pendla sjukhus-hemma
När det är dags för förlossning måste gubben min inte bara följa ned till förlossningen utan även när jag väl ligger på förlossningen pendla mellan sjukhuset och hemmet (ca 1 mil) med 6tim mellanrum för att rasta hunden,väl medveten om att han kan missa förlossningen. Är detta något sjukhuspersonalen skulle sätta sig emot tror ni? Vi kan ju lika gärna inte strunta i att rasta hunden och enligt lag är det väll max 6tim utan uppsickt som gäller. Detta är något jag tänker på och stressas över varje dag. Hundvakt finns inte att tillgå överhuvudtaget. Ni med hund och som inte haft hundvakt, hur tänkte ni kring detta eller hur hade ni tänkt/lagt upp det?
Jag lämnade min hund på närmaste hunddagis, inga problem. Betalade självklart både dagskostnaden och nattkostnaden.
Annars är det bara att lite snabbt surfa in på www.blocket.se och välja och vraka bland alla hundvakter :) Snabbt och lätt.
De på sjukhuset kommer inte ha något emot att han går, han behöver ju inte vara där alls.. Men att han bara kommer in hux flux gillar de kanske inte.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#1 hund dagis för en dag finns inte här utan jag måste skriva upp mig på köplats, ca 1 månads väntetid, och sen betala månadskostnad på 4000kr Blocket är uteslutet. Hon litar inte på främlingar och det gör inte jag heller. Personligen tycker jag ju inte de borde bry sig om han måste gå var 6e timme för att rasta hunden utom nattetid. Men det är min tanke.
#2: Han behöver ju som sagt inte vara där så de kommer inte bry sig alls om han går, däremot om han ska komma inspringandes hela tiden och de inte vet när han kommer kan de säkert tycka det är jobbigt med själva -kommatillbaka- biten. Det kanske inte passar just då att han springer in och ut där.
Men eftersom du har ett tag till förlossningen kan ju någon från blocket bli en bekant, inte en främling. Ni har ju tid att ses en gång i veckan eller hur ni vill göra, fram till att det är dags. Då är det ingen främling längre.
Och hunddagiset här har inte heller att man kan lämna in hundar i 1 dag men om man går dit personligen och pratar och berättar läget kan de flesta tänka sig att göra undantag. Folk är ju kännande människor och säkert har de själva eller någon de känner också fött barn och kanske behövt hundvakt. Folk är snälla och folk bryr sig. Det behöver inte vara svårare än man gör det! Tror jag betalade runt 600kr till hunddagiset och det var dom nöjda med. Han fick då följa med 'chefen' hem över natten.
Grannar går också bra att fråga och börja umgås med så de lär känna hunden. Folk hjälper till oftare än man tror om man ger dom en chans. Bra betalt i handen så hjälper dom säkert gärna till.
#3 Jag skulle aldrig släppa min hund till en främling och våran hund är livrädd för främlingar så pass att hon får panik, hon behöver en lång tid att lära känna personen men det är inte heller alltid hon vill lära känna personen och jag har varken ork eller tid att leta rätt person som passar henne. Tex hade vi en tjej här som kom till oss då och då och försökte lära känna henne i 1 års tid men våran hund ville inte utan var lika avvaktande hela tiden.
Enda personen på sin höjd är hennes uppfödare men han bor också 10 mil härifrån vilket är en rejäl sträcka utan bil, han kan heller inte komma hit då han har 15st hundar själv.
Hunddagiset har som sagt en månads väntelista vilket betyder att de är fullbokade och när man lämnar hunden där är det en månads platsreservering som gäller dvs 4000kr/mån och dessutom har de en maxtid vilket innebär att hunden måste hämtas hem igen 17.00 (nattpersonal finns inte). Detta har jag redan kollat upp.
Grannar, aldrig i min vildaste fantasi. Ingen här vet hur man tar hand om en hund dvs de skriker, slår och drar i sina egna hundar som dessutom är aggressiva. För att inte tala om deras attityd gentemot andra. Nej, grannarna beblandar jag mig minimalt med.
Enda som skulle funka är om vi möjligen kan låna bil just under förlossningen och ha hunden i bilen utanför sjukhuset men så finns det ju lag på det också vilket innebär rastning av hund var 3e timme istället för var 6e.
Men sen förstår jag inte vad sjukshuspersonalen skulle ogilla med att han kom in till mig efter att ha rastat hunden? Han kommer ju inte flänga var femte minut utan var sjätte timme ungefär och det är ändå en väldigt lång tid, det finns ju ändå rökare som går ut och kommer in tex oftare än han kommer göra. Sen kan de väll inte förbjuda honom att komma in om förlossningen startat? Möjligen om kejsarsnitt sker men inte annars. Tänkte det finns ju far/morföräldrar som kommer och går på förlossningar också osv.
