Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 8689 ggr
ChristineL
2013-01-17 10:44
1

Barnvagnskoll

Det är dags för oss att börja leta barnvagn. Hur tänker ni kring detta? Något särskillt vi bör kolla efter?

Vi vill framförallt ha en stadig vagn, man ska kunna köra på både asfalt, grus och i skogen. Priset spelar mindre roll.

Jag har varit mest inne på Brio Happy och Go, och Kronan Duo, verkar vara flera här inne som valt och är nöjda med Kronan så jag är nyfiken på varför ni valde just den?

noir
2013-01-17 11:00
0

Jag satt först och googla enbart på utseende, var inte ens medveten att jag var gravid då. Fastnade för Kronan pga stilren, och inte den dyraste vagnen.
Kollade senare upp andra som hade vagnen och jämförde med andra vagnar. Hittade bara nöjda köpare, många som bytt till kronan som inte hade från början.

I höstas fanns det bara webshop och i kronans egna butiker i landet. Så såg jag att de skulle komma till underbarabarn mässan som vi skulle på med min sambos bror med familj. Perfekt tänkte jag eftersom de har bytt vagn 2 gånger (snart 3). Kronan visa oss vagnen och gick igenom den. Den har jätte smarta lösningar.
Handtag för när man behöver hjälp att bära vagen av bussar/tåg/trappor.
Smarta lösningar för förvaring, rymlig liggdel med fack, bra solskydd för barnet. Smart skötväska o.s.v
Sambons bror bara stod det och sa att han skulle köpt en kronan om han visste att den fanns. Han har betalat för en begagnad vagn det vi betala för vår vagn helt ny på kronans rea för jul.

Jag kan inte tänka mig någon annan vagn efter jag provkört andras och sen min egen, behöver bara en bebis att lägga i vagnen ;)

villavägen
2013-01-17 11:18
0

Jag kan också rekommendera kronans barnvagn. Vi har ingen med svängarna hjul fram, det fanns inte när vi köpte vagn för 1,5 år sedan. Nu ser jag att man kan välja med svängbara hjul om man så önskar. Vagnen är mycket stabil jämfört med många andra vagnar. Jag blir alltid lite misstänksam när jag läser annonser på blocket mm "endast använd ett par gånger"… Vi har kört vår kronan dagligen, både inom och utomhus. Eftersom vår lille kille var väldigt orolig som liten ( pga av mjölkallergi som vi inte förstod då) så har vi vyssjat honom över tröskeln dagligen under flera månaders tid. Det märks inte alls på vagnen! Det enda vi var missnöjd med var selen. Nu ser jag på kronans hemsida att det medföljer löstagbar 5 punktssele som man fäster på barnet på den nya vagnen. Kronans barnvagn är mycket rymlig, bra när man har en stor bebis!

noir
2013-01-17 12:06
0

Jag har inte heller svängbara hjul.
det nya selet som finns på kronan ska bli standard inom Eu eller något sådant.
Det som är bra är att barnet sitter inte fast klistrad emot sätet utan kan böja sig fram och titta och kolla som många barn vill göra.

SaraC
2013-01-17 14:38
1

Är supernöjd med Brio Glad

För oss är det ett måste med en vagn som går bra i eländig terräng och i snö. Jag hade inga problem att köra vår vagn på vägen upp till vårt hus, som är en grusväg i dåligt skick som nu var full med is och snö, trots att det var punka på ett hjul Tungan ute

Funderar dock starkt på att köpa en till vagn som inte väger så mycket, är lätt att fälla ihop och som passar att köra inomhus/i stan, och ha den vagnen med oss i bilen jämt. Brion tar tyvärr upp mycket plats i bilen och är lite tung.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[RMSLiners]
2013-01-17 15:18
1

Vi köpte Kronan Duo redan i första trimestern. Jag var ute efter en vagn som var godkänd i säkerhet enligt svensk lag då jag lägger stor vikt på den biten samt en vagn som var lätt att fälla ihop samt hade sittdel som följde med samt bekväm att köra och bra stötdämpning. Läste recensioner på Kronan Duo somt vad certifieringen på den innebar. Blev utan tvekan Kronan Duo då och jag ångrar inte mitt köp, bättre vagn finns inte (och då hade vi ändå varit feån affär till affär och kollat alternativ).

