Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 17892 ggr
Ketang
0

Förvärkar i v30?

När jag var gravid med dottern hade jag inga förverkar alls! Så jag vet inte riktigt vad det är jag haft i dag. Men jag är i vecka 30 och i morse hade jag som mensvärk till och från under kanske en timme. Är det någon som vet om det är normalt att ha förverkar så tidigt som redan i vecka 30??

villavägen
0

Visst kan man ha förvärkar och sammandragningar som verkligen känns i vecka 30. Jag hade rejäla förverkar som var regelbundna periodvis redan efter vecka 20. Samt molande mensvärk dagligen. Trodde det var onormalt också. Var in till förlossningen till och med i vecka 32, tänkte det här kan inte vara normalt. Tydligen hade jag en aktiv livmoder. Plutten kom inte ut förrän vecka 40 ändå!

Ketang
0

Bm sa att sammandragningar inte ska göra ont. Jag har mycket sammandragningar men så länge dom inte är onda eller håller i sig fast jag vilar så behöver jag inte oroa mig. Men vi pratade inte om förvärkar.

villavägen
1

Jag hade också hört och läst att sammandragningar inte ska göra ont eller hålla i sig, men det gjorde mina och de gick inte över när jag vilade. Därför sökte jag hjälp, men de kunde aldrig förklara varför jag hade så ont. Allt var normalt ändå. Jag hade lite svårt att känna skillnad på förvärkar och sammandragningar, tyckte det typ var samma.. Förvärkar kanske normalt är lite kraftigare än sammandragningar?

Ketang
0

Jag vet inte riktigt faktiskt. Får väl se om jag får tillbaka värken, ringer väl och rådfrågar i så fall.

Tina-A
0

Sammandragning är när livmodern drar sig samman, det gör inte ont men stramar och kan kännas lite obehagligt. Förvärkar är nästan samma sak men förvärkar gör ont :-) förvärkar kan man ha i princip hela graviditeten igenom. Om man får väldigt många och det blir värre när man rör på sig eller jobbar kan man bli sjukskriven.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]