Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2191 ggr
Ketang
0

Är det bara jag?

Varken förra gången eller denna gången har jag läst på en massa. Jag känner att jag tar det som det kommer och det fungerade väldigt bra sist. Självklart har jag läst lite men inge böcker, jag har heller inte letat upp info om en massa olika saker utan läser igenom någon artikel jag snubblar över i väntrummet hos bm osv.

Men så läser man på olika sajter och hör framför allt förstföderskor som plöjer igenom bok efter bok om graviditeter och barnafödande som om det vore förberedelser inför en rymdresa eller liknande.

Hur tänker ni om det här? Är man konstig som inte jagar information och försöker lära sig allt om det man går/ska gå igenom?

Eller är det okej att ta det som det kommer efter som man ändå inte kan göra något åt mycket av det man måste gå igenom i processen att vänta och föda barn?

Nu menar jag inte att det är mer fel eller mer rätt att läsa på/inte läsa på. Men personligen kan jag bli lite förvånad över människor som lär sig allt om förlossnings ställningar och bli närmast maniska i sin jakt på information.

noir
0

jag är väll något mellanting. Jag läser det jag kommer över. någon mamma tidning och graviditets appar i telefonen, pratar med andra mammor. Några böcker har jag då inte läst.

[Zorita]
0

Jag läser inte speciellt mycket, bara infon på appen från babycenter typ. Fast jag jobbade med att skriva artiklar om graviditet för ett tag sen så då plockade jag ju upp en del och fick till och med betalt för det 😉

Sambon vill börja beställa hem böcker och sånt där nu, och det är väl ok. Jag har föreslagit att han ska läsa pappabloggar i stället. Men vi får troligtvis inga babykurser eller så eftersom de som erbjuds är på spanska så vi måste kompensera lite. Det han vill läsa är om tiden efter barnet har kommit förstås, graviditeten är inte så intressant.

ChristineL
0

Jag är nog en av dom som läser rätt mycket 😛 Men det är för att jag vill veta och det är intressant att reflektera över vad som händer i kroppen och jag är väldigt fascinerad över hur barnet utvecklas och vad som händer vi förlossningen. Men jag slukar inte varenda bok jag kommer över, jag läser inga bloggar eller appar. Sen kommer jag inte snöa in mig eller vara helt lås vid den eller den förlossningsställningen eller smärtlindringen. Jag kommer veta vad jag vill men göra det som känns bäst när jag väl är där.

Det är klart det är okej att ta det som det kommer, man är inte sämre människa för det, vi alla fungerar bara olika 🙂

Tina-A
2

Jag är överlag kunskapströstande och vill hela tiden lära mig mer om det som intresserar mig för stunden. Kunskap är ett jättebra redskap och jag tycker det hjälper mig mycket när jag fattar beslut och när jag överväger saker. Självklart kan man ta det som det kommer men då måste man också vara medveten om att man lägger det lite i händerna på andra. Om jag inte vet tex någonting om förlossningsställningar eller olika smärtlindringar måste jag lita på att de runt omkring fattar beslut åt mig. Kanske är man lite rädd att spricka eller inte vet någonting om värkstimulerande dropp och dess negativa effekter kan jag inte vara med och påverka. Rekommenderar dom en ställning kan man inte koppla till sin egen kunskap och överväga om man vill inta den ställningen eller inte, eftersom man inte läst på. De kanske rekommenderar en ställning som procentuellt ökar risken att spricka, vilket man kanske är rädd för, och om man läst på innan kan man då föreslå en annan ställning baserat på kunskap. När de säger att "nu sätter vi in lite värkstimulerande" så säger man bara okej, om du inte vet bättre. Om du har läst på tillräckligt kan du våga fråga varför, om de anser att det är absolut nödvändigt och kanske istället helt vägra. Den som inte har kunskapen lägger allt i händerna på de omkring och ofta går det ju bra, många vill ens bästa. Dock räcker inte alltid resurserna och förlossning,svården kan ibland tvingas vidta åtgärder som inte alls gynnar hon som föder. Med tillräcklig kunskap har man mer kött på benen och man har möjlighet att påverka och vara delaktig i det runt omkring. Jag är alltså en sån som läser på :-) själv ser jag bara fördelar med det men ni som valt att inte läsa på får gärna komma med nackdelarna med att läsa på, för en diskussion tycker jag alltid är trevligt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

OlgaMaria
0

Alla är olika. Antagligen gör du helt rätt. Om du inte längtar efter att läsa en massa så gör inte det. Tror inte du skulle må bättre av det. Andra mår dåligt om de inte kan ta reda på allt de undrar över. Så ta det lugnt och var dig själv! =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[RMSLiners]
0

Jag läser inte direkt om själva förlossningen även om jag sneglat på lite texter om det. Däremot har jag läst på om amning, barnsaker, vagnar osv sådant som kan vara nyttigt/bra att veta för mig som förstföderska då jag inte vill stå där sen som ett frågetecken.

