Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 6534 ggr
Mabrotnosh
0

RUL nervös

Är jätte nervös för mitt RUL den 25. Min graviditet började inte så bra. Blödningar med koagel innan jul och konstaterat missfall. Gick tillbaka efter jul för att se så allt kommit ut efter missfallet. Kom tillbaka och allt var kvar och hjärtat hade börjat ticka och knodden hade växt men blev tillbaka flyttad tre veckor. Och nu är jag jätte orolig att något är fel på barnet eller att vi blir tillbaka flyttade igen eller att bebisen inte växt. Känner inte av den alls och har inga grav symtom alls så kanske har fått missfall ändå men inge kommit ut. Är iallafall i vecka 14 imorgon och kan väl inte påstå att jag har någon gravid mage, magen är ganska slapp och hängig med massor med löst skinn efter en kraftig viktnedgång så svårt att veta om gravmage finns där. Tänker mycket på detta under dagen och mycket av min tid går åt till detta. Har ju heller inget jobb så har mycket tid att fundera på. Så är jätte orolig och jätte nervös över detta RUL, knappt så jag vill gå alls.

Mabrotnosh
0

Förresten var det någon som fick betala för bilderna?

[AmandaO]
0

Var inte orolig, lätt för mig att säga jag vet, avskyr när folk säger så åt mig. Men det är faktiskt sant, man tjänar ingenting på att oroa sig. Var inte heller orolig för att du inte har fått någon mage, jag är in månad 5 nu och har fortfarande ingen mage. Eller att du inte känner dig gravid, det gör jag knappt alls. Nu har jag dock börjat känna lillans rörelser, men utöver det så är det som att jag inte skulle vara gravid alls. Inga cravings, mage eller hormon-utbrott. 

Om du känner att du verkligen vill kolla upp före, för att minska oron kan du ringa och boka privata ultraljud, dock finns det inte överallt. Men googla. Jag gjorde det och fick betala 500kr tror jag det var, men det var så värt. Då fick man ett lugn :)

Nu har jag dock gjort det riktiga ultraljudet, som är gratis och behövde inte betala för bilderna. Dom ingår. Men kollar man privat ingår de inte, inte där jag kollade iallafall.

villavägen
0

Förstår verkligen att du är orolig när jag läser det du gått igenom. Det kan vara svårt att känna bebisen när du inte är så långt gången. Vissa känner sin graviditet tidigt andra känner typ ingenting. Alla är nog spända inför RUL mer eller mindre. Det finns ju inga garentier, men vad jag förstår växer de flesta barn ändå rätt lika fram till RUL, sedan kan det variera mer. Att gå hemma utan sysselsättning gör ju inte saken bättre och att tänka positivt är ju lättare sagt än gjort…. Jag tror det kommer lätta för dej efter RUL ändå. Då får du svar på delar av din oro. Jag gick hemma halva min graviditet med oro så jag känner verkligen med dej! Det som hjälpte mej var att fokusera på en film, ringa en vän etc. Vi betalde en mindre summa för bilderna, minns inte riktigt summan, men det var under 100 kronor. Lycka till!

ChristineL
0

Är du bara i vecka 14 så är det inte RUL ;) RUL är rutinultraljud som görs i vecka 18-20, innan och efter är det bara ultraljud ;)

Du har antagligen fått detta extra insatt just pga hur graviditeten startade. Och jag tycker inte heller att du ska oroa dig, många känner inte av sin graviditet alls förrän väldigt sent så det är konstigt med det :)

Vi behövde inte betala för bilderna, varken i v.8 eller v.19.

[Catteklina]
0

På mitt RUL kostade bilderna 20:-/bild, men då det var vårat första barn slapp vi betala. Men ta med pengar, fall i fall!

Mabrotnosh
0

Är i vecka 14 nu rutinultraljud den 25:e alltså befinner jag mig då i vecla 16 så det är RUL. Bm tror att jag är i vecka 16 nu eftersom hon går efter senaste mensen så lommer vara i vecka 18 enligt bm när den görs, medans andra ultraljudet tog oss tillbaka två veckor så jag vet vad jag talar om och jag vet att det är RUL och ingenting annat. Bor i örebro län och här får vi betala 20 kronor per bild. Försöker tänka på annat och har kollat på hela the tudor serien den aenaste månaden.Ni är den slut så vet inte vad jag ska kolla på nu.

ChristineL
0

#6 - Oj, sorry, jag tänkte inte på att den 25:e var så långt fram :P Snurriga jag ;)

Mabrotnosh
0

Hoppas att allt ser bra ut dock. Skulle bli förkrossad annars.

Mabrotnosh
0

Och nu har jag börjat om med dessa bruna fkytningar också och ont i magen. Kommer väl inte bli någon bebis av detta. Bebisen är död där inne och kommer inte växa mer. Kommer väl ut som en blodig klump. Skulle aldrig ha storstädat hela huset.

[AmandaO]
0

Jag håller tummarna för att allting ser bra ut ändå. Jag fick bruna flytningar och ont i magen i onsdags och fick åka akut in till Falun, men Lillan såg bra ut. Så man kan få bruna ändå utan att det är någon fara. Åk in till sjukan, förklara situationen och sen kommmer dom säkerligen kolla detta så du får ro.

ChristineL
0

#9 - Nej så får du inte tänka! Det är inget konstigt att man får blödningar under graviditeten, åk in akut om du är orolig, du kan inte gå runt och oroa dig!

villavägen
0

Håller med åk in och kolla! Det är värre att oroa sej för mycket än att göra något extra ultraljud! Det är många som får göra extra ultraljud av olika anledningar, så det är inget konstigt!

Sussi89
0

Ja åk in och kolla! Jag åkte till akuten i vecka 20 ungefär för att jag hade ont i magen (Nu när jag tänker efter så var det magkatarr som jag haft 1000 ggr innan, men som gravid så FÅR man orora iag ändå ;))

Iaf på akuten tog dom massor med prover och gjorde flera UL för att se till att lillan mådde bra, fick även komma tillbaka dagen efter för att kolla allt igen!

Så åk in till akuten och säg som det är!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

noir
0

Stå på dig, jag gick med störtblödningar och alla dess flytningar i 3 veckor innan någon tog mig på allvar (åkte dock inte till akuten då jag inte ville sitta där i timmar, men hört att man får hjälp om man åker dit och har något man är orolig för) sen fick jag veta att allt såg bra ut och att jag hade brustet blodkärl som sker när livmoder och allt växer. Alltså var mitt inget farligt men jag var livrädd. Ringde jag till Bm så de att det antagligen var ett missfall, vilket det inte var.

Så jag håller tummarna för att allt är som det ska! Rörelser kan man få vänta på. Jag fick vänta till v.23, sen undra jag vart pausknappen var.