Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 11037 ggr
[Tess86]
2013-03-14 19:57
0

Babyskydd

Som alla andra här inne förbereder vi oss successivt för det kommande barnet genom att skaffa de saker som vi behöver innan barnet är fött. Och nu har vi kommit till ett babyskydd till bilen. 

Så nu funderar vi på det här med olika märken. Vad är skillnaden mellan att köpa ett babyskydd av ett känt märke, t.ex. Britax, för 1200 kr och ett babyskydd utan märke från Biltema, för 279 kr. Enligt texten på hemsidan ska ju det lite väl billiga babyskyddet från Biltema vara testat och godkänt enligt samma krav som andra babyskydd och dessutom kvalitetstestad av utomstående part. 

Om det bara är så att det är märket som kostar hos de dyra modellerna betalar vi ju såklart hellre mindre, men om de dyra, kända märkena är säkrare spelar ju pengarna ingen roll.

noir
2013-03-14 20:46
1

Vi köpte en brio för 1000kr ny strax efter jul. Gick mest på rekomendationer från bekanta. Har du kollat upp olika test på babyskydd? Där brukar man kunna hitta lite information om olikheter.

[Tess86]
2013-03-14 20:52
3

Det svåra med rekommendationer är ju att "vanliga människor" oftast bara vet om olika typer av säkerhetsprodukter känns bra vid normal användning, dvs om de känns stabila, hållbar i tyg och färg, praktisk att använda osv, men man vet ju inte mycket om hur produkterna fungerar när de verkligen behövs. Det är ju bara riktiga krocktester som kan prova detta. Men jag ska kolla runt lite efter tester.

ChristineL
2013-03-14 21:02
0

Vi köpte Brio Primo med bas för 1500:- har jag för mig, vi pratade med en säljare på Barnens hus och han sa att alla modeller som dom säljer är testade och godkända efter samma förutsättningar. Dom billigare varianterna vet jag inget om. Självklart är säkerheten viktig! Kolla råd och rön och liknande, men även sufletten ger den det solskuddet ni vill ha, vilken viktklass klarar den, lätt att montera, lätt att klicka i och ur osv.

[Tess86]
2013-03-14 21:31
3

Jag skummade igenom lite tester lite snabbt och största skillnaden verkar ligga mellan skydd med och utan bas. Testen säger att de med bas är säkrare eftersom de är lättare att montera. Tydligen ska skydd som sitter i bältet vara lika säkra men risken sitter i att man slarvar och monterar fel. Jag har aldrig monterat ett babyskydd så jag vet inte hur svårt det är, men slarva vet jag att jag inte skulle göra i alla fall. Jag är noga med hur jag själv har bältet, på höftbenen, ej vridet, ej utanpå jacka och åtstramat mot kroppen. Att fästa babyskyddet skulle jag vara lika noggrann med. 

Fördelen med ett utan bas skulle för oss vara att det inte blir lika bundet till en bil. Jag och min sambo har en varsin bil och jag kan tänka mig att mina föräldrar också kommer att köra barnet i sin bil ibland. Har man bil med airbag kan man montera skyddet i baksätet istället och det sitter lika säkert, om inte säkrare där. Den säkraste platsen i bilen är ju mitten bak, fast då gäller det att man har trepunktsbälte där också. 

Vad som annars verkar skilja mellan dyra och billiga skydd är t.ex. kvalité på tyg, komfort i sittdelen, att bältesbanden i skyddet är lättare att ändra storlek på och att solskyddet kan vara stabilare och låta mindre när man ändrar det. Alla dessa faktorer tror jag skiljer mycket åt mellan modellerna och märkena även inom de olika prisklasserna, så man får nog klämma och känna lite på de olika sorterna.

noir
2013-03-14 21:40
0

Fast brio primo som jag har med bas kan användas utan bas också. Så om du använder bas i din bil och sen ska åka i en annan så spänner man bara fast babyskyddet i bilbältet i den andra bilen. :)

PogoPedagog
2013-03-15 09:40
0

Jag tror det  är så med de flesta att de går att använda både med och utan bas. Vi har ett acta graco och det jag kan säga om det är att det kräver starka leder ytterst på fingrarna (vilket jag inte har:P) för att trycka in knappen som släpper fri den från basen. Och det är väldigt tungt jämfört med andra som ser mindre ut.

