Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 6520 ggr
Mabrotnosh
2013-03-28 10:16
0

kön?

Lite nyfiken på hur mycket man kan lita på beskedet vad det är för kön på barnet man väntar. För tio år sedan vet jag att man inte skulle lita blint på det. Men borde de inte ha blivit bättre. Jag väntar tydligen en flicka, kan jag liksom gå och köpa massa rosa eller typiskt flickiga kläder? Eller ska jag vänta?

noir
2013-03-28 10:20
0

Jadu svårt att säga. Svägerskans RUL sa flicka, nästa ul 3 veckor innan förlossning sa de pojke och ut kom en flicka. Jag vet inte vad jag skulle göra, skulle jag hitta en underbar klänning hade kag nog köpt den, det tror jag. Mitt RUL var osäkert och bm gissa tjej men sa åt oss att hålla det neutralt.

Mabrotnosh
2013-03-28 10:35
0

Vi frågade barnmorskan och hon tittade och sade " det är en flicka" lät inte direkt som om hon var tveksam. Så man undrar ju om man ska lita på det eller inte. Men hon lät så tvär säker. Sambon tyckte att han såg en stor pung och han tvivlar på att hon såg rätt.

ChristineL
2013-03-28 10:57
0

Det är aldrig 100%-igt så mycket kan man ju säga ;) Om man inte tydligt ser en liten viftande snopp som min mamma såg när hon väntade min lillebror ;) En del barnmorskor vill inget säga alls då de inte är säkra. Det är svårare att säga rätt om flicka än om pojke har jag hört.

noir
2013-03-28 11:01
0

Könen är identiska i början och sen utvecklas det till sina rätta delar. Men det kan även se annorlunda ut än vad det gör när det är födda med svullnader och annat. Så en svullen snippa kan ju se ut som en pung om jag förstått det rätt.

Man bruka säga att om de säger tjej så är det delvis osäkert (just pga att alla bebisar är ser lika ut i början av utvecklingen) men säger man pojke så är det mycket mer säkert. Men det stämde ju verkligen inte för svägerskan.

[Zorita]
2013-03-28 11:04
0

Vår läkare sa upprepade gånger att man såg tydligt att det var en pojke, från flera olika vinklar. Så det känns som om vi nog kan lita på det. Men nu ska vi på RUL på måndag så vi får väl se om man fortfarande kan se den lilla stumpsnoppen eller inte.

Jag bryr mig iofs inte så mycket om kön och köper samma kläder oavsett (skulle jag inte köpt kläderna till en flicka köper jag dem inte till pojken och vice versa), men det är ju kul att nu kalla honom lillkillen. Känns mer personligt.

Men det beror väl på varför man vill veta. Jag skulle nog inte gått och köpt en hel massa blått bara för att en läkare sa att det var en pojke om jag inte kände att barnet, om det blev en flicka, kunde ha dem. Det är ju trots allt inte 100% säkert och kläder är dyra.

Mabrotnosh
2013-03-28 12:15
0

Är ändå i vecka 20 och hon lät så tvärsäker inte minsta antydan till tveksamhet. Både jag och sambon kom av oss totalt och frågade aldrig hur säker hon var. Hon var till och med tvungen att fråga "blir det bra med en flicka?". En jobbar kompis till mig väntar också en flicka och de har köpt rosa rosa rosa och åter rosa.

[Zorita]
2013-03-28 12:58
1

Vi såg tydligt en liten snopp på bilden. Den UL bilden kommer förstås sparas och visas upp på grabbens 18-års fest eftersom vi är hemska föräldrar.

Men som jag förstått det har även flickor en liten snoppliknande sak som sen går tillbaka och blir klitoris, så det kan ju se ut som en pojke även om det inte är det.

noir
2013-03-28 13:31
0

Men försök köpa lite neutralt annars. Jag vet inte vad jag väntar men magkänslan har sen mitt plus sagt flicka och på mitt UL sa bm att hon kunde vara med att slå vad och chansa då på tjej (dvs min var då inte säker eller ville inte säga direkt) Jag har en del klänningar, plagg som jag personligen anser att jag inte skulle trivas med att klä mitt barn i om det var en pojke. Men de plaggen har jag hittat riktigt billigt på loppis, köp och sälj sidor på facebook, tradera, fått ärva.
Så jag har inte lagt något större summor på dessa plagg.

