Fertil efter abort
Hej! Jag gjorde medicinsk abort den 19/12 2012 och mina blödningar har precis börjat avta. Jag har dock inte börjat med ppiller igen ännu, dock har jag haft sex två helger i rad (förra och denna helgen). Min fråga är nu: när börjar man bli fertil igen? Och när vet man att man har ägglossning? Tacksam för svar!!
Vad jag vet så är man väl fertil på en gång? Börja med p-piller på en gång om du inte vill bli gravid igen, ägglossning kan man inte räkna ut bara sådär, det beror på när du har din riktiga mens.
/Christine
Man ska skydda sig direkt efter och vänta tills det börjat verka annars är det ju oskyddat sex och du kan bli gravid igen.
Hälsningar
Fredrika
Oj blödningar så länge? Man ska för övrigt inte ha samlag under tiden man har blödningen pga infektionsrisk.
Jag själv genomgick en medicinsk "abort" pga att jag drabbades av ett missed abortion (fostret sluta utvecklas men kroppen stötte inte ut det av sig själv), jag var i ca vecka 13 då. Jag genomgick aborten ett par dagar efter dig, den 22a dec 2012 och mina blödningar slutade efter lite över en vecka. min ägglossning kom för två veckor sedan och igår dök min mens upp, allt enligt min normala mencykel (vet inte hur vanligt det är)
Men är du osäker så kontakta din klinik du gjorde aborten på. Du har väl fått information vart du ska vända dig med frågar ang aborten?
Sen så blir du ju fertil omgående så det är viktigt att skydda sig om man inte vill bli gravid igen.
Lycka till med allt.