Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 10987 ggr
ChristineL
2013-03-18 10:04
0

Gynundersökning?

Jag undrar om man brukar få göra någon gynekologisk undersökning under graviditeten? Och i så fall när? Kan tänka mig att det görs mot slutet när barnmorskan ska känna hur bebisens huvud ligger, eller har jag fått det om bakfoten?

SaraC
2013-03-18 10:11
0

Ingen undersökning här förrän på förlossningen. Min barnmorska kände bara utanpå efter hur bäbisen låg.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

noir
2013-03-18 10:43
0

Inte något prat om någon undersökning för mig heller. Är i v33 nu.
Men min barnmorska har redan känt efter huvudet vid förra besöket. Det gör man lätt genom att du ligger på rygg med böjda knän. Du ska ta ett djupt andetag och andas ut. Då känner BM på din mage och känner om det finns något huvud där nere. typ strax under kalaskulan kan man väll säga.

ChristineL
2013-03-18 11:24
0

Okej, skönt att veta om man plötsligt måste "fläka ut sig" ;)

Tina-A
2013-03-18 11:44
0

För att känna hur barnet ligger känner bm på magen. Enda gången man gör gynundersökning under graviditeten är ifall man måste kolla om man öppnat sig eller om man misstänker att vattnet gått, då kan dom göra en gynundersökning på förlossningen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
2013-03-18 11:52
0

Häftigt att dom kan känna på magen hur den ligger, jag har ju hört om det, men trodde inte man kunde känna SÅ väl :)

noir
2013-03-18 12:25
0

Jag har misstänkt länge att bebisen ligger redo med huvudet ner. haft mycket spänningar och molvärk i underlivet och nedre magen. Så jag gjorde som BM och kände, Jag känner nått som absolut borde vara huvudet och nu kan jag urskilja vad bebisen gör. Om det är en arm som boxar eller en fot som sparkar eller om den bara knör runt och boxar med huvudet, Det senare är mer vanligt att känna, dvs en korv som knör runt där inne haha

[RMSLiners]
2013-03-18 15:19
0

Om man misstänker att förlossningen startat för tidigt gör de en gyn undersökning för att kolla livmodern. Det gjorde de på mig och det vill jag absolut inte göra om för fy satan vad ont det gjorde.

regskylt
2013-03-18 21:26
0

Jag kommer ihåg från när jag var gravid för fem år sedan att jag kunde känna hur bebisen låg genom att känna på magen, huvudet till vänster och en fot till höger som skrapade på livmodern så det gjorde svinont. Kunde även säga till min BM att ungen inte hade fixerat sig vid besöken (hon kollade givetvis varje gång ändå, men jag hade alltid rätt)

Jag gjorde för övrigt ingen gynundersökning under graviditeten, förutom när jag åkte ambulans pga "konstiga magsmärtor" som de inte kunde säga vad det var, då var jag i vecka 22. Senare förstod jag att det var mitt första riktiga gallstensanfall jag hade. Men annars, inge gynundersökning fören förlossningen.

Ketang
2013-03-19 07:39
0

Om man går över tiden kan dom göra en gynundersökning hos bm för att kolla om man börjat öppna sig eller om tappen är mogen. Men innan bf görs det normalt sett inte.

JossanH
2013-03-20 09:12
0

Fick en gynundersökning när jag på dagen för bf hade tid hos bm. De skulle göra en hinnsvepning men det gick inte då jag tyckt det gjorde så sjukt ont bara dom försökte..

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
2013-03-22 10:48
0

Verkar inte som att man behöver göra någon iaf om allt är "som det ska".

JossanH
2013-03-29 14:30
0

Tycker dock att det var lite underligt att man inte ens fick göra ett gravtest när man skrev in sig..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ketang
2013-03-29 15:56
0

#12 Dom anser nog att dagens tester som man köper på ex apoteket är så pass pålitliga att det inte behövs. Och ingen tjänar väl på att ljuga om det för bm? Hm kan jag inte tro i alla fall? :-P

noir
2013-03-29 20:14
0

#12 Fast de tar ju blodprov. Dvs kan de se om man är gravid eller ej

fridaas
2013-03-30 12:01
0

När jag väntade dottern gjorde de gynundersökning på inskrivningen, då togs även klamydiatest.

Under resten av graviditeten behövde jag inte göra det mer än den gången jag fick åka in till akuten med misstänkt blindtarmsinflammation.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Rutan_
2013-04-01 19:26
0

#12 Jag frågade om det förra graviditeten om de gjorde någon undersökning för att verkligen säkerställa att det fanns något där, men barnmorskan sa att testen man tar hemma är så säkra att det inte behövs. Och så ville de inte göra undersökningar i onödan.

JossanH
2013-04-03 20:00
0

Inte för att man själv skulle ljuga utan för att man själv verkligen skulle få det bekräftat av någon annan. Blodprov tas väl inte förrän senare möte än inskrivning om jag inte missminner mig..?

Sajtvärd på Iller.ifokus

SaraC
2013-04-03 20:19
0

#17 Här är inskrivningen det första besöket man gör på mvc, så på första besöket tas blodprov.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

noir
2013-04-03 20:38
0

Pga jag är förstföderska fick jag komma på ett hälsosamtal om vad man ska tänka på och chans att ställa frågor, nästa besök vart inskrivning + provtagning

[Zorita]
2013-04-03 21:24
0

På mig kollade de så att gulesäcken var där med ultraljud på första besöket, kändes som en skön bekräftelse =)