panik!!!
Okej, jag håller på att dö för tillfället. För ca 6 veckor sedan var jag samt några vänner till mig på solsemester i spanien. Under den vecka vi var där träffade jag en man som jag gick ut med och ja, ni fattar… Hur som helst så for jag ju hem och tänkte inte så mycket mer på det.
För några veckor sedan började jag spy och ha otroligt ont i magen. Jag trodde att jag kanske höll på att få mens eller få ett skov (har MS), tills jag insåg att min mens var sen. Mina misstankar om graviditet började genast att ta fart och jag diskuterade det hela med min bäste vän och sambo. Han lyckades övertala mig att göra ett graviditets test och det visade ju sig att jag är gravid.
Jag fick reda på det för tre dagar sedan men det är först nu det har börjat sjunka in. Jag känner mig osäker pga alla komplikationer som kommer med min MS och att jag skulle behöva uppfostra barnet helt själv. Vill samtidigt inte behöva ge upp min karriär (har nyss börjat arbeta som AT-läkare) och så vill jag ju inte att min rumskamrat och kollega ska behöva eva med ett skrikande barn pga mitt misstag. Även om han har varit otroligt stöttande och så.
Märker nu såhär i efterhand att det hela låter lite osammanhängande men är alldeles skakig och har svårt att formulera mig bättre.
Jag ska på ultraljud nästa vecka (v7) och vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Min mamma och pappa är väldigt stöttande och tycker att jag ska göra det som känns bra för mig. Jag har bestämt mig för att behålla det men vet som sagt inte hur det fungerar med min sjukdom.
Någon som har MS och har varit gravid?
Fördelen med att vara smart är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare.
märkte nu att veckorna inte als stämmer. Jag är i v10 nu…
Fördelen med att vara smart är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare.
Är du sambo med din partner eller är det bara en vän? Om det är din, partner accepterar han din otrohet under semestern bara sådär?
MS och graviditet vet jag inget om men det kan säkert barnmorskan svara lite på eller tipsa om platser att läsa om det. Du ska helt klart göra det som känns bäst för dig själv i slutändan, oavsett vad det blir.
/Christine
#2 ot nu kanske men bara för att ts har haft sex med någon på semestern så betyder det inte att hon varit otrogen. Om ts är ihop med den hon bor med så kanske de är polyamorösa eller har ett öppet förhållande, att det är okej att ha sex med andra.
#3 - My bad ;)
Men vill också inflika vikten av att du kollar upp könssjukdomar TS!
/Christine
Jag tolkade sambon som en manlig vän och kollega! Alltså ingen partner. Jag kan inget om ms och graviditet men fråga allt du kan när du kommer i kontakt med barnmorska! Lycka till i ditt beslut! Det kommer säkert att lösa sig när alla bitar faller på plats och chocken lagt sig.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Min lillebror är född av en kvinna som påstås ha MS. Det gick bra, men jag är dock inte säker på om hon verkligen har det…
Oj, jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Min sambo och jag har inget förhållande (han är bög…) Jag har inget förhållande just nu.
#4 Ja, det vet jag. Det är kollat, eller vad man nu ska säga. Inga sjukdomar som min läkare upptäckte iaf :)
Jag ska som sagt på ultraljud och så på måndag så min stackars barnmorska kommer att bli bombad med frågor ;)
Min neurolog och jag diskuterade i dag (vi känner varandra ganska väl) min graviditet och som jag förstod det så finns det ingen ökad risk för barnet. Jag däremot kan vara väldigt dålig de tre första månaderna samt efter förlossningen (typ drabbas av längre och tätare skov eller någonting).
Trots att det inte på något sätt var planerat så är jag nog ganska nöjd med mitt beslut att behålla det. Min mamma tog det nog med mest chock, hon grät och skrattade omvartannat i typ en kvart när jag berättade att jag ska behålla det.
Men nu blir det säkert bra, jag har så mycket stöd av vänner och familj så det löser sig.
Jag måste fråga lite nyfiket.. Vet mannen som du träffade på semestern att du är gravid och att du tänker behålla barnet?
