Infektion...
Ok sån där fråga med för mycket information men jag behöver lite råd. Är i vecka 9+3 och min läkare skrev precis ut ett medel för att behandla svampinfektion, en sån pessar eller vad det heter kombinerat med kräm.
Saken är den att när jag kollar upp medicinen står det att den inte rekommenderas att tas vid graviditet. Dessutom är det inte helt rekommenderat att göra nåt alls i första trimestern.
Nu tycker jag det känns lite jobbigt, för jag vill ju egentligen lita på läkaren. Samtidigt är ju det sista jag vill att riskera nånting med bebisen. Vad skulle ni gjort? Borde jag skippa behandlingen?
Konstigt… Ring igen och kolla med dom vad dom säger. Svampinfektion är ju vanligt, men konstigt att hen skriver ut något som inte rekomenderas…
/Christine
#1 Ja visst är det konstigt
Kan nog inte ringa tyvärr då tjejen på telefon inte pratar engelska (även om läkaren gör det). Men det är lite krångligt för jag hittar bara info om medicinen på spanska och google translate är lite… tja… svårförståeligt hehe.
#2 - Jag vet inte riktigt hur du ska göra :S Killen din kanske kan ringa då? Vad jag vet finns här i sverige bara en receptfri sort som är ok vid graviditet. Kanske gå och leta efter receptfritt istället?
/Christine
#3 Ja jag kanske ska göra det. Killen pratar ännu sämre spanska än mig haha! Oftast tar jag mig fram på spanska men vid tekniska saker blir det jättekrångligt.
Är det canesten du menar? Vad jag har läst verkar den bra och säker, så kanske ska man köra på det i stället för att riskera nåt. Känns ju inte bra alls (och om 3 veckor ska jag till läkaren igen så har det inte gett sig kan jag prata allvar om det).
#4 - Ja just det så heter den! finns den där du bor så tycker jag du ska ta den.
/Christine
#5 Super, jag tror den finns här! Det måste väl räcka kan man tycka!

Kan du inte ringa svenska sjukvårdsrådgivningen eller skulle det bli dödsdyrt?
#7 Ja tyvärr blir det nog det. Problemet är också att det jag fått utskrivet är en spansk medicin så jag vet inte alls vad det motsvarande är i Sverige.
Men nu har jag bestämt mig för att köra på krämen hon skrev ut men inte pessaren. Krämer ska visst generellt vara ok och inte kunna nå bebisen så det borde funka. Gör det inte det så kan jag alltid fixa en annan kur nästa gång.