vilken vecka?
Nu är jag förvirrad med dessa veckor igen. På rutin ultraljud et säger barnmorskan att jag är i vecka 19 eller 19+0. Befinner jag mig inte i vecka 20 då. Har en appen på telefonen Gravid appen, den visar vecka 20 (19+0) Stämmer den eller räknar den fel?
Det är så jag har förstått det. Alltså den första veckan är bebisen 0 dagar gammal, och du är då i första veckan av graviditeten. Sen när graviditeten (för just då har du ju ingen bebis än ;) ) är 1 vecka gammal går du in i vecka 2. Alltså när bebisen är 19 veckor gammal är du inne i vecka 20.
Jag blir också helt förvirrad av detta. Vare sig min app eller läkare använder samma terminologi, utan de ligger hela tiden en vecka efter =P
Vecka 19+0 är 19 fullgågna veckor, då går du in i vecka 20 imorron och är då i 19+1.
/Christine
Men det är en svensk sak att använda, eller? Jag tycker inte jag har hört det här sättet att räkna på nån annanstans, utan där säger man typ "I'm 19 weeks pregnant" vilket ju betyder att man har gått 19 veckor + kanske nåt till. Det är så jag säger till alla andra i alla fall, men det är roligare att på det här forumet ligga en vecka före hah!
#3 - Ingen aning :P Men det är så jag har lärt mig att räkna tack vare det här forumet :P
/Christine
Japp, att säga v. 20 när det är 19+x är svenskt. I alla fall har vi svenskspråkiga i Finland tagit det från Sverige ;) Vården säger v. 19 under hela perioden 19+0-6.
Ja du är inne i vecka 20 men bm brukar alltid räkna dina fulla, avklarade veckor - vilket är 19.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Okej tack då klarnade det. Jag misstänkte att det var så men har haft så många turer och så mycket knöl med min graviditet att jag blivit smått förvirrad. De är ett under att jag är i någon vecka alls.