Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2992 ggr
Ell
0

Era matvanor?

Jag är nyfiken så med handen på hjärtat nu, hur noga är ni egentligen med vad ni äter som gravida? :) Äter ni som ni gjorde innan ni blev gravida eller har era kostvanor ändrat sig?

Ser ni till att få i er ordentliga måltider varje dag?

Har ni koll på vad man "får" och "inte får" äta som gravid?

Jag måste erkänna att jag inte varit jätteduktig med mina måltider. Visst äter jag, men verkligen inte supernyttigt, inte ordentliga måltider varje dag men jag har väl hyffsad koll på vad jag bör undvika. Har dock aldrig varit stor i maten och tycker inte att jag upplever mig som mer hungrig som gravid heller.

ChristineL
0

Jag har inte ändrat mig jättemycket. Undviker sånt som inte rekommenderas, har nog bara fuskat medvetet en gång och det var förra veckan när vi var ute på fin restaurang och jag inte bad att få köttet genomstekt. Har blivit bättre på frukt och grönsaker (i perioder). I början var jag sjukt hungrig hela tiden, så istället för att småäta blev det en frukt. Sötsaker var jag inte alls sugen på. Sen nån gång efter vecka 13-14 övergick det till min vanliga rytm. Nu är jag i vecka 25 och känner ganska rejält sötsug, men så länge vi inte har nåt hemma så går det bra.

Mängden mat är ungefär som vanligt, tog lite större portioner ett tag då jag inte riktigt kände mig mätt, men jag skulle säga att jag nu äter som jag gjorde innan.

noir
0

jag äter bra. Visst fuskar jag ibland med onyttigheter men det får man!

Saker som inte rekommenderas för gravida äter jag inte alls.

[Tess86]
0

Jag äter ungefär som vanligt, men måste vara noggrann med att inte hoppa över något mål mat eller mellanmål för då mår jag dåligt.

Jag ser till att äta ungefär tre frukter och tre grönsaker per dag, eller motsvarande i storlek då, ibland äter man ju många små, eller bladiga grönsaker osv.

Jag försöker äta fisk tre gånger i veckan men ibland blir det bara två. 

Jag dricker svart te väldigt sällan utan väljer grönt istället. Kaffe dricker jag aldrig. Jag dricker aldrig läsk i veckan och inte mer en ett par små (vanliga) glas på helgen. Jag undviker cola utan dricker oftast något utan koffein i så fall. 

Godis äter jag bara fredag eller lördag och då max fem-sex bitar per dag. Fika gör jag som vanligt, dvs när jag fikar tillsammans med någon. Det händer kanske en gång i veckan, ibland inte alls. Vi har aldrig fika hemma om vi inte har gäster. 

Jag har inte behövt ta bort någonting från min vanliga mat för det är ingenting som jag äter som man inte får som gravid.

Destany
0

Jag äter nog som jag gjorde innan fast sen v 12 så har det mest varit att få i mig nåt jag inte kräker upp eller mår illa av. Är i v 23 nu. Kan vara jätte sugen på en sak o sen när jag äter det mår jag illa. Undviker sånt som ej rekomenderas

[Zorita]
0

Jag äter mycket mer sallad och frukt än jag gjorde innan och ser till att få i mig protein varje dag. Har koll på vad jag inte bör äta och håller mig undan, men det är svårt!

Läsk dricker jag inte längre, och är jag på restaurant blir det alkoholfri öl. Vatten smäller jag i mig hela tiden >_< Ibland lyckas jag få ner ett glas juice eller så också. Jag drack koffeinfritt kaffe men har visst tappat suget för det. Te håller jag mig undan.

Jag äter mer ibland för att jag inte blir mätt (typ som igår när jag åt en gigantisk efterrätt som på något magiskt sätt fick plats i magen). Men oftast äter jag som vanligt. Jag gillar inte socker men på nåt sätt funkar det nu. Innan mådde jag illa om jag åt sötsaker, men nu får jag i mig en efterrätt om det är nödvändigt.

Sen är min sambo en vitaminnazist och låter mig inte komma undan med att äta bara vad jag tycker är gott. Han ser till att laga väldigt hälsosamt och att variera kosten så jag får i mig alla vitaminer. Annars vete fasen om jag hade gjort det 😛

Ell
0

Det låter som ni är ganska hälsosamma även i vanliga fall! :)

Min sambo arbetar kvällstid och det är ju såå tråkigt att äta själv så jag brukar inte äta de bästa måltiderna. :/ Bättre blir det på helgerna när vi båda hjälps åt att laga och får äta tillsammans!

Kaffet har minskat till noll för stunden, det luktar ljuvligt men smakar inte så bra längre. Det bli några koppar te dock. Ingen alkohol givetvis. Försöker få i mig mer frukt och grönt men kan inte säga att jag äter det varje dag. Var ganska noga med att äta fick minst en gång i veckan i början av graviditeten men det försvann så småningom. Nu har jag inte ätit fisk på många veckor.

Sötsuget har dock ökat och det blir någon fikastund varje dag just nu. Kakor och bakelser är svåra att motstå men däremot så äter jag knappt något godis.

[Tess86]
0

Oj, ingen frukt och grönt vissa dagar! Gud vad jag skulle sakna det då. För mig tillhör grönsakerna maten och frukt är ju perfekt när man är sugen på något sött. Äter du vitamintillskott istället eller hur får du i dig det du (bebis) behöver?

Jag vet inte om jag ska äta något tillskott. Jag har ju ätit folsyra ända sedan jag slutade med p-piller, men jag tänker på andra tillskott. Men jag kommer nog inte ta någonting sålänge blodprov inte visar att jag saknar något.

