Ultraljud
Vi har nu ett litet problem med vårt försäkringsbolag så jag har en liten fråga. Hela historien är att vi är bokade in för en ultraljudsscan på onsdag då de ska se om barnet har stor risk för downs. Vår läkare sa att detta är standard vid vecka 12.
När vi skulle få godkännande från försäkringsbolaget sa de att de inte täcker mer än en scan per graviditet i vecka 20. Det lät lite konstigt för vi scannas ju varje gång vi är hos läkaren, som har sin egen maskin. Det jag undrar är om den scan bolaget menar är den ni gör i Sverige.
Så, lång historia kort, vad gör de vid er ultraljudskontroll förutom mäter barnet och kollar att det ser friskt ut?
På i pricip alla kommuner i Sverige är det bara 1 gratis ultraljud som gäller, det runt vecka 18-20.
Ett fåtal får ytterligare ett UL, men annars är det bara vid misstankar om att barnet mår dåligt eller inte växer ordentligt (eller för mycket) som man får ett till.
Sen får man såklart göra privata ultraljud och bekosta dom själv! Men för nästan alla är det alltså 1 UL som gäller.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vad har försäkringsbolaget med ultraljudet att göra? Det hänger jag inte med på :P
I sverige gör man som sagt i vanliga fall ett ul runt v.18-20 och dom ser då om något ser konstigt ut, gör det det kan man efter det bli erbjuden fostervattenprov/moderkaksprov för att få reda på kromosonändringar som kan ge downs syndrom. Är man däremot över 36 (?) blir man erbjuden det runt v.12
/Christine
Hehe försäkringsbolaget täcker allt, så ultraljudet också. Alltså vi går till en privatläkare som drar mitt föräkringskort, dvs tar betalningen från dem. Tror inte samma system finns i Sverige. Tex kommer jag även föda barnet på privatsjukhus som jag kan välja själv, och kalaset betalas av bolaget 
Ok men om jag tar ett ultraljud i vecka 12 (alltså specialultraljud för jag har ju redan gjort 2 vanliga innan) så borde jag inte behöva mer än det i vecka 20? (Alltså jag kommer ju få ett "vanligt" ultraljud där de mäter barnet.) För det är inget annat de kan se i vecka 20?
Helt förvirrat, sambon ska in och prata med läkaren imorrn men ibland är man lite lost in translation så ville bara kolla vad vi möjligtvis missar om vi tar scannen nu och inte i vecka 20.
#3 - Ah, då är jag med =)
På ett rutin ultraljud som det då heter runt v. 20 mäter dom bebisen ja, även kollar hur hjärnan ser ut, ryggraden och hjärtat, så det är ju en del viktiga grejer. Vad kostar det för er då om ni skulle vilja göra ett till senare?
/Christine

RUL görs normalt v 17-20. Innan dess är inte alla organ tillräckligt utvecklade för att kunna undersökas ordentligt. Efter v 21 eller något i den stilen är organen mer utvecklade såklart men då är det svårare att tidsbestämma graviditeten då alla barn utvecklas väldigt lika fram till dess.
Det man kollar vid RUL är bl.a läppspalt, hjärtat, hjärnan( för bl.a vattenskalle) bråck, magsäcken o matsmältningen ( har inet alltid kommit igång än då så vitt jag förstod) samt mäter fostret. Så ett UL i v. 12 kan inte motsvara det vanliga RUL.
Olika prov för att undersöka kromosomförändringar som tex Downs syndrom görs bara om mamman är äldre eller om det finns särskilda anledningar. Det görs inte sådana prov vid RUL alls. Det är nog därför ditt bolag inte bekostar något sådant. Men de proven kan i så fall göras runt v 12. Det är väl NUPP man gör då om jag inte minns fel, dvs mäter i nacken med UL.
Ah ok, vad bra, tack för hjälpen
Nu har vi då bestämt att vi ska kolla hur mycket det kostar att göra båda testerna. Min sambo vill verkligen kolla det nu på onsdag och på ett sätt vill jag väl det med eftersom vi nu har varit inställda på det så länge.
Så nu sitter jag och kollar statistik på downs