Kanske prata med BM? Förklara på förlossningen?
Enda som störs av hans komma-gå kommer ju vara jag i värsta fall.
Behöver bolla tanken mer er här inne så jag kan sluta tänka på saken någon gång.
Men jag tror inte det skulle vara någon fara för mannen att åka hem, som sagt det är ju var 6:e timma ungefär. Och en mil tar väl max 15 minuter att åka? Och så rastar han hunden i 10 minuter(?) och åker tillbaka. Alltså blir han borta ca en timme.
Mycket kan ju hända på en timme. Men hör med personalen innan han åker. Så att ni vet ungefär hur lång tid det är tills du ska föda :) Nu går det ju inte säga exakt. Men bara så att han inte åker precis när du är 9 cm öppen och redo att snart krysta. Det vore ju onödigt om han missade sitt barns födsel för att rasta hunden :P
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
#5 Inte ens 15 min tar det om han tar motorvägen hem och om han får låna bil den dagen, 5min då kanske, längre tid tar det om han måste ta bussen.
Kissa/bajsa hunden tar väll 5-10 min.
Ja så kan man ju göra, höra hur lång tid det är kvar till att föda ungefär. Inte ens tänkt på det, har bara varit fylld med oro över hur man ska lösa hunden.
Sen kommer hunden också löpa sådär lagom inpå förlossningen och då är det bäst för henne att vara hemma så hon slipper stress som en okänd miljö innebär för henne.
:) Okej, men då tror jag du kan sluta oroa dig :) Det ser ju inte ut som om det skulle bli några problem :) Lycka till med förlossningen!
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
#6 Försök tajma in så mannen åker iväg när det är en bra bit kvar på förlossningen. Han kan ju åka hem efter 3-4 timmar så får ni 6 timmar på er där. Är det så att 6 timmar blir knappt då kan han åka hem efter 3 timmar igen så sammanlagt kanske han åker oftare men det blir mindre stressigt för er också då ni ju vinner tid på det sättet!
#8 Tack för tipset, det var en bra lösning. Får hoppas han kan ha bil eller att han får skjuts för bussarna går ju myrsteg hela vägen med alla stop.
#9 Håller tummar och tassar att det funkar med bil. Hoppas det minskade stressen lite nu och allt faller på plats för er med allt runtomkring!
Om det bara tar 5 minuter hem så vet ju personalen vilken tid han kommer tillbaka ungefär, då kan han ju förvarna att "om 20 minuter kommer jag in igen".
Sen är det svårt att veta hur långt det är kvar, man kan tro att det är dags när som helst men ändå tar det 4 timmar extra.. Eller så tror man det är lång tid kvar och så tar det 30 minuter! Saker ändras snabbt. Eller så sjunker barnets hjärtljud oväntat och så blir det akutsnitt. Man får vara öppen för allt :)
Men är det bara 5 min bort och han är tillbaka på 20 minuter lär han ju hinna om han timar det bra, inte åker iväg efter 6-7cm t.ex och snabba sig. Det viktigaste är iaf att personalen vet när han kommer tillbaka, att han går är mindre relevant! :)

Jag tror inte att personalen bryr sig ett dugg om han kommer in till dig efter att ha rastat hunden vare sig dom vet exakt klockslag eller inte. Det är ju ER förlossning och han har ju rätt att vara där oavsett vad som än händer, så det är ju knappast så att han skulle "klampa in" när det är olämpligt.
Talar ni om detta i förväg så att dom vet om det när det är dags så kan dom skriva en liten lapp innan att ha på ert rum med info OM det skulle ex bli ett urakut snitt eller nåt. Så någon kan fånga upp honom när han kommer tillbaka, eller ringa och informera honom om läget osv.
Om ni inte får tag i en bil att låna så kan ni ju hyra en liten bil på macken eller hyrbilsfirma (kolla upp i förväg hur det fungerar så ni vet). Det behöver inte kosta så himlans mycket och så kan ni även lösa det där med att åka hem också (det var väl du som funderade över det med taxi?).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#13 hyra bil var smart men ack vad dyrt. 280kr/tim eller så har jag för mig det kostar, får kolla upp närmare på olika alternativ. Jo jag funderar på taxi. Blir det hem eftersom de har babyskydd som vi inte kommer köpa riktigt än.
#14 Ooo nej!! Så dyrt har jag aldrig ens sett att det skulle finnas (hyrde bil några gånger i början innan jag skaffade egen bil). Tror statoil har typ 3-400:-/dygn inkl typ 10mil eller nåt sånt. Kolla upp vad det finns, mackarna brukar inte vara så dyra att hyra på (flera mackar har den funktionen så kolla runt). Har även hyrt från AVIS och dom var lite dyrare men inte i närheten av så dyrt som ett timpris utan det var ju fortfarande dygnspris som gällde.
