-träna tidigt hade vi nog tänkt men inte redan sååå liten. Men ska kanske göra ett försök :) Varför inte :)

noir
3

Vet inte om ni läst igenom länken eller bara läst min text o.s.v men man sätter ju inte ett nyfött spädbarn på pottan. Man håller barnet i grodposition över något lämpligt så barnet kan göra i från sig.

#2 Jag tänker tvärt om, vad mycket tid man kan spara! Krånglig bebis som inte vill amma/sova eller vad det kan tänkas vara som störs av att bebisen egentligen bara vill göra ifrån sig.
Barn gör sällan ifrån sig exempelvis i sömnen, det vaknar och exempelvis gnyr.
Många barn kissar när blöjan åker av. Jätte lätt att istället ta barnet till lämpligt ställe, exempelvis handfatet och låta barnet kissa och betinga beteendet med något, exempelvis ett kiss ljud (kschhhiiii).
Men att det kommer garanterat hamna saker i blöjan ändå. För det finns inte toaletter m.m överallt.

Personligen ser jag fyra jätte stora fördelar med att testa!
*Minskad åtgång på dyra blöjor
*Bevarar det naturliga signaler som barnen redan som nyfödda har, dvs singalen att de behöver gå på toa, ökad kommunikation med sitt barn och dess signaler.
*Betydligt lättare att få sitt barn att gå på pottan när det väl är dags att försöka bli torr hela dagar.
*Betydligt mindre risk för infektioner som exempelvis Urinvägsinfektion.

Sen får man anpassa sig efter sig och sin bebis. Handlar ju ändå i slutändan att göra det lättare, inte krångligare för bebis och föräldrar.

[RMSLiners]
0

Vi kommer ju potträna tidigt men inte direkt efter förlossning utan det får gärna gå några månader. Jag skulle inte vilja skippa blöjor helt och endast gå på bebisens signaler då känns det som att man får stirra sig blind på bebisen.

Frida
0

Ni ska se alla små barn i Kina som springer omkring med rumpan bar även på vintern. Där är det standard att byxor och till och med varma overaller har helt öppet i grenen så att föräldrarna enkelt kan hålla barnet när det behöver kissa eller bajsa i alla lägen, även ute på stan. Det hade ju aldrig fungerat här, men tänkte att det kunde vara en rolig grej att påpeka.

Vårt lilla monster kommer ju till världen rätt sent på året så det får bli tygblöjor de första månaderna. Sen får vi se hur det blir med potträningen, men jag skulle vilja börja så tidigt som vi orkar med.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

noir
1

Jag kommer fortfarande använda blöja, inte alls förlita mig på att passa upp. Men kom aldrig låta den bara göra i blöjan när jag vet att det är på gång. Många kan ju se på sitt barn "oj snart kommer det något i blöjan" men det gör ingenting åt det förens de ligger i blöjan. Så nej mitt spädbarn kommer inte vara blöjfri men kommer försöka lära mig dess singnaler och använda metoden som ett hjälpmedel för mig och bebis.

Tina-A
0

Jag tycker absolut att man kan göra det någon gång ibland, när det passar för alla inblandade. Man behöver ju inte binda upp sig till något utan ta det som det kommer, köra lite när det passar. Blir det flera gånger om dagen så visst, blir det en gång varannan månad så okej!

Min bekantas barn hade aldrig blöja, alls, någonsin. Hon hade alltid bajsfläckar på sina kläder och allt var rätt smutsigt och äckligt egentligen, men å andra sidan lärde de sig signalerna rätt fort. Men aldrig blöja funkar liksom inte riktigt rent praktiskt när man är mammaledig och den andre jobbar för du måste ju gå och handla mat exempelvis eller göra saker. Att barnet bajsar igenom sina kläder och allting (som det förstås blir om man inte har blöja alls) mitt i mataffären är inte så trevligt för någon. Man blir väldigt låst. Nu är båda i paret arbetslösa så de kunde lösa det ändå med att barnet alltid var hemma….

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

noir
0

Absolut man ska ju ta det till sin nivå, det ska inte bli ett hinder! Det helt blöjfria barnet du berättar om låter inte alls kul. Jag har tänkt använfa blöja som vanligt men mer som ett skydd. Ingen vill ju kissa och bajsa ner sig och känna sig ofräsch!

Tina-A
0

#10: Javisst, precis så känner jag med! Det ska inte bli ett hinder! Är man hemma och allt funkar bra så finns det ju inga direkta hinder om man nu märker att något är på gång. Så länge man upplever att det är smidigt är det ju bara att köra på :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Thiah]
1

Som "dagistant" tycker jag att det är underbart om föräldrarna skulle tidigt börja lära barn att gå på pottan/toaletten. Har jobbat med barn som varit 3-4 år och ännu gått enbart med blöja.

Kommer absolut börja pottträna mitt barn tidigt (när bebisen nu behagar komma…)

Dagens blöjor är så bra att vissa föräldrar  faktiskt låter barnet ha samma kissblöja hela dagen. Dom byter enbart vid bajs eller typ 2 gånger om dagen. Detta är hemsktoch gör ju att barnets underliv stinker och att barnet aldrig lär sig att ens försöka kontrollera sin kropp.

Rutan_
0

Vi började rätt tidigt med potträning (tycker jag), ca åtta månader, men han går fortfarande varken på toa eller potta. Han började bra med att gå till pottan, sitta där osv men helt plötsligt vände han tvärt och vägrade. Nu har intresset börjat återvända lite, jag hoppas att han blir blöjfri i år.

[Thiah]
1

#13 det är vanligt att pottträningen går tillbaka. Stressa inte och försök att göra det till en bra och rolig grej.

Barn kan uppleva att det är jobbigt med kiss och bajs i perioder, de kan även vilja se hur bajset spolar ner eller sköljs bort från pottan eller så vill de inte se det alls. Men börjar man tidigt träna barn så är det så mycket lättare för alla. 

Jobbade nyss med en flicka som fyller 3 på våren och hon hade innan nyåret aldrig suttit på en potta förutom på dagis….