Ultraljud
Var på ultraljud igår, Den lilla levde och det var så underbart att se det lilla hjärtat slå. Men självklart så var det något fel, tarmarna är lite utanför magen så nu blir det massa undersökningar.
Läkarn var nästan 100 på att det var spalt (stavning?) och att det går att ordna med en operation när ungen väl är född. Alltså inga större problem än så. Men som sagt, inte gjort fostervatten-prov eller något än. Tydligen så har detta blviit allt vanligare i västvärlden och ingen vet varför.
Någon som vart med om detta?
Jag har ingen bra koll men jag såg ett förlossningsprogram på tv där ett barn föddes med tarmarna utanför magen. Då fick bebisen ligga kvar i kuvös med tarmarna inlindade i någon plast på sjukhuset ett tag (ingen aning om hur länge), men sen opererade dom in tarmarna igen och allt blev bra :-)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Härligt att höra :) hörde att det bara blir ett litet ärr vid naveln och att jag antagligen kommer att föda lite tidigare och då med hjälp, typ kejsarsnitt. Men allt är lite oklart än.
Vad läskigt det låter. Men skönt att dom verkar kunna ordna det utan några större problem :) Och skönt du att det ändå var en liten krabat där inne ;)
/Christine
Ja verkligen, trodde ju verkligen att den var död. Men där ser man hur lite man ska lita på sin magkänslan. :)
Sett många förlossnings serier där det föds barn med tarmarna utanför. Oftast operar de någon dag/dagar efter födsel när svullnaden på tarmarna gått ner och det blir ett litet ärr. Inte sett någon gång när det gått på tok och som du säger verkar det vara ett relativt vanligt problem nu för tiden.
Det konstiga är att dom inte vet varför det blir så. Problemet eller vad man ska säga har ju alltid funnits.
Usch vad läskigt det låter. Men det är ju otroligt bra att dom kan fixa detta.
Men jag tycker att om problemet är vanligt så borde dom ju kanske forska lite kring detta, så man kanske kan hindra att det händer framtida barn?
Ja det tycker jag med. Dom håller säket på, men det verkar som att dom inte ens har några misstankar om varför. Hon ställde inga frågor om kost eller någonting.
#8 hm. känns inte som att dom gör tillräckligt. Visst är det bra att dom kan åtgärda det, men helst vill man ju inte att det ska hända alls.
Ja men precis. Jag visste liksom inte ens att det kunde hända. Aldrig hört det förr, så om det nu är så himla vanligt som de säger så borde man ju hört om det. Info från barnmorskan eller vad som hellst.
När jag först hörde om det förra veckan av första sköterskan blev jag ju livrädd och trodde att allting var kört. Sen kom det ju läkare som berättade att det har blivit vanligt, men tydligen alltid funnits där. Min sambos farmor hade hört talas om det för 30år sedan, ingen fara med dom barnen. Men det visar ju på att det exicterat en längre tid och fortfarande vet dom inte varför.
Nu är det ju inga större problem, bara en operation efter födseln. Men i mitt huvud finns det ju alltid en risk att operationen går fel. Att ungen inte läker efter att ha blivit sydd eller vad som hellst.
Tycker dom borde sätta igång (eller rappa på) forskningen kring detta. Kan ju vara vad som hellst som orsakar detta. Något som man inte tänker på.
Är det gastroschisis? Hittade inget på svenska så jag sökte på engelska. Låter läskigt men det är nog svårt för dem att lista ut vad som går fel om det är så att det är problem i hur utvecklingen tar sig. Alltså det känns som om de har dålig koll generellt på det där med utveckligen och hur man ska förhindra att saker går fel.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte helt hundra om det var så det hette. Har försökt hålla mig i från att läsa om det på egen hand. Men känner ju igen namnet, så det borde vara det.
Bra jobbat, det är nog dumt att läsa en massa internetinformation
Men det verkar ju som om det funnits länge och att de åtminstone vet hur de ska hantera detta när bebisen kommer ut.
Ja, det slutar alltid med att man är mer förvirrad än lärorik efter man är klar. :)