Sen finns det de som inte läst på ett skit, hade en sådan på föräldragruppen som inte visste vad varken foglossning, skötbädd, Barnavårdcentral eller modersmjölkersättning mm var och DÅ tycker jag man är lite för slapp. När jag hör sådant blir jag rädd.

Ketang
0

#4 Visst kanske man kan avgöra vissa saker efter att ha läst på. Men mycket tycker jag handlar om sunt förnuft också. Jag skulle aldrig låta mig övertalas till något som känns helt fel. Och så är det ju skillnad på att vara lyhörd, läsa lite om andras erfarenheter, tänka tillbaka på egna erfarenheter och att plöja igenom allt man kommer över och lite till. Hörde en bm som sa att dom pålästa var värst att förlösa för dom ansåg sig själva så kunniga att dom inte riktigt tog till sig bm's kunskaper och erfarenheter utan ville bara göra det dom trodde var bäst utifrån någon bok dom läst. Så det finns två sidor av det där. #6 Ja det låter ju nästan sjukt. Att man är så totalt ointresserad att man inte ens vet vad foglossning är :-\ nja, lite koll bör man väl ha ;-)

[Thiah]
0

När jag var hos rådgivningen så fick jag en bok om att skaffa barn samt papper om vad man ska äta och inte och nån bok på finska som sambon ska få läsa ( till pappa tror jag den heter). 

Det är det jag läst, men sen googlar jag när jag undrar över nått just då. Har även min mamma och sambons mamma som är erfarna inom området och lätt går att diskutera med  om man funderar eller är nyfiken,.

Destany
0

Jag läser appen ungefär en gång i veckan annars läser jag typ inget. Ska ta mig i kragen o läsa om amning nu för bm mer eller mindre tvingar mig att göra det. Det e inte så att jag inte intresserar mig för barnet utan jag tror jag har nån undermedveten distans efter mitt mf.

Zvintos
0

Jag läser gärna en hel del, men det är för att jag tycker det är intressant.

Tina-A
3

#7: Sunt förnuft kommer man nog inte långt med inom förlossningsvården. Visst, om du väljer att föda helt naturligt går det säkert, då lyssnar man ju bara på sin kropp. Men man bm rekommenderar något som är farligt och man själv inte har någon aning, då litar man ju på bm eftersom man själv inte har någon erfarenhet eller kunskap. Jag tycker inte att sunt förnuft håller vid läkemedelshantering utan där är det kunskap, fakta. Vilka negativa effekter finns det och vilka positiva? Risker? Det är inget förnuftet kan tala om för dig utan där måste du veta. Och självklart rekommenderar bm farliga saker ibland. Förlossningsvården håller nästan på att haverera och barnmorskorna går idag på knäna. De måste se till att alla förlossningar går fort för att "bli av med" kvinnor och lätta på trycket eftersom resurserna är alldeles för dåliga! Det är inte deras fel och de gör så gott de kan men trygg vård är det inte. Hoppas att regeringen reagerar snart för snart kommer det inte hålla längre. I vilket fall som helst.. Jag förstår precis vad den bm menar :-) jag jobbar också inom ett människonära serviceyrke där resurserna är riktigt jävla knappa, precis som i vården. Vi på mitt jobb gör så gott vi kan med det vi har och det är skitjobbigt när folk vet en massa saker och begär saker som de har rätt till men som vi egentligen inte har tid och resurser att tillgodose allas behov. Dock är det de som vet och de som kräver som får det bästa, även om det är jobbigt för oss. Så jag tycker att man får vara jobbig och kräva sin rätt! Sen om man läst en skittokig bok och håller fast vid något lite konstigt så är det förstås trist.. Och jobbigt! Men då borde man nog läsa på ännu lite mer så man inser vilka böcker som är tokiga och inte :-)

Ketang
0

#11 Om vi pratar läkemedel så undrar jag hur många som faktiskt läser på om just det. Ska man vara på den säkra sidan får man ju plugga FASS i så fall och det tror jag inte att många gör. Och det var inte det jag syftade på med mitt inlägg från början. Jag tror heller inte att det är så många böcker som behandlar en massa olika läkemedel. Men jag har som sagt inte plöjt så många böcker så jag vet inte.

