Extrem trötthet?
Jag är i v 38 nu och har inte så många dagar kvar. Ska in på förlossningen på tisdag för att diskutera en ev igångsättning på grund av väldigt illa foglossning mm.
Vad jag inte förstår är hur jag kan vara så fruktansvärt trött hela tiden. Jag sover minst 12 timmar per natt går upp runt 9 tiden och är så fruktansvärt trött igen redan vid 12-13 så jag måste sova. Och då sover jag lätt 3-4 timmar i sträck. All min vakna tid sitter jag och gäspar på och kan bara tänka på att gå och lägga mig och sova.
Oftast har jag ju ingen ork att göra något alls på dagarna och på grund av foglossningen kan jag ju heller inte göra så mycket. Men som i dag var vi i väg knappt 2 timmar för att fira svärmor. Då åkte jag bil 5min, satt på restaurang i 1½timme och åkte sen hem igen, 5min. Det sög verkligen musten ur mig så nu har jag sovit som en stock i 2 timmar! Jag släpar mig fram med hjälp av kryckor och känner mig verkligen som en palliativ patient som inväntar döden 😴
Bm har tagit en massa prover som jag väntar svar på. Men jag funderar på om det är fler som är så här trötta? Börjar bli lite smått orolig 😮
Hur är det med ditt järnförråd och ditt järnvärde? Man blir lätt trött om man har dåliga järnförråd och värden. Sen har jag hört att man blir extra trött innan förlossning, kroppens sätt att säga samla kraft. Kan vara lite av båda kanske?
D-vitaminbrist gör en trött också. Tänk ändå att du kan sova så länge trots foglossningen. Jag klarade inte av att ligga så länge på något håll för att det gjorde så förbaskat ont.

Järn är jag lite dålig på att ta, men proverna som tagits tidigare har inte visat någon brist. D-vitamin tar jag inte, kanske skulle köpa det? Foglossningen känner jag av allra minst när jag ligger ner eller sitter på en stol. Soffan fungerar inte alls, sitter jag i den får jag ont efter bara en kort stund. Men jag får vända på mig ofta i sängen och det gör fruktansvärt ont! Har jag suttit eller legat länge gör det sjukt ont att resa sig sen, antar att man blir stel. Märkligt, men idag är det lögn att somna. Jag brukar slockna när jag lägger huvudet på kudden. Men ikväll verkar det svårt.
Jag tror absolut du har brist på något. Järnbrist gör att syret inte transporteras i kroppen som det bör och man blir astrött. Så trött som du är brukar man vara i början men det är nog inte lika vanligt att det håller i sig på slutet! Skippa alla mjölkprodukter och käka lite blodpudding med broccoli och en apelsin till efterrätt så får du i dig lite extra järn ;-)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Järnvärdet och förådet är inte samma. Värdet är de som man ser med ett stick i fingret och kan varriera. Med järntabbletter höjer man, om man har brist. Men kroppen kan inte ta upp allt järn från tabletten, men lyckas ta upp mer med hjälp av c-vitamin Järnförrådet är det som kroppen fyller med järn. När värdet sjunker så hämtar kroppen nytt från förrådet vart eftersom och att behöva äta järntabletter kanske inte är nödvändigt eller så är det precis vad som behövs flr att reglera det som kroppen inte kan hämta från förrådet. Har man då dåliga förråd blir det svårare att att få bra/jämt järnvärde med hjälp av järntillskott. Med blodprov kan man se hur stora förråd man har, min bm kolla mina förråd via blodprovet som togs vid inskrivningen i samband med alla andra tester som görs när man tappas på ett par rör blod.

Jag får nog bli lite bättre på att äta mina järn tabletterhelt enkelt! C-vitamin är nog ingen dum idé heller. Om jag har väldigt dåligt järn förråd, kan det bli farligt i samband med blodförlusten efter förlossningen då?
#6: Farligt och farligt, du kan i så fall behöva extra behandling.
Det står tex såhär att:
_"Förlossningar kan medföra stora blodförluster. Järnbrist och järnbristanemi i samband med förlossning är vanligt och drabbar enligt olika studier mellan 4-27% av barnaföderskor. Det leder till ökat behov av blodtransfusioner och längre shukhusvistelse.
Järnbrist efter förlossning har tills för några år sedan knappt behandlats, i svårare fall gavs blodtransfusioner. Järnbrist kan effektivt behandlas med intravenöst järn, vilket har visat sig minska behovet av blodtransfusioner."_
och såhär:
"Medan kvinnor normalt absorberar 1-2 mg järn per dag kan behovet under graviditeten öka till upp till 5 mg järn per dag. Under de sista 6-8 veckorna kan järnbehovet öka ytterligare, upp till 10 mg järn per dag, betydligt mer än vad som kan absorberas genom tarmen. Det är inte möjligt för kroppen att ta upp liknande mängder. Därför är det viktigt att man som gravid ser till att äta järnrik kost, och att järnvärden kontrolleras på Mödravårdscetralen. Vid konstaterad järnbrist krävs tillägg av järntillskott i form av tabletter eller sprutor."
Det står mer om järn och gravidtet här: http://www.omjarn.se/I-Riskzonen/rsikzon-gravida-mammor.html
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#7 Tack! Men kollar dom järnvärdet på bb nu då? För när jag fick dottern gjordes inga testerpå mig alls i ssamband med förlossningen.
Fråga dom annars. Finns inga dumma frågor!

#9 Ska nog göra det. Ska dit i morgon, kan ju kolla om dom gör det på rutin, annars kan det ju vara en bra idé att dom gör det på bb med tanke på min trötthe.
Jag vet inte om de kollar järnvärdet på rutin på förlossningen. Men jag förlorade så mycket blod vid min så de höll noga koll på mig dagarna efter.

De kollade iaf inte mig och jag fick åka in igen och få fyra påsar blod för att jag hade hb 63:P Jag tycker det är så himla konstigt att de inte kollar på rutin. Många blöder ju jättemycket efteråt och man tar ju bara ett stick i fingret och det behöver inte skickas på någon lång och kostsam analys.

Jag var inne på förlossningen idag och fick eneefterlängtad tid för igångsättning på måndag. När han såg hur illa jag gick även med hjälp av kryckorna så erbjöd han mig en igångsättning redan på fredag. Men jag ville vänta över helgen för att minska risken för att behöva ta gel för att mogna. Men jag är nu öppen 2cm och har buktande hinna. Så han sa att på måndag kanske dom bara behöver spräcka hinnan för att dra igång allt. Han gjorde en hinsvepning i dag också så har jag lite tur kan det sätta igång innan helgen ;-)
Håller tummarna för dig Ketang! Hoppas det blir en bra förlossning och att du nu får slippa kryckor och allt vad det kan heta när man har svår foglossning! :)

Tack! Han tyckte inte att min trötthet var så konstig utan sa mer att det är olika från person till person. Vissa sover mer än andra typ.
Foglossningen där emot tyckte han var i värsta laget. Han kände på mig och sa att till och med han tyckte synd om mig :-) Så det var lite skönt att få det bekräftat att jag faktiskt har en ganska illa foglossning och inte bara är "gnällig" 🙂
Jag tycker att det är jätte skönt att ha ett datum att se fram emot nu. Men min man blev hyper nervös nu när han vet vilken dag det blir. Men jag har försökt att lugna honom med att det kan bli i natt också 😃fast det gjorde nog ingen större skillnad.
Oh, lycka till! Håller tummarna för att det drar igång av sig själv, men skönt för dig att veta att senast måndag blir det :)
/Christine