noir
2013-01-17 16:11
0

#5 håller med dig RMSLiners! Vagnen är väldigt lätt att packa ihop så den inte tar plats och är lätt

ChristineL
2013-01-17 21:45
0

Ja, inte lätt att leta barnvagn inte. Men nu har vi fått lite koll iaf. Antingen Kronan Duo S eller Brio Happy med svänghjul fram. Dock har ju Kronan nu ett väldigt billigt Duopaket, men vi gillar svänghjul…

[RMSLiners]
2013-01-17 21:55
0

#7 tänk på att svänghjul är bra så länge marken är bar. I snö, modd eller dylikt blir vagnen riktigt jävlig att skjuta på och styra, man får sig ett svettigt styrkepass. Vi hade tänkt svänghjul själva först men efter vi fick veta det av andra som har det ändra vi oss.

ChristineL
2013-01-17 21:57
0

#8 - Båda har låsbara hjul, vilket också var ett måste för oss ;)

noir
2013-01-17 23:57
0

Är ni helt säkra på sväng hjul? Har själv inte riktigt förstått mig på dem. Tycker de verkar ställa till mer problem än nytta? Upplys mig gärna, har inga personliga erfarenheter av de dock

ChristineL
2013-01-18 09:25
0

#10 - Ja, vi är väldigt säkra på dom. Känns så otroligt lätt att ta sig fram och att ta sig runt snäva svängar utan ansträngning. På en vagn med fasta hjul måste man ju liksom lyfta upp framdelan lite för att kunna komma runt. Som allt annat är det ju en smaksak ;) Men jag tycker man ska provköra alla varianter iaf så man får en idé om hur dom fungerar. Vi har tidigare ratat trehjulingar men testade en sån ändå, dom är nog stabilare än vad vi trodde från början.

Niini
2013-01-18 09:30
0

Vi var lääänge inne på Brio Happy men när vi väl kom oss iväg för o provköra lite vagnar så fastnade vi helt för en som heter Gesslein F6. Den har dessutom bytbara hjul så man kan både har små svängbara och stora fasta beroende på var man vistas.

[RMSLiners]
2013-01-18 10:59
0

#11 Vill ni ha trehjuling så kolla på babyproffsens vagnar, deras Babytravel anser många är riktigt stabil. Väljer man trehjuling är det viktigt att alla hjul är rejäla och att det blir rätt vagn för en del trehjulingar vickar/välter i snö/modd mm.

ChristineL
2013-01-18 11:32
0

#13 - Nej, trehjulingar är vi inte inne på, men det lönar sig att provköra även det man inte vill ha ;) Men vi ska kolla runt i lite andra butiker också, höra efter vad olika säljare säger om olika modeller.

[Tess86]
2013-01-18 14:32
0

Ni som har Kronan eller har provat Kronan - vad är skillnaden mellan Kronan Duo och Kronan Duo S? Jag tycker inte att det framgår av hemsidan.

[RMSLiners]
2013-01-18 14:46
0

Kronan duo S har svänghjul. Kronan Duo har fasta hjul. Kronan Duo har större lastutrymme under vagnen då det på S:n själ mycket plats pga hjulen. Kronan Duo kan man skaffa högre och grövre däck till vilket inte går till S:n om jag inte minns fel. S:n har högre handtag (lite överdrivet hög) än kronan duo. S:n är betydligt dyrare.

[Tess86]
2013-01-18 15:11
0

#16 Tack så mycket för informationen! :) Jag såg nu att 2012 års modell av duo finns till bra pris, i ett paket med tillbehör. Måste helt klart visa sambon det ikväll! Det känns inte som att skillnaden mellan duo och duo s var så viktig för min del. Jag skulle nog lika gärna kunna hålla mig till fasta hjul och större korg.

