Gravid iFokus

Gravid

Etikettandra-trimestern
Läst 4410 ggr
[Zorita]
0

Foglossning?

Jag får ont i höfterna och nedre delen av ryggen när jag sopar, dammsuger eller bär på saker. Sa det till läkaren och han sa att det var normalt och att jag skulle träna mindre.

Sen igår var jag ute på promenad, kanske 2 timmar, landsväg och inte för mycket uppförsbacke eller så. Det gjorde inte ont, men idag drar och hugger det enormt i ljumskarna och höften.

Är det det som är foglossning? Frågar er nu eftersom jag varken har barnmorska eller läkare att ringa till. Hjälper ett bälte verkligen? Ska jag verkligen "träna mindre" vilket ju nu låter som att jag inte ska gå.  Är inte ens halvvägs in i graviditeten så jag vet verkligen inte hur jag ska klara av den om det redan gör såhär ont…

Niini
0

Ett utprovat stödbälte är himmelriket kan jag lova! :)

ChristineL
0

Jag tycker att det låter som foglossning. Jag har inte känt av det själv, men uppfattat det som att det är så det känns. Foglossning är något man kan känna av väldigt tidigt, men vanligtvis är det under andra halvan.

Vad man gör åt det får någon annan svara på ;)

OlgaMaria
0

Det låter som foglossning. Du behöver inte träna mindre men du får försöka träna på ett sätt som du inte får ont av på samma sätt. Cykla istället för att gå t ex.

En väldigt bra övning som hjälper en del mot foglossning är knäböj (man sätter sig som på en stol) upp och ner lite långsamt (så att du har kontroll). Stå så brett isär med fötterna som känns bekvämast, ungefär axelbrett.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

noir
0

Låter som foglossning. Det stämmer att du inte ska röra dig. Min sjukgymnast sa att allt som ger obehag/smärta ska jag undvika/sluta med. Jag kan exempelvis inte promenera utan att få ont. så jag väljer vart jag ska gå och när. Jag ignorera och forsatte jobba med foglossning vilket antagligen gjort min värre. Kan inte vända mig automatiskt i sängen, utan vaknar av hemsk smärta och muskler som låser sig och så blir det "aj aj ajaj aj aj" när jag försöker vända mig. Så har det varit sen v. 24-25 (att jag inte kan vända mig). Sen jag sluta göra allt som gör ont har min foglossnings smärta minskat enormat har bara molande värk i ljumskar och ryggslut , bäcken som är hanterbart.

Värktabletter hjälper inte mot foglossning, så för att smärtstilla mig använder jag TENS som jag hyrt av sjukgymnasten. GULD värt. Går att använda som smärtstillande under förlossning också för de som vill.

Jag har lite papper från sjukgymnasten som jag kan ta kort på och lägga upp här i tråden i fall att du vill läsa.

Justja Dammsuga får jag inte alls göra pga den gungande rörelsen man gör med bäckenet. Foglossning är ju uppmjukat bäcken som är överrörligt. Man ska försöka hålla bäckenet stilla och inte i rörelse. Små steg, inte dammsugar liknade rörelser o.s.v

Enzos matte
0

Det kan vara så att du är försvagad i svanken/ländryggen och det känns extra nu när tyngdpunkten ändras i kroppen. Speciellt när du dammsuger och sopar och kanske böjer ryggen omedvetet. Det behöver inte vara just foglossning. Jag är i tredje trimestern och har fått foglossning nattetid. Det värker i hela bäckenet, och all rörelse gör sjukt ont och så strålar det nerför låren. Det märks också om jag har suttit ett tag, då är jag väldigt stel i höfterna när jag går.

Gå till en sjukgymnast så får hen avgöra vad du kan ta till för hjälp. Som sagt, det behöver absolut inte vara foglossning, och det är ju bara skönt att få veta.

Lycka till!

noir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om bäckenet och vad som händer under graviditet

noir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att tänka på vid foglossning

noir
0

Angående bälte som du nämner TS, Det hjälpte mig väldigt mycket. speciellt då jag står och går mycket på jobbet. Utan de hade jag antagligen fått mer ont snabbare. Använder bältet så fort jag ska gå mer än till och från saker. Exempelvis när jag åker och handlar så har jag det på och det hjälper!

[Zorita]
0

Tack alla! Vad bra med så mycket info!

#5 Det där funderar jag på för jag HAR en försvagad höft fick jag reda på i somras. Det kom fram när jag opererade knäet förra året och nu har jag sula för att stabilisera höfterna. Nästa gång jag ska till läkaren får jag försöka prata lite mer om det, eller så kanske jag ska uppsöka min vanliga läkare som hittade höftproblemet från första början.

#8 Tack, och för pappren också! 😃 Vad bra, om jag ska köpa bälte måste jag troligtvis göra det över internet och det verkar rätt dyrt, så jag vill inte göra det om det inte hjälper. Hundarna måste ju komma ut och gå, och så kan man ju inte ligga i soffan hela tiden.

Men tja, jag kanske ska dra in på långpromenaderna då och låta sambon motionera busen. Så får jag sitta på träningscykeln och läsa bok i stället 😃

noir
0

Låter klokt. Som min sjukgymnast sa. Upplever du att du kan promenera i en kvart utan att känna obehag så ska du givetvis göra det. Men börjar det kännas så ska man lyssna på kroppen och vila.

Ska börja bassängträna. Det går mest ut på att röra sig i varmtvatten. man gör de övningar som passar. Höggravida brukar mest bara flyta runt och slappna av i kroppen, njuta av att inte känna all tyngd.

Så vill du röra dig kan "simma" vara ett alternativ. Dock så ska man inte göra benspark. Men man kan röra sig på många andra sätt i vattnet. :)

[Zorita]
0

Jag hade inte ont när jag gick, men idag värker det ändå 😕

Ja snart är det varmt nog för poolen och då ska jag ligga i den så ofta jag kan. Så får man tränat lite i alla fall!

noir
0

Jag får ont i efterhand också. Tog en runda på ikea för ett par veckor sedan. Låg i soffan i två dagar efter. Helt utmattad av att ha så ont!