Babyskydd går ofta att låna på sjukhuset om man har egen bil.
#15 ok. Får kolla runt lite. Avis finns inte här. Utan det är mackarna som gäller om man inte vill hyra fråb Hertz utanför stan men det är då dyrt (kostar flera tusen).
Europcar är billiga, finns de i närheten kanske?
Nu är jag väl kanske lite sån också och får säkert utskällning av andra hundägare, men om bebisen kommer precis vid 6 timmar kan hunden kanske klara sig lite till. Såvida den inte ska ut på natten och kissa kan hon hålla sig lite längre än så. Det är bara att man inte ska göra det på rutin. Alltså om det skulle krisa, men det är ju upp till dig och hur hunden funkar osv.
#17 nej de finns inte här. Lite så har jag också tänkt. Värsta som kan hända är ju att man får torka kisspöl och det går inte jorden under på. ;)
Jag har samma problem med mina katter. Den ena katten har astma och behöver sin medicin två gånger per dag. Är extremt noga med hur mina katter sköts och har löst det så att mina föräldrar och sambons ena bror får komma och öva på att ge katten inhalationer så de vet hur man gör och hon blir van med att de gör det (hon är petig med människor, ytterst få duger) Mina föräldrar har sagt att en av dem kan bo i våran lägenhet om det är helg (i och med att de själva har katter) och om det är vardag har vi min sambos bror som kan ta hand om katterna och min sambo kan tänka sig att åka hem och titta till också om det krisar.
Förstår din oro. Men skulle föröska hitta en lösning redan nu. Som många föreslagit. välja ut någon som kan tänka sig passa hunden redan nu och umgås med den personen flitigt och låta hunden sova över o.s.v Sen när det är dags (så vida det inte blir en suprise) så får hunden åka iväg på en liten semester.
Hade inte alla som jag kan tänka mig ta hand om mina katter haft djur redan så skulle jag absolut skicka iväg mina katter när det är dags. Känner dock inte för att stressa upp min katt med astma med andra djur i okänd miljö när vi håller på att undersöka vilken dos hon ska ha av sin medicin.
#19 Jag hade gärna tagit hundvakt om det var någon vi redan känner och inte någon från blocket. Jag har en väldigt lätträdd hund och dessutom lättstressad. Sen krävs det en person som också kan hantera slädhundar vilket långt ifrån alla kan. Samt att vår hund löper när förlossningen är beräknad att ske. Okänd person från blocket är helt enkelt helt uteslutet. Jag vägrar lämna henne i händerna på någon man knappt känner och 3 mån är inte nog med tid att lära känna någon så pass att jag skulle våga släppa min hund obevakad i dess händer.
#18 Mina hundar fick vara inne 20 timmar en gång
Jag hade skadat knäet och kunde varken gå eller hoppa på ett ben, sambon var bortrest och alla vännerna upptagna. Jag sa till hundarna att de fick kissa inne men det gjorde de inte ändå. Jag var iofs hemma då men det var också rätt extremt. På nåt sätt tror jag de förstod för de bad inte ens om att gå ut som de brukar göra.
Alternativet hundpensionat? Vet att ni pratat om dagis som kan ta hunden över natten, men det är ju itne riktgit samma sak och dom brukar ju ofta vilja ha månadsbundna kunder. Men ett vanligt hundpensionat brukar ju finnas och där kan man ju komma och bara lämna in för en natt eller två.
Min mammas hund har extrem separationsångest men pensionatsägaren fixar det galant, det är inte ovanligt. Har själv jobbat på pensionat och det brukar faktiskt inte vara några problem med diverse olika "problem" som hundar kan ha, det brukar gå bra.
Det kanske går att hitta något i din närhet så kan ni åka dit och titta och se om det känns bra. Så kan man ha det som ett alternativ om det inte går att lösa på ett bättre sätt, kan tänka mig att det blir en stress för dig också om ni ska behöva tänka på och oroa er för hunden mitt upp i förlossningen. Förstår att det är en oro det där med hur man löser det med hunden, så det är nog bra om ni hittar en lösning så snart som möjligt så du kan koppla av.
#22 Tyvärr brist på hundpensionat här uppe. Får åka runt 60mil neråt om jag ska hitta ett. Jag är rätt hönsmammig när det gäller att lämna hunden på okänd plats och stressen ökar enormt av det samt att jag har tendens att grina, är trots allt en väldigt kär familjemedlem för mig och betyder en hel del i min vardag och min livsstil. Låter säkert larvigt men så är det.