ChristineL
0

Vitamintillskott ska man undvika om inte barnmorska/läkare säger annat. Folsyra är den enda tillsatsen som är bra men inte heller nödvändig.

[Tess86]
0

Det är så jag känner också, att bättre att inte ta det så länge det inte är konstaterat att det behövs. Men jag tänker att om man inte äter grönt varje dag så borde det verkligen behövas tillskott, även när man inte är gravid och ännu mer när man är det.

[Zorita]
0

Jag äter graviditetsvitaminer som jag fick av läkaren, så jag oroar mig inte egentligen så mycket. Frukt gillar jag inte alls tyvärr, jag gillar inget sött. Men jag ser till att äta grönt varje dag. Fisk äter jag aldrig, men läkaren ryckte bara på axlarna åt det. Kanske är riskerna lika höga som fördelarna, och vitaminerna innehåller omega 3 ändå.

Ell
0

Jag äter Aco Gravid men har inte blivit ordinerad att göra det. Barnmorskan tycker det är helt okej. Jag har haft bra värden genom hela graviditeten ändå. Fick börja äta järn efter att jag varit sjuk, det var egentligen inte så att jag hade brist på det men barnmorskan ville att jag skulle börja bunkra upp lite inför förlossningen.

[RMSLiners]
0

Jag sluta vara vegetarian i princip innan jag plussade då min kropp inte klara av det. Följer livsmedelsverkets rekommendationer någorlunda nu under graviditeten. Hungrig tycker jag att jag är jämnt och oftast blir jag så hungrig att jag skriker och spyr.

[Tess86]
0

När jag blir hungrig blir jag också väldigt påverkad av det. Först känns magen otroligt tom, som att den bara suger ihop sig, sedan kan jag bli skakig och matt, och till sist börjar jag må illa, så att det känns som att jag kommer att spy om jag inte äter. Dock har jag bara spytt av att åka bil. 

Men när jag väl är så där hungrig så behöver jag inte äta större portioner än vanligt. Så jag äter ungefär lika mycket som jag alltid har gjort, förutom något mer mellanmål. 

Men egentligen skulle det nog inte vara dåligt om jag åt lite extra mycket. Min barnmorska tyckte att jag väger för lite. Mitt BMI ligger på 19. Men jag äter frukost, lunch, middag, mellanmål både på förmiddagen och eftermiddagen och något litet kvällsmål. Jag kan inte äta mer än så. Jag ser i alla fall till att äta nyttigt och varierat så att det jag äter förhoppningsvis täcker näringsbehovet.

[Thiah]
0

Jag har turen att ha ett jobb där en kockerska lagar maten på plats varje dag samt gör en bra sallad. Får även ett helt ok mellanmål där.  så vardagarna löper fint med en liten frukost, rejäl lunch, ett mellanmål och sen nått hemma på kvällen. Värre är det med helgerna när man måste fixa all mat själv….

CelsiusT
0

#8 Folsyra (vitamin B9) är jätteviktigt för barnets tillväxt och utveckling, speciellt i början. Folsyra är en sådant ämne som kan vara svårt att få i sig tillräckligt av genom kosten eftersom vi har ganska folsyra-fattig kost i sverige och folsyran försämras/urlakas då maten värms. Det är heller inte farligt att få i sig för mycket folsyra då det än vattenlöslig vitamin och vi kissar helt enkelt ut överskottet. Så tillskott av folsyra under graviditeten är viktigt (visst är det inte nödvändigt med extra tillskott om du får i dig dina 400 µg men hur vet man om man får i sig det?) och även under övriga delar av livet är det ett bra tillskott som bl.a. påverkar vårt mående positivt då det påverkar serotoninnivån (hjärnans egna antidepressiva), depression är ett av symptomen vid brist på folsyra. 

Normalintaget (det som folk brukar få i sig) i sverige ligger runt 200 µg
Rekomendationerna ligger på 200-400 µg för män/kvinnor (10-75 år) och över 400 µg för gravida

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
0

När jag var gravid ökade mina portioner markant! Var tvungen att äta massor för att stå mig och på jobbet hade jag ständigt ett par kg morötter som mellanmål då jag annars mådde pyton på bussen (småvägar).. Försökte äta mindre konstgjorda ämnen och snabbmat. Äter fisk men har inte ätit kött eller fågel på 10 år vilket inte var några problem. Folsyra är som sagt jätteviktigt att få i sig när man är gravid! Det påverkar bl.a. Nervsystemets utveckling hos barnet och minskar risken för ryggmärgsbrock. Egentligen ska man börja äta folsyra så fort man börjar fundera på att skaffa barn då det är viktigt att det finns i kroppen i början av en graviditet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
0

Jag läste om en studie nu också att folsyratillskott före och under graviditeten också minskar risken för att få ett barn med autism. 

Man kan ju tycka att folsyratillskott inte är nödvändigt, och på sitt sätt är det väl inte det, men de som har fått barn med ryggmärgsbråck eller andra fel på nervsystemet skulle nog hävda att det hade varit nödvändigt.

Lite som att man kan dricka ett glas vin till helgen om man vill, det är väl inte så farligt, men risken att få ett barn med lägra IQ är större. Dvs ingen kan säga om just det där glaset var farligt, men när det väl händer så är det väldigt onödigt.

[Zorita]
0

På min sambos sida av familjen föddes en pojke harmynt, saknade i princip övre delen av gommen. Brist på folsyra tros vara anledningen. Så jag äter helst folsyratillskott 🙂

Destany
0

Jag får nog ändra mitt svar här i denna tråd. Har kommit in i en period där det enda jag får i mig e onyttigheter:( äter dock vitaminer för gravida o järntabletter