[RMSLiners]
2013-03-15 09:56
0

Vi kommer köpa en Brio Primo utan bas. Den fästs då i bilen med hjälp av bältet.

Vad jag fått höra så är oftast de billigare babyskydden av dålig kvalitet.

Man kan också hyra babyskydd om man inte vill köpa ett för en dyr peng. Bla så hyr vissa försäkringsbolag ut babyskydd samt babyproffsen.

[Tess86]
2013-03-15 12:16
0

#5 & #6 Jo, det är nog så med alla med bas att man kan montera dem utan också. Men monterar man utan har man ju samma säkerhetsgrad som om man köpte en utan. Jobbigt om den är så hård att få loss från basen att man knappt klarar det själv. I set fallet är det ju mer värt att lägga tid på att montera rätt i bara bältet istället. #7 Ja, det verkar som att det är just kvalitén som skiljer men om det handlar om att tex tyget blir fulare med tiden känns det som att det gör det samma, om man ändå bara sla ha skyddet runt ett år. Viktigare i så fall är det ju om säkerheten påverkas, men dehar ju alla genomgått samma tester. Hyra kommer vi nog inte att göra i alla fall. Så länge säkerhet och kvalitet motsvarar priset har vi inget emot att betala mer.

noir
2013-03-15 12:22
0

Det finns säkert säkrare stolar och då de dyrare (dock behöver inte vara dyrast, därför kanske man ska läsa på lite) för det behöver ju inte vara lika säkra bara för att det klarar samma test. Men de som säljs är säkra nog att säljas.

Sen är man nöjd med det är det bättre att åka och testa dom i sin bil vad som blir bäst för just er!

Tycker inte det är svårt att klicka av och på min brio primo exempelvis och tycker att det är guldvärt att ha basen att klicka fast i när jag sett hur man ska krångla med bältet för att få fast stolen säkert i bilen. Upplever att bältet knappt räcker till.

PogoPedagog
2013-03-15 13:40
0

#9 Precis! Jag körde mitt utan bas i en volvo 940, dvs stooor bil som borde ha rätt långa bälten och fick ändå krångla runt bältet bakvägen för att tillslut få det på rätt plats.

[Tess86]
2013-03-15 22:14
0

#9 Ja, vi får åka någonstans där vi kan klämma och känna på olika babyskydd. Det stod i testet jag läste att vissa bilar har för korta bälten, bland annat någon volvo-modell och opel astra. Dock har vi ingen av bilarna som nämndes i testet.

noir
2013-03-15 23:15
1

När jag var till babyproffsen fick vi testa de stolar i vår bil som vi tyckte kändes intressanta för att få en så bra och säker stol som passa oss och vår bil.

SaraC
2013-03-16 09:53
0

Vi har ett Akta Graco med bas och ett Britax utan bas som extrastol. Tycker helt klart det är bättre med bas, mycket smidigare. Vad har ni/ska ni ha för vagn? Till en del vagnar kan man köpa en adapter och klicka fast babyskyddet på vagnschassit, supersmidigt! När ni provar babyskydd, tänk på hur det är att bära. Vårt Graco är mycket klumpigare och otympligare att bära än vårt Britax till exempel. Och man bär ju skyddet mycket, om man inte har adapter till vagnen då :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Tess86]
2013-03-16 10:23
0

#12 Det kanske är babyproffsen man ska åka till då om man vill prova i bilen. Vi har en babyproffsen i stan så det är ju smidigt. 

#13 Vi har en Kronan, så det går inte att köpa adapter till den. Vi funderade på en vagn med adapter men bestämde oss sedan för att köpa den vagn vi verkligen ville ha och strunta i den finessen. Vi kommer ju alltid att ha med oss vagnen när vi åker iväg i alla fall. Okej, inte alltid, men då får vi bära babyskyddet.

SaraC
2013-03-16 19:31
0

#14 det fungerar också såklart :) Det gör vi också nu! Men provbär som sagt! :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

noir
2013-03-16 23:19
0

Absolut åkt dit oxh hör med dom. Bor i eskilstuna och här är de väldigt till mötesgående och visar och provar ut i den bil man tänkt ha skyddet i.