Igångsättning
På torsdag blir jag igångsatt… då går jag också in i vecka 42,
nån mer som har blivit ingångsatt? hur gick det för er? tog det lång tid innan allt startade? Börjar bli ganska nervös inför det nu :S
Jag fick dropp men det funkade tyvärr inte, barnets hjärtljud gick ner av det och blev tillsist snittad.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Även jag blev igångsatt med dropp(eftersom vattnet gått och jag var i v 36+3), ungefär kl 14 på eftermiddagen. Det tog ganska lång tid innan jag fick starka värkar som kom regelbundet, sedan blev det för tätt mellan värkarna istället så att jag knappt kunde andas emellan dem. Jag kände inte att det var något bra flyt i värkarbetet någon gång tyvärr. Vid kl 22 på kvällen började bäbisen må dåligt i magen så det blev ett urakut snitt.
Hur ska de sätta igång dig?
Jag blev igångsatt för ett år sedan i vecka 40. Jag vet inte om det finns flera metoder, men jag fick iallafall något slags hormonpreparat i underlivet, det var ett snöre så de kunde dra ut "grejen" när som helst. Dag 1 så kom jag till förlossningen och fick preparatet, jag tillbringade hela dagen på förlossningen, hade inte mer värkar än vanligt tyckte jag. Under natten drog de ut hormonpreparatet. Hade värkar hela natten, sov knappt något trots att jag fick sömnkur. Dagen efter när de undersökte mej var jag öppen 2 cm. Då fick jag åka hem över dagen, de ville inte stressa bebisen. Jag kände att det var på gång att hända saker, sammandragningarna blev kraftfullare under hela dagen. Vid 17 tiden åkte vi in för då hade jag så pass ont att jag ville få smärtlindring, var då öppen 5 cm. Min lille pojke föddes kl 00.16. Jag gick inte igenom hela igångsättningen. Dag 3 hade de tänkt att stoppa in någon slags ballong och pumpa/spränga upp mej. Men det behövdes alltså inte! :-) . Det som jag märkte var att värkarna var väldigt oregelbundna, jag hade svårt att nyttja lustgas. Tog en epidural vid 5 cm, tog väldigt bra på mej! Lycka till!
OM de vill ge dig någonting invärtes, alltså föra in något i slidan, var noga med att fråga vad det är. Be om namnet och om de säger "Cytotec" så VÄGRA. Lyssna inte på vad dom säger, oavsett om de säger att det är bra och kommer gå bra. Det är farligt och du har all rätt i värden att vägra.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farlig-medicin-ges-vid-forlossningar_6881821.svd
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det hormonpreparat jag fick heter prostaglandin tror jag. Håller med # 4 vägra cytotec!
Prostaglandin är naturligt och är mycket bättre :) Både för kroppen och barnet! Det ger en mjukare start på förlossningen än när man blir igångsatt med t.ex. dropp, vilket kan göra att man får för kraftiga och oförutsägbara värkar eller värkstormar.
blev igångsatt 8 dagar över tiden o efter 6 timmar o 51 min kom min son. tog ett tag innan jag kände av värkarna o så. men när det var i gång så gick de fort o bra =)
#4 aaaah! vad obehagligt! ne ska definitivt inte tillåta det där!
jag har bara blivit inbokad, jag vet inte vad dom kommer göra ännu, Barnmorskan sa att dom skulle göra en bedöming på vilken sort igångsättning som dom anser passar mig när jag väl är där, Jag har fått en tid 8:00 på morgonen,
vad jag har läst är det att om livmodertappen är mogen så blir det att dom tar hål på fosterhinnan och ger värkstimmulerande dropp, och om den är omogen så får man en gel som trycks upp i slidan och ta någon form av ballong-grej? som ska pressa på livmodertappen eller hur det nu var…
Men jag känner om jag verkligen inte är "mogen" för förlossning så vill jag hellre bli snittad, kan man begära detta om det skulle vara fallet? eller kommer läkarna vara så anti om man inte har testat att gå igenom hormonprövningarna,ballong och grejer först?
#8: Tror det är rätt svårt att få det beviljat på grund av att man "inte har lust" utan att ha testat. Ett snitt är en stor operation och barnet gynnas av att födas vaginalt så därför brukar de alltid vilja prova det först.
#2 Har du fått?! Blev det tidigare? (Ursäkta trådkapningen TS!)
#10 Ja vattnet gick på nyårsafton! Så efter ett dygn med oregelbundna värkar sattesg jag igång 1 januari. Hon var beräknad 25 januari så det var allt lite tidigt;) Men det har gått bra! Ursäkta ts!
#11 Åh, grattis! Startade en ny tråd 
blev inte igångsatt idag. Fanns inga platser tydligen! fast det var gränsfall med hur mkt fostervätska bebben hade och jag var öppen 2 cm. MEN fick tid imon för att definitivt sättas igång.