Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 9335 ggr
Laaisaa
2013-02-19 11:24
0

Fel bf-datum efter UL?

Jo, jag tänkte höra.. Vi hade ett beräknat datum på 3 april.. Och på rutin UL i vecka 20 (trodde vi) så blev vi flyttade 10 dagar till 13 april trots att hon tyckte att den lilla då var ovanligt lång osv… Problemet är bara det att det skulle vara fysiskt omöjligt för oss? Jag vet när jag hade ägglossning och vi gosade bara de två dagarna (dagen då ÄL-strecket blev starkt och dagen efter).. Sen hade inte vi något mer mys? Det borde egentligen inte spela så stor roll kan man tycka MEN jag är i "vår" värld i vecka 35 (34+0) på onsdag medan barnmorskan envisas med att det inte stämmer utan att jag går in i vecka 34 (33+0) först på lördag vilket känns frustrerande.. Hon säger att det kan diffa 2 veckor + eller - men att de måste utgå från datumet från UL.. Nu är jag lite orolig då jag börjat tänka på det här med att gå över tiden och sånt.. Någon annan som känt sig felbedömd och hur gick det sen med förlossningen? För när jag gått tiden ut enligt dom, då har jag gått 10 dagar över tiden enligt mig? Det känns bara så irriterande att ingen lyssnar på oss..

ChristineL
2013-02-19 11:29
2

Det är helt normalt att bli flyttat fram eller tillbaka upp till 14 dagar efter RUL, det har inte så mycket att göra med när befruktningen skedde utan hur barnet har växt och utvecklats under tiden. På det är det dessutom normalt att man ändå går plus/minus 14 dagar.

noir
2013-02-19 11:57
0

Min barnmorska sa att man flyttas för att uträkningen säger när bebisen nått utvecklingen för 40 veckor. Dvs så kan barnet födas två veckor före och efter. Har ingenting egentligen med vilken dag den är gjord/fäst i livmoder o.s.v

Tänker man så ligger ni fortfarande inom marginalen.

28april-26 maj har jag min kalender fri för att åka och föda bebis. planerat BF 12 maj.

Laaisaa
2013-02-19 12:08
0

Tänk om min kära barnmorska förklarat det för oss och inte bara snäst bort det genom att i princip säga att vi måste ha räknat fel? Tack! Då förstår jag.. Vi går efter vårt "gamla" datum :) Hellre att man räknar med att bebis kan komma tidigt än att vi blir överraskade :) känner väl mest nu att det skulle vara skönt om det var över snart! Åh så mycket mer logiskt det blev på en gång för mig!

ChristineL
2013-02-19 12:27
0

Oj, betedde hon sig så? 😮 Jag frågade om det när vi var på RUL, hur vanligt det är att man blir flyttad när man gjort en IVF som vi, vi kan ju nästan säga exakt klockslag när befruktningen skedde 😉 Hon sa då att det är lika vanligt som vid naturlig befruktning och inget konstigt alls med det.

noir
2013-02-19 12:28
0

Ja visst! Jag satt också och klia mig i huvudet när hon flyttade runt oss med kommentaren. Sen om den kommer då eller ej det får vi se.
Hon såg att jag vart snurrig och förklarade ungefär som jag förklarade för dig.

Ett tips är att det som UL sa var ert BF datum. Ha koll på de också. De kommer stå i din journal och kommer vara de som man går efter tills du eller om du flyttas igen. Man kanske gör ett nytt UL eller så.
Ringer du in och de vill veta vart du är i graviditeten i veckor och du säger fel kommer de bara påpeka vad som står i journalen.
Ett tips till från min barnmorska.

Laaisaa
2013-02-19 13:08
0

Ja jo självklart! :) Vi fick också höra det att det är de datumet som står skrivet som gäller om jag måste ringa förlossningen eller om det är något angående föräldrapenning och så :) Men min barnmorska känns lite.. Ja.. Knepig på så vis.. Hon mäter magen i typ hemlighet och när man frågar hur det var så säger hon bara att allt är bra! Och när det gäller hjärtljuden så lyssnar hon typ 5-10 sekunder och så var det inget mer med de! Så vi har absolut ingen aning om hur magmåttet är eller hur det är med hjärtslagen..

noir
2013-02-19 13:37
0

Oj låter som en knepig BM!

Man får byta om ni inte är nöjda. Min pratar för mycket istället haha

säger allt man kan säga och visar kurvor och hur de ser ut för varje gång vi är där och vad som menas med hjärtljuden och allt.

JossanH
2013-02-20 10:59
0

Jag vet faktiskt ett par som blivit framflyttade 2 ggr så att deras barn skulle komma i slutet på januari till sist men det var färdigt och redo att komma ut i början av januari som var första uträkningen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

noir
2013-02-20 11:02
0

Precis. Det är ju ändå en dator som räknar ut datumet beroende på vilka mått man får ut på skalle och lårben (om jag minns rätt) så det kan absolut bli som första uträkningen. För mig spelar det dock ingen roll, vart flyttad 2 dagar ;)