[RMSLiners]
2013-01-18 15:16
0

#17 Det är precis det packetet vi köpt. :) Jag visa det för gubben min september månad förra året och han anföll sidan direkt och beställde hem vagnen. Gick rätt fort från det vi beställde tills det att vi hade vagnen hemma, riktigt snabb leverans har de bl.a.

zoolatri
2013-01-18 15:41
0

Vi har en brio go som vi är jättenöjda med! Jag gick in på Beginners och bad dem visa oss den vagn som blev minst när man fäller ihop den, första vagnen de visade oss var en brio go:D Jag vill nämligen att vagnen ska få plats bredvid hundarnas bur i bilen, med den här vagnen är det gott om plats. Dessutom är den jättesmidig att köra. Vi har visserlige bara kört den på grus, gräs och asfalt än, ingen snö och is. Det är svängbara hjul fram men de är låsbara:)

[Tess86]
0

#18 Men det där paketet verkar ha kommit nu för att sälja ut förra årets modell. Men de kanske hade ett sånt erbjudande då också?

Ja, jag såg att leveranstiden bara är 5-10 dagar. Det jobbiga bara är väl att leveransfirman inte kan tala om i förväg vilken tid de kommer utan det står att man måste vara hemma hela dagen. Det kan ju bli svårt beroende på vilken dag det blir.

noir
0

Också köpt 2012 modell men valde till en mjuklift också. Pratkiskt om man ska springa mycket i trappor. då jag inte kan ha vagnen i lägenheten utan i graget.

[RMSLiners]
2013-01-18 16:06
0

#20 Nej de har haft erbjudandet länge. För oss ringde de och sa att de ska leverera vagnen och sa de är framme om 20min och undra om vi var hemma då. Vi var ju hemma då så det var inga problem.

[Tess86]
2013-01-18 18:37
0

#22 Jaha, konstigt att jag missade det förut. Konstigt att ha årets modell till nedsatt pris i ett paket, då skulle ju ingen köpa den till fullpris och med tillbehören löst..

ChristineL
2013-01-18 20:22
0

Duo S är bara en femhundring dyrare, det tycker jag inte är så farligt. Däremot blir det ju naturligtvis betydligt dyrare med den än om man skulle köpa Duopaketet som kronan har nu.

[RMSLiners]
2013-01-18 20:47
0

#24 500? Vart har du tittat då? Jag skulle nog säga 1500kr.

Här är kronan duo S

Här är Kronan Duo

ChristineL
2013-01-18 20:51
0

#25 - Nu jämför jag ordinarie priset på kronans vagnar, inte duovagnspaketet. Ordinarie pris på Kronan Duo är 6990:- och S 7490:-

[RMSLiners]
2013-01-18 20:53
0

#26 Det förstås men det vore dumt att ta enbart vagnen om man väljer Kronan Duo när man kan få hela paketet betydligt billigare, man tjänar på att ta duovagnspacketet. ;)

ChristineL
2013-01-18 20:56
0

#27 - Ja, det är dumt ;) Vi är ju sugna på duovagnen bara för det blir så mycket billigare, men svängbara hjul känns ändå värt det. Dessutom slipper vi betala för den ;) Behöver bara övertala mamma att det är bra vagn, hon håller sig fast vid att det ska vara Brio eller Emmaljunga, men man kan ju inte köpa bara för märket.

[RMSLiners]
2013-01-18 21:04
0

#28 Jag tycker ni ska gå på det ni känner är bäst och sen välja vagn utifrån de krav ni vill ställa på vagnen oavsett märke. Jag brukar dock rekommendera Kronan till de flesta men sen varrierar det lite i vad man är ute efter hos en vagn. Största fördelen med Kronans vagnar är att de är godkända enligt svensk lag, därav P-märkningen.

ChristineL
2013-01-18 21:34
0

#29 - Ja, men visst! Det är ju ändå vi som ska köra den, hon är bara så komplicerad ibland… Ja, p-märkningen är bra! Vad förvånad jag blev att inte fler vagnar var märkte alls.