Ber om ursäkt om min fråga är lite för "på" och du behöver inte svara om du inte vill!
#8 - Det finns väl de som tar lite tid innan de kan ge utslag på test också, sex veckor bara är ju inte långt…
/Christine
#10 Jag gjorde ett antal test innan jag fick reda på att jag var gravid eftersom jag knappt vet namnet på mannen och blev lite orolig, man vet ju aldrig. Jag fick test resultaten för två veckor sedan (jag skrev ju också att veckorna inte riktigt stämde men jag är i v10 nu) Snällt att du bryr dig nog för att kommentera! :)
#9 Nej, vad jag vet så bor han i USA och var, precis som jag, bara på semester där. Gör absolut ingenting, tycker inte att frågan var "på" direkt. Det var ju fruktansvärt dumt och korkat att lyckas bli på smällen menmen man är ju ung och dum.
#11 - Det är ju tyvärr alldeles för få som tänker på konsekvenserna av oskyddad sex, många tänker bara på graviditet och glömmer bort sjukdomarna, men det är bra att du har varit iväg!
/Christine
Det var ju himla otippat att semestern skulle resultera i en graviditet! Vilket fint semesterminne det lär bli sen, semestern där ditt fina barn blev till!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#13 Eller hur! Jag har hunnit smälta det hela men mina vänner kan forfarande inte förstå det. Dessutom är dom allvarligt chockade över att jag kunde bli gravid trots spiral. Men det är väl bara min vanliga tur, jag har nämligen aldrig haft flyt ;)
#12 Ja, det är sannerligen för få som tänker på det. Jag har dock alltid haft en viss fobi mot sjukdomar och bakterier (ja, lite ironiskt att jag är läkare) så att gå och göra några tester var typ det första jag gjorde när jag kom hem :)
Louise Hoffsten-artist googla. Hon har MS men valde att skaffa barn ändå. Såg henne på Tv häromdagen om just hennes vånda över att ha ms och vara mamma.
#11 Okidoki:).
(Tycker dock det är lite synd att den här mannen inte får veta att han ska bli pappa.)
Härligt att höra att dina föräldrar och vänner stöttar dig och hjälper:).
#16 Ja, delvis kan jag hålla med dig att det är synd att han inte kommer få reda på det. Men samtidigt så vet jag ju inte hur han skulle ha tagit det, med tanke på att det bara var ett "one night stand". Eftersom han (eller rättare sagt vi båda, jag är tjugosex och han påstod sig vara tjugofem) var ganska ung så är det nog ganska troligt att han inte hade viljat ha med det och göra, alltså om jag på något sätt hade lyckats kontakta honom. Men man vet ju inte, och jag kommer ju tyvärr aldrig få veta det heller.
Ja, jag är lyckligt lottad med sådana förstående och stöttande vänner och familj :)
#15 Hon är grym på att spela munspel samt att sjunga. Hade faktiskt ingen aning om att hon hade barn.
Jag var faktiskt på en föreläsning hon hade för ett antal år sedan. Det var min mamma som drog med mig på det eftersom jag nyligen hade fått min diagnos då och var smått deprimerad (hehe, glädjelöst skratt). Det måste ha varit ungefär sex/sju år sedan nu men jag tänker ganska ofta på det. Det vände helt min uppfattning om ms och fick mig att inse att livet faktiskt inte alltid är så jävla lätt och trevligt, men att det oavsett med eller motgång kommer att fortsätta och det finns det inte så mycket att göra åt. En ganska viktig sak att lära sig enligt min åsikt.
Louise Hoffsten är en tuff brud som gått igenom mycket skit, bryter lite smått grötigt på östgötska och svär som en borstbindare vilket gör att jag lätt känner igen mig själv i henne :)
Oj,oj det blev ju en hel roman. Jag är väl lite känslomässigt påverkad så här på gränsen till natten efter att ha gråtit mig igenom en gammal film om andra världskriget. Är det normalt att vara väldigt känslig så tidigt in i graviditeten? Känns som att jag gråter och skrattar omvartannat för ingenting. Jag som nästan aldrig gråter i vanliga fall… ;)
Bäst att sova nu…