Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 14152 ggr
[RMSLiners]
0

hostmedicin

Finns det inget receptfritt hostmedicin för gravida? Sist jag fråga en apotekare kände de inte till någon men en apoterkare har ju ibland dålig koll. Jag börjat bli galen på min hosta då den till och med håller mig vaken och så har jag förlorat rösten på köpet.

VildaVittra
0

Vad du kan göra är att koka vatten och hälla i ordentligt med alla starka kryddor du har som svartpeppar, vitlök, tabasco osv. Gurgla sen med lösningen och svälj (smakar F*N). Det bränner fint i strupen och den blir bedövad en stund, så ha ett glas vid sängen så du kan ta en ny klunk när det kliar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[RMSLiners]
0

#1 Med tanke på att det är risk att det triggar illamående och ktäkningar med kryddstarkt samt att det förvärrar halsbränna vid graviditet så avstår jag nog från ditt förslag. ;)

ChristineL
0

Bisolvon är ju inte hostmedicin som så, men det hjälpte mig få upp massa slem iaf sist jag var rejält förkyld och hostig. Sen så är det väl te som gäller eller varmt vatten med honung som lindrar. Men just host aär ju lite knepigt :/

[RMSLiners]
0

Bisolvon får inte användas under graviditet. Varma drycker dricker jag titt som tätt men det rensar ju bara slem medan hostan är kvar.:(

ChristineL
0

Jo, det står inget på förpackning eller bipacksedeln…

[RMSLiners]
0

#5 Konstigt för jag fick förklarat för mig att det innehåller bromhexin och det överförs till fostret såväl som till modersmjölken.

[RMSLiners]
0
noir
1

Hostmedicin har det forskats mycket kring. Det är inte mer effektivt än varmt vatten. På jobbet när brukarna blir sjuka ger vi varmt honungsvatten och ser till att de dricker mycket vätska, gärna varm vätska. i vissa fall har det skrivits ut hostmedicin, oftas om brukaren eller dess anhöriga hellre vill ha hostmedicin.

Använder själv bara varmt vatten med honung i när jag är sjuk och upplever att det är lika bra om inte bättre än de gånger jag använt hostmedicin.

Mabrotnosh
0

Hostmedicin=sockervatten

VildaVittra
0

#10 Nja, det är snarare så att orsaken till att de inte går på högkostnadskortet är att besvären med hosta vid ex förkylning ses som så lindriga och temporära att man inte måste ta hostmedicin. Läkare skriver inte ut medicin som inte har effekt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ChristineL
0

#7 - Undra om det är olika på olika varianter av den, jag använde tabletter som man löser i varmt vatten och varken jag eller apotekaren hittade något när jag var där och frågade…

noir
0

#10 där håller jag inte med dig alls. Brukarna står för sina egena eventuella mediciner så ur ekonomisk synpunkt gör det desamma. Har läst själv om hostmedicin och varmtvatten. Olikheterna är de bibetkningar nan kan få av läkemedel och annat de proppat i hostmedicinen. Efekterna som gynnar den som tar läkemedelet vs vattnet är desamma. Finns en hel del att läsa om ämnnet. Man ska även vara källkritskt då jag hittat forskning som besvisar motsatsen ich gärna går in på specifika märken, kollar man källlor är det läkemedelsbolag eller liknade som gjort forskningarna. ;)

Tina-A
0

Receptfria hostmediciner kan man i princip byta mot varmt honungsvatten
 ja, de har ungefär samma effekt. Men de hostmediciner på recept brukar ofta kunna vara mycket effektivare.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ell
0

När jag var sjuk och pratade med sjukvårdsupplysningen sa de att det fanns en receptbelagd hostmedicin som gravida får ta, om det verkligen behövs, inga andra rekommenderas. Jag orkade inte ta mig till vårdcentralen för att få recept så jag härdade ut istället. :S När jag sedan träffade min barnmorska sa hon att man helst skulle undvika all hostmedicin som gravid. Alvedon och nässpray var väl det enda man kunde ta mot feber och nästäppa  om man behövde.

Saft sägs vara lite slemlösande så det drack jag om nätterna när jag hostade som mest. Vet inte om det gjorde så stor skillnad men ville gärna inbilla mig det i alla fall! ;)

[RMSLiners]
0

Hostan har minskat nu efter all varm dryck men inte helt borta. Nu har jag också fått en överansträngd muskel vid ena lungan så hosta är ren plåga, gör förbasskat ont. Känns som om bröstkorgen ska sprängas på den sidan.