JossanH
2013-01-18 22:29
0

Vi har en brio happy som vi köpte begagnat. Den är verkligen super i terräng vilket är viktigt för oss. Hade först en vagn som vi fick av svärfar med svängbara och hårda plasthjul- absolut ingenting för oss men smidigare att ha med i affärer men så ofta shoppar vi inte ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
2013-01-19 14:25
0

#24 Ja, om man ska köpa till ordinarie pris, dvs årets modell, så kan man ju strunta i prisskillnaden och bara köpa den man vill ha istället. Som du säger är ju inte 500 särskillt mycket, med tanke på att man kan ha vagnen i flera år sen.

[Tess86]
2013-01-22 23:50
0

Nu har vi gjort det som alla säger att man inte ska göra. Vi har beställt en barnvagn trots att jag bara är i första trimestern. Men vi kunde inte hålla oss, det blev paketet med Kronan-vagnen. Vi ville passa på och beställa det nu medan det fortfarande fanns det där paketet med 2012-års modell. Jag kan tänka mig att paketet försvinner när förra årets vagnar är slut.

Min mamma sa att hon och min pappa vill köpa barnvagnen, så vi kommer att få pengar från dem för den.

[RMSLiners]
2013-01-23 04:07
0

#33 haha, vi gjorde precis samma sak i första trimestern. ;)

[Tess86]
2013-01-23 06:57
1

#34 Ibland får man gå emot det "alla" säger och göra det man känner för istället. Det blir roligare då :)

Marre89
2013-01-23 07:30
0

Vi ska börja kolla mer noga på vagn nu efter den 4/2 då vi ska på RUL. Vi har praktiskt taget bestämt oss redan vad det ska bli, men man vet ju aldrig om de ändras ;)

ChristineL
2013-01-23 09:07
0

#33 - Kör på bara, vi köpte spjälsäng det första vi gjorde ;) Kanske inte heller "normalt" Barnvagnen ville vi dock vänta med tills efter RUL utifall det skulle vara två…

[Tess86]
2013-01-23 18:54
0

#37 Det var en smart tanke :) Det blir trångt i vagnen med två!

noir
2013-01-24 12:31
1

#33 Tycker det är högst induviduellt när man köper saker. Blir ledsen på folk som ska skrämmas och säga att saker ur negativvinkel.

Jag ser det så att går det på tok, så tar mina föräldrar över alla saker. Vi vill antagligen försöka igen och förbrukningsvaror med bäst föredatum kan man sälja av till en bra summa då det ändå inte är använt. Så har vi tänkt.

Vill bara tänka postivt om min graviditet, förlossning och livet efter

[Tess86]
2013-01-25 00:07
0

#39 Ja, jag vill också tänka så. Jag tänker bara att vi kommer att få barn i september, ingenting annat. Skulle det hända att det inte går vägen så får vi ta det då. Den tanken är inget som jag tänker ta för mycket plats så länge det faktiskt är ett barn som växer där inne. Och skulle det inte gå vägen så kommer ju att försöka igen så fort det bara går.

noir
2013-01-25 09:40
0

#40 Absolut! För vi har ju faktiskt barn redan. Bara de att det inte klarar sig riktigt utanför mammas mage <3

[Tess86]
2013-01-25 23:32
0

#41 Det har du så rätt i :)

ChristineL
2013-01-28 09:35
0

Haha, nu blev den barnvagn vi absolut inte hade tänkt oss från början :P Emmaljunga Duo S chassi med capri brun edge-korg =)

[Tess86]
2013-01-28 16:22
1

#43 Vad fick er att ändra er?

ChristineL
2013-01-28 18:36
0

#44 - Mest utseendet och komforten, edge ser så mycket mjukare ut och har mer stoppning än kronan. Dessutom blir kronans sittvagn väldigt smal för barnet att sitta i. Och jäkligt smidigt att både solskydd och myggnät sitter i sufletten, då har man ju det med sig hela tiden.