men bara för något är rosa betyder det inte att en pojke inte kan ha den. till BB kommer antagligen en body med mupparna på följa med. Den är knallrosa och det är skitsamma vad det blir för kön, tycker den passar alla! :D

ChristineL
2013-03-28 14:21
0

Ja, det finns massa fina könsneutrala bebiskläder! Behöver inte vara beige och vitt utan även färgglada kläder som passar alla. Eller så köper du lite av varje och så får det vara som det blir :)

Tina-A
2013-03-28 17:33
5

Bebisar passar ju finfint i alla färger :D

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mabrotnosh
2013-03-29 00:54
0

Jag är väl så där hopplöst gammalmodig och tycker flickor ska ha rosa och pojkar blått.

Tina-A
2013-03-29 07:55
3

Med all respekt för din åsikt, verkligen, får jag fråga varför? Vad är det liksom som styr den känslan tror du? Vad händer om en flicka har en blå tröja, är det inte fint? Min dotter klär superbra i blått, speciellt ljusblått :-) jag klär också bra i blått tycker jag själv! Jag skulle inte sätta på min son klänning (om han inte bad om det själv vill säga) men jag känner många killar som är galet snygga i just rosa! Det tar verkligen fram deras drag på ett snyggt sätt. Visste du att för inte alls länge sen sa var blått en flickfärg och rosa en pojkfärg? :-) det har ändrats ganska nyligen och ändras säkert några gånger till.

PogoPedagog
2013-03-29 09:48
0

Bastian är som sötast i ljusblått och i ljusrosa:)

[Zorita]
2013-03-29 09:54
0

När jag jobbade på bank hade alla grabbarna rosa skjorta.

MrsBex
2013-03-29 10:55
0

Om man är osäker kan man göra en könsbestämning. Det brukar kosta 500:- och man måste passerat v26, men då får man veta säkert. :)

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

ChristineL
2013-03-29 13:05
0

#15 - Hur gör dom då? Vad skiljer sig det från ett vanligt ultraljud? 100% har jag ändå svårt att tro att det är.

MrsBex
2013-03-29 13:08
0

Tja, man är då så långt gången att man klart och tydligt ser könet, helt enkelt. På rutinUL tittar de ju inte efter könet i första hand.

ChristineL
2013-03-29 13:22
0

#17 - Läs inlägg #1 igen ;)

MrsBex
2013-03-29 13:45
0

Ok, konstigt, för jag har gjort könsbestämning på mitt andra och tredje barn. Med mitt andra barn gjorde jag könsbestämningen i v33 och då kunde t.o.m. jag och min man klart och tydligt se att det var en snopp mellan benen. Med trean gjorde vi könsbestämningen direkt samma vecka som det gick att göra könsbestämning. Då såg man också att det var en kille, fast inte riktigt lika tydligt. Kanske hänger på varför man gör UL? På en bokad könsbestämning är det ju könet de letar efter, i första hand och sedan tar de en titt så att allt ser bra ut.

Tina-A
2013-03-29 13:51
0

#19: Det kan fortfarande vara så att t.ex navelsträngen hamnar i vägen eller att barnet ligger galet som gör att man inte kan garantera kön. Det närmaste "100%"man kommer är nog om man har tur med ett 3D ultraljud :) Men helt 100% blir det nog aldrig

ChristineL
2013-03-29 14:30
0

#19 - Jag tycker inte det är ett dugg konstigt. Fosterdiagnostiken är inte heller 100%, och bara för att barnet mår bra under graviditeten betyder det inte att det kommer gå bra tiden efter.

ChristineL
2013-03-29 14:43
0

Mer diskussion om kön och genus hittar ni

HÄR

för den som vill diskutera mer.

Fridaaaa
2013-03-30 10:06
0

De sa till min svärmor att hon väntade 2 flickor när hon väntade tvillingarna men ut kom en flicka och en pojk 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

noir
2013-03-30 18:35
0

Ju senare i graviditeten det är, svårare kan det bli. Könsorganen svullnar ofta och en snippa kan bli en pung och en liten pung kan bli en snippa och en snopp kan vara en navelstäng o.s.v
Är inte jätte ovanligt att UL kan vara fel när man vill se kön.

Inte ens fostervatten prov är 100% tillförlitligt då man får med kvinnliga könsceller från mamman med i provet oavsett hur man gör. Vill man vara säker så får man vänta ;)