Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1444 ggr
Mabrotnosh
2013-03-03 12:30
0

Fattar ingenting!!!

Hoppas jag lyckas få detta rätt. Men jag vet inte i vilken vecka jag är i eller vad jag ska tro riktigt.

Senaste mensen var den 13 oktober

Plussade på sticka den 5 november

Två veckor innan jul fick jag blödning med koagel och fick göra ultraljud två veckor innan jul vilket visade en liten ärta där inne som jag ungefär 5 veckor gammal. Man såg inga hjärtslag och jag fick åka hem med hjärtat i halsgropen med tron om att jag hade fått missfall och skulle återkomma två veckor senare för att se så allt kommit ut.

Återkommer två veckor senare den andra januari, då ser man hjärtslag och ärtan ser ut som om den är 7 veckor gammal.

Nu är det lugnt ett tag och remiss till RUL kommer i lådan. Åker dit den 25 februari och skickas hem igen då jag kommit förtidigt och bebisen ser ut som efter man mätt att den är i 14+6 ungefär. Får en ny tid och ska dit åter en gång den 26 mars. Så får åter en gång komma tillbaka hem en aning mer förvirrad. Hjärtat tickade på bra dock och allt såg bra ut efter en snabb undersökning på 10 min

Vad ska man tro egentligen, bebisen växer ju inte som den ska eller? Är något fel? Först ska barnet komma någongång 21-21 juli nu är jag framflyttad till 25 augusti för att det ska stämma med veckorna. Hur långt gången är jag egentligen? Jag blir verkligen inte klok på detta och vill verkligen inte åka på mitt andra RUL då jag är rädd för vad som kommer att sägas då. Kommer jag få datum eller blir jag flyttad åter en gång? Jag blir liksom smått tokig och tankarna vandrar runt hela tiden och ju mer jag tänker på det ju mer stressad blir jag. Ibland är jag så elak att jag önskar att det hade varit missfall två veckor innan jul för vid andra ultraljudet hade jag hunnit sörja färdigt. Händer något nu kommer jag gå sönder inombords, då blir jag knäpp på riktigt mer än vad jag redan är. Så vad tusan ska jag tro?

ChristineL
2013-03-03 12:37
0

Jag tycker att du har skrivit lite luddigt. 25:e mars har ju inte varit än? Menar du 25 februari?

Vilket som så tycker jag att du ska prata med din barnmorska om hur du känner så snart som möjligt så du får det förklarat åt dig ordentligt hur det ligger till. Men det är absolut inget konstigt med att man blir flyttat mer än en gång. Anledningen till att man vill göra RUL i vecka 18-20 är att alla bebisar är ungefär lika stora då, dom mäter skallen och lårbenet och går efter någon tabell för att fastställa fostrets ålder och beräkna födelsedatum.

Mabrotnosh
2013-03-03 12:40
0

läs en gång till 25 mars har inte varit än för att det är då jag ska dit en gång till på RUL. 25 februarivar jag där på RUL. Alltså flyttad en hel jäkla månad.

Mabrotnosh
2013-03-03 12:45
0

kan väl tillägga tog ut min pstav 11 oktober alltså två dagar innan mens. En månad innan plusset på stickan.

ChristineL
2013-03-03 12:45
0

Ah, sorry! Men ändock, prata med bm så snart som möjligt om din oro!

noir
2013-03-03 12:52
0

När jag räknar efter de datum du angett så får jag det till ca 4v "fel"
Förstår att det oroar men jag tror inte att det är så farligt som det låter. Det är egentligen bara vad man tror, inget är ju ren fakta.
Du fick mens ett datum och plussa ett annat. Finns inget som säger när ägget fäste och blev ett foster.
UL så mätte de fostret som hade fina hjärtslag och uppskattade det till en viss vecka men det är ju inte heller säkert att personen sagt rätt vecka. Det var också bara på ett ungefär.

Men jag förstår din oro då jag själv fick blödning (som vi prata om när du skrev om din tidigare) och UL så var man livrädd att få höra något som man inte skulle vilja höra. Minns att jag nästan hade ångest och inte ville gå på UL samtidigt som jag verkligen ville se.
Jag tycker du ska ta upp din oro med din barnmorska och säga det att du inte riktigt förstår hur det är med ditt barn. Ibland lyssnar jag bara med ett öra hos BM och får fråga min sambo en hel del om vad som faktiskt sas. Jag har fått saker om bakfoten hos BM, risken finns ju att de sagt flera saker som du tolkat som att det är så.

Håller tummarna för er lilla ärta och hoppas nu allt går bra. <3

(Sen så funderar jag på om du kanske har haft två ägg? Alltså att de är befruktade vid olika tillfällen och ett blev missfall och de andra stanna kvar? Eller är det sånt som man bara ser på tv?)

Mabrotnosh
2013-03-03 13:03
0

Jag har faktiskt också funderat på om det faktiskt kan ha varit två. Eller om det var tvillingar fram till vecka 5-6 någongång eftersom klumpen som kom ut om man nu ska prata snusk här om jag klämde på den så rullade den bara runt. Den brast inte och när jag gjorde så att den brast rann det inte ut en massa blod. Vad som verkligen fanns där kontrollerade jag dock inte så noga. Sen har man väl hört att man mår mer illa än vanligt när man väntar tvillingar. Från plusset på stickan till koageln kom ut kunde jag inte jobba för jag kräktes hela dagarna. När koageln kom ut mådde jag inte illa alls. Så den lilla skrutt som kom ut kanske är mindre än vanligt för att tvilligen fanns där. Jag vet inte kanske försöker trösta mig med något i sinnet genom att tänka så här. 

Vi får väl se vad de säger på andra ultraljudet. Men slår vad om att ni kommer få se denna ärta som skådis eller modell i framtiden för det finns nog få bebisar som blivit fotograferade fyra gånger på 19 veckor. Vi kommer alltså ha fyra bilder på våran ärta nästa RUL då vi fått bilder tidigare i olika stadium. Senaste bilder ser man ju iallafall att det är en bebis.