Yrken - spädbarn
Hej! Jag undrar vad man kan jobba med om man vill jobba med nyfödda spädbarn? Det finns ju barnmorska, men jag är mer intresserad av att sköta om barn efter att de har kommit ut. Även spädbarn som kanske är för tidigt födda osv.
Tacksam för svar!
Barnläkare på neonatalavdelningen måste ju vara det ultimata för dig då. Dit kommer för tidigt födda barn, och kanske också en del med medfödda sjukdommar.
/Christine
Det finns speciell inriktning till neonatalsjuksköterska, om det är för tidigt födda barn du vill jobba med. Tar lika lång tid att utbilda sig till, som till barnmorska. Eller som #1 skriver barnläkare på neonatal.
Om allt är normalt så är det föräldrarna som tar hand om barnet. Undersköterskan eller barnmorskan väger och mäter barnet och sedan tar föräldern hand om barnet. Barnmorskan på BB tipsar senare lite om amning men man får i princip inte hålla på med ett normalt, nyfött barn alls utan det är det föräldrarna som gör.
För tidigt födda barn hamnar på neonatalen och där arbetar främst sjuksköterskor, läkare och undersköterskor! Undersköterskor får inte ge medicin eller göra så mycket men sjuksköterskorna och läkarna får ta hand om barnen och vårda dom. Operera om det behövs och övervaka de som bara behöver extra övervakning och värme, sond o.sv. Så sjuksköterska med inrikning mot neonatal eller barn eller läkare är yrket för dig i så fall! :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för era svar! :)
Att jobba på neonatal avdelning verkar spännande. Jag ringde sjukhuset och frågade om jag fick ha praktik hos dem men de fick jag inte eftersom jag inte går omvårdnad på gymnasiet….
Funderar nu på om man på nåt annat sätt har möjlighet att vara med nån dag och se hur det funkar? Skulle så gärna vilja se hur allt går till innan jag väljer att göra en 4 - 5 årig utbildning…
Läs till undersköterska. Tog mig ett år (distans) och går att göra snabbare och då ska du ha två praktiker. En inom äldrevård och en inom den fördjupning du väljer. Under min utbildnibg som har psykiatri som inriktning blev jag väldigt intresserad av andra intiktningar som sjukvård. Och idag jobbar jag med demens sjuka. Dvs en blandning av psykiatri och äldrevård. Då har jag alltid sagt att jag inte ska jobba med äldre. Så har du visst medicinskt intresse konmerdi säkert hitta ett område du kan läsa vidare inom och även när du är "klar" kan du läsa vidare och hitta ett nytt område.
Okej, men om man vill jobba med för tidigt födda barn osv. på neonatalavdelning, vad får man då göra som undersköterska? Jag är egentligen inte så intresserad av att ge medicin osv. utan snarare ta hand om barnen och se till att de har det bra. Kanske vara med när föräldrarna träffar barnet och har frågor osv. :)
Undersköterska kan du plugga till på några månader om du är snabb. De har inte så stort ansvar men får vara med och övervaka barnen. Har föräldrarna frågor vänder de nog sig främst till läkaren, därefter sjuksköterskan och sist undersköterskan eftersom deras utbildning är så kort. Men man får assistera som undersköterska och det är också dom som städar och fixar på avdelningen, utöver städarna förstås! Undersköterska blir man efter vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet men det går bra att läsa kurserna efteråt på komvux. Vill du inrikta dig på barn som undersköterska borde du, efter de gemensamma kurserna, läsa typ barnhälsovård och barn- och ungdomssjukvård.
Enda sättet att "komma in" och prova på är nog att plugga till undersköterska först, vilket är en utbildning på 1,5 år men läser du snabbt kan du nog bli klart på 6 månader + praktik. Sen får du prova på och om du gillar det kan du utbilda dig vidare till sjuksköterska eller läkare! Eller så hoppas du på sjuksköterska direkt, för efter 1,5 år in i utbildningen är du behörig som undersköterska.
Okej, och vad gör man om man är sjuksköterska och jobbar på neonatalavdelningen?? :)
Då har du hand om barnen, ser till att alla är friska, ger medicin, assisterar läkaren.. Du har ett medicinskt ansvar även om läkaren är "högsta hönset" :-)
Okej :) Åh, vad svårt det ska vara att välja xD Funderade på barnmorska också men det känns som att man då jobbar mer med mamman än barnen…
Ja, så är det nog. Sen är den utbildningen mycket längre än till sjuksköterska också, tar 2,5 år till från det att man blivit sjuksköterska, vilket är en utbildning på 3 år.