[Tess86]
2013-01-28 20:26
0

#45 Det låter ju riktigt bra. Den ser mysig ut. Hoppas att ni blir nöjda med den :)

ChristineL
2013-01-28 20:51
0

Och så jämförde vi med briovagnen vi spanat in, och då var emmaljungas framhjul mycket större trots att dom också är svängbara, och då känns det ju ännu stabilare. Så nu längtar jag tills den kommer, ca tre månaders väntetid, sen ska mamma köra ner den till oss så kanske inte får hem den förrän maj. men den som väntar på något gott… ;)

Ketang
2013-01-29 09:50
0

Vi har den här, en Emmaljunga som vi hade till dottern. Vi är super nöjda och trots att den hängt med till ett barn redan så är den hur fin som helst, ser ny ut. Frågar du mig så har den här vagnen allt man behöver och lite till. Dock är den i tyngsta laget tycker jag. Tar lite plats i bilen, men hellre en rejäl vagn som håller och tar lite plats än en sån där "plastig" mindre vagn som man sliter ut efter 6månader. Har flera vänner som köpt vagnar för 10-12000:- som knappt går att sälja begagnade sen för att dom ser så skabbiga ut, glappar osv. Min kostade 4500:- och är HELT klart värd pengarna!

Ronjape
2013-03-10 10:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej =) 

Jag och min sambo är så sjukt nöjda över våran vagn till vår efterlängtade !

När vi först börja leta efter vagn var vi helt inne på att köpa en begagnad Emmaljunga. Men efter att vi kollat runt lite på blocket och skrivit upp alla "stora" -dyra- saker man måste köpa. (bilbarnstol, väska, alla andra små tillbehör) De blir ju runt 7000-8000 hur man än vrider och vänder på de.

Sen gick jag in en snabbis på tradera och hittade den här! :

_http://www.tradera.com/limited-edition-lucky-3-i-1-med-tillbehor-auktion_340816_177023828 _

Den har fått jätte bra betyg och den är eu besiktad och vi betalade endast 2900kr + 300 frakt!

Vi fick med: Liggdel,sittdel,bilbarnstol, bilbarnstoladapter, skötväska, parasoll, regnskydd, myggnät, täcke till både sittdel och liggdel, de bästa av allt allt matchar :) Jag är jätte nöjd och leveransen har gått hur bra som helst, kika in där för att se hur många fina olika modeller de finns för billig peng, allt är nytt och går att tvättas! Där spara vi in en stor slant!

PogoPedagog
2013-03-11 16:31
2

Oj vad olika syn vi har på vad som är billigt! Det blir inte alls 7000-8000 hur man än vrider och vänder på det. Om man har ont om pengar kan man hitta tokbilliga vagnar på secondhand eller blocket och bilbarnstol kan man ofta hyra på BVC för en billig slant. Vår begagnade Brio-vagn med sitt o liggdel, sovpåse, överdrag, o sufflertter kostade tex 250 kr och det finns många för under 500 på blocket. Men det är såklart toppen att ni hittat en vagn ni tyckte var prisvärd:) 

Ville bara skriva detta inte för att hoppa på er men för att ge hopp till folk som tvivlar på att de har råd med barn för att man aldrig får höra om hur billigt dte faktiskt kan vara.

noir
2013-03-11 16:48
3

#50 Absolut allt beror på vilka krav man har på vagn osv. Att det blev en ny för oss har mycket med att göra att jag inte litar på att andra tar hand om sina saker som jag och sen kanske inte säger som det är. Exempelvis litar jag inte på en okänd människa på blocket som säljer ett babyskydd när den säger att den aldrig rammalt inbacken blivit kockad. Eller att vagnen inte är släppad i trappor osv. Det har ju med mig personligen att göra. Jag valde att lägga mina sparpengar på nya saker och anser då att det inte är dyrt. Men skulle jag inte ha den ekonomin skulle jag få lov att tänka om. Att alla på blocket kanske inte ljuger för mig och kanske välja något annat. Tycker man inte ska ta åt sig och känna att man är dålig för att man inte har råd med nytt eller vill lägga sina pengar på annat. I slutet handlar det bara om att ens barn mår bra, inte hur ny eller vilket märke ens barnvagn har. :)

[Zorita]
2013-03-11 17:02
0

Jag kan inte köpa begagnat eftersom det knappt finns nån möjlighet här nere (och gör det det ska jag i så fall navigera en massa spanska sidor, vilket jag inte kan). Så vi väljer att köpa allt nytt, inte bara barnvagn 🙂 Jag litar inte heller på folk och vill gärna ha garanti på sakerna om de skulle gå sönder.