Vad jag menar med att läsa på är om div olika ställningar, hur förlossningar går till, olika skeden osv. Det finns ju inget facit. Om det står att man öppnar sig 1cm/tim i en bok och man väljer att svälja det med hull och hår kommer man helt klart bli förvirrad när det drar igång. 

Med sunt förnuft menar jag att om en bm säger till mig att jag ska stå på knä och det inte känns bekvämt säger jag nej. Och när jag skriver att jag tar det som det kommer så menar jag att jag inte hänger upp min graviditet eller förlossning på hur det "ska vara" enligt någon bok. Läser jag en massa i böcker blir jag automatiskt "färgad" av det jag läser och känner att det är så det "ska" vara.

JenniferFahlander
0

Jag är gravid o va beräknad i söndags men bebisen har inte tittat ut än, Jag har inte läst på nästan nånting för jag har väldigt svårt för att läsa o får ont i huvudet o allt blir bara kaos inne i huvudet o ja har ju också dålig syn även fast ja använder glasögon när jag läser så ser jag knappt vad det står, så jag har inte läst på nånting i stort sätt, Jag har istället pratat med vänner o min mamma o min pappas fru osv för o ta reda på saker o sen har jag gått i en föräldra grupp som va jätte bra o där fick man lära sej en hel del saker som kan va bra att veta :)

Tina-A
3

#12: Med läkemedel syftar jag på olika smärtstillande vid förlossningen, EDA eller lustgas eller morfin eller spinal och liknande. Även värkstimulerande dropp. Jag har plöjt en del böcker och det tas upp i flera stycken och i en del står det väldigt utförligt om dessa. Jag tycker det är jättebra att vara påläst om det så mycket det bara går utan att ha utbildat sig själva. Men vet man mycket om det här så har man stor chans att vara med och påverka själv, vilket jag tycker är viktigt. Man har rätt att neka och många skador skulle förhindras om fler mammor hade tillräckligt med kunskap för att våga neka.

Nu när du förklarar sunt förnuft förstår jag bättre hur du menar! Du menar inte speciellt medicinska grejer utan mer hur det känns i kroppen, har jag förstått det rätt? Att om man provar en ställning och det gör ont så har man sunt förnuft och byter ställning. Det tror jag de flesta kvinnor har och det behöver man inte läsa på för, där håller jag med dig!

Däremot tycker jag ändå det är bra att läsa på om t.ex just olika förlossningsställningar. Då kan man själv föreslå en ställning och man själv kan våga prova mer. Innan jag blev gravid och innan jag läste på trodde jag att ALLA födde i gynställning. Jag trodde att det var så man födde barn helt enkelt. När jag sen fick lära mig att man kan inta en massa olika positioner och att just gynställning är den ställning som rekommenderas allra minst på grund av att det blir som att föda i uppförsbacke och försvårar hela processen så förstod jag att det är fördelaktigt om jag skulle kunna inta en annan ställning. Om jag inte läst på alls hade jag kanske fortfarande trott att alla kvinnor alltid föder barn i gynställning.. Då hade jag nog blivit rät snurrig när BM föreslog en ställning åt mig… :)
Sen kan man ju själv också rent statistiskt läsa på om vilka ställningar som ökar risken att spricka mycket eller vilka ställningar som generellt skyndar på förlossningsarbetet. Genom att lära sig det innan kan man medvetet tacka nej till en ställning som BM rekommenderar då man vet att det ökar risken att spricka och det vill man helst undvika, kanske. Har man inte läst på om vilka fördelar och nackdelar olika ställningar har så har man ingen möjlighet att göra ett eget ställningstagande när den frågan kommer upp. Det enda man kan känna är om det känns bra eller inte, använda sitt sunda förnuft alltså. Att man sen har intagit en position som ökar risken att spricka har man ingen aning om förän man läst på om saken.. Då hade man kanske velat inta en annan!

De som helt snöar in sig på en förlossningsställning om vi nu ska ta ett exempel och är helt omöjlig att resonera med är förstås jobbig att möta som BM. Men det är ändå upp till den kvinnan och hon har förstås all rätt i världen att bestämma helt själv och äga sin egen kropp. Jag tror dock att de som helt snöar in sig på en ställning eller ett visst sätt att föda barn på har läst på alldeles för lite.. ^_^ Jag tror att om man läser på tillräckligt mycket gör det att man får förståelse för att saker och ting inte är konstanta och att man måste kunna vara flexibel under en förlossning då saker och ting alltid kan ändras.