Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 3147 ggr
lisette
0

gick det?

satt och funderade lite innan. tänk om vattnet skulle gå mitt på dagen när sambon är på jobb… häftig känsla det måste vara att kunna ringa till honom och säga "du får komma hem nu, du ska bli pappa". problemet är ju bara det att han jobbar i hela skåne. det tar honom drygt en timme att komma hem från helsingborg (vi bor utanför kristianstad).

om vattnet skulle gå, då ska man väl åka in direkt till sjukhuset? är man kababel till att köra själv eller man bör ta taxi?

gick vattnet för dig och hur gjorde du sen?

Sandra76
0

Mitt vatten gick aldrig..fick värkar det första, med bara ett par minuter emellan från första värken.

Första barnet hade vi varit på kontroll på BB, kommit hem, sambon åkte till jobbet och jag fick värkar precis när han åkte:)

Först ringde jag BB som sa att vi fick komma med en gång om vi ville, men jag sa att jag ville vänta(trodde jag hade minst 7 timmar på mig) efter 15 min ringde jag sambon på jobbet och sa att jag var rädd så han fick komma hem.

Vi fixade lite hemma(har ju hund och katt) i en halvtimma efter han kommit hem, sen ringer han BB igen då tycker de att vi ska komma dit då värkarna är så pass täta. 45 minuter till BB är det.

Från första värken tills han kom ut tog 4 timmar.

Son nr 2 skulle sättas igång söndagen den 16/7, vi skulle vara på BB kl.09.00, då bör man åka 8.15 hemmifrån.

Kl. 07.30-07.45 kommer första värken, jag har ingen panik utan måste "sminka" klart först. Värkarna kom tätare så vi åker innan och ringer och bekräftar.

Kl.09.13 är son nr 2 ute..

Jag tror att man kan be sin arbetsgivare att få de jobb som är närmast.

Nu hade min sambo precis semester, men annars hade han gjort upp med att bara finnas max 30 min från hemmet, då vi visste att det kunde gå snabbt:)

Annette
0

Båda mina förlossningar har börjat med att vattnet gått. Båda gångerna har gubben varit på jobbet Glad.

De vill att man kommer in och kollar läget om vattnet gått. Det är ju inte säkert att värkarna börjar direkt. Om mam kan köra själv beror på hur långt man har till sjukhuset.

Elisabeth-J
0

Med sista barnet gick vattnet och min sambo var inte hemma. Vi åkte in en timme efter det. När vattnet har gått bör man inte gå så mycket då navelsträngen kan åka ner över halsen på barnet. I vissa falla går förlossningen snabbt när vattnet har gått men det kan också ta tid. Det är så olika men det är bra om man kan komma in så snart som möjligt. Om vattnet går så har man vanligtvis öppnat sig en del och då kan förloppet bli snabbt.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

reddie
0

Mitt vatten gick precis då vi lagt oss för kvällen. Vi ringde och åkte till BB, hade inga värkar och mådde bra så vi åkte hem igen då vi bara bor 30 minuter därifrån. Skulle komma tillbaka vid tio tiden morgonen efter. Men vid ett tretiden på natten började värkarna så vi åkte in igen.

CBA
0

Med #1 gick vattnet och jag fick värkar DIREKT.
Vi var på min mammas och hennes tvillingbrors 50-års fest när det hände och vi skojade på dagen om att går vattnet så gör det väl det på festen så det är väl lika bra att ta med väskan…vilken tur vi hade :o)

Vi var bara 15 minuter från BB…maken ringde medans jag bytte till torra kläder sen åkte vi och när jag kom fram var jag öppen nästan 5 cm och då hade det bara gått 45 minuter från det vattnet gick.

En kompis till mig fick båda sina pojkar inom 2 timmar efter att vattnet gått. Ingen av gångerna hann dom till BB då maken jobbade en dryg timme hemmifrån och närmsta BB låg 1,5 timme bort…hon födde killarna ståendes på knä i hallen och fick åka ambulans till BB och maken fick komma efter :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

lisette
0

du vet om att du skrämmer mig charlotte? ;)

reddie
0

bli inte uppskrämd lisette :-)
För mig tog det 15 timmar från att vattnet gick tills att Alice var framme.

lisette
0

idag trodde jag att ngt var på g.

när jag steg upp i morse och gick ut till hästarna bara rann det till. helt genomskinligt var det. luktade inte som flytningar eller urin.

gick in o la mig igen, lite nervös.

när jag vaknat igen så gick jag på dass, samma sak igen. men denna gången lite mer geleaktigt. pratade med min svägerska. hon sa att det säkert är slemproppen som kommer att gå nu…

AlbaStiffler
0

*urk* :)

lisette
0

haha ja det är så jag känner med.. .;)

CBA
0

Det var inte min mening Lisettan !

Det är ju så väldigt individuellt och alla är vi skapta olika. Min barnmorska på MVC lurade mig rätt rejält och sa att första förlossningen tar alltid lång tid och är utdraget och att man får alltid vila mellan värkarna…för mig tog det 7 timmar och jag fick inte vila en uns mellan värkarna utan dom avlöste varandra hela tiden när jag skulle få våran första.

Det kommer gå kalas bra detta, var bara lugn och lyssna inte så mycket på andras berättelser för som sagt det är så himla olika hur man upplever det och hur hög smärttröskel man har.

Marre79
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag trodde inte att jag skulle få uppleva att vattnet gick…eftersom jag skulle bli snittad 8 dagar innan beräknad födsel(10/1). Men natten till den 2/1 gick vattnet fattade inte riktigt vad som hände. Vi skulle ju upp några timmar senare till förlossningen. Hade tid kl 8 för inskrivning men kom in 5,30 för då hade jag värkar med en min mellanrum.

Tänk vad fort det kan gå.

lisette
0

hihi vilken spillevink du har marre!! :D

Sandra76
0

På mitt andra barn gick slemmproppen så jag såg det. Först kom det ut ganska mycket av den ca 5 dagar innan förslossningen. När vi skulle åka till BB s gick jag på toaletten och då kom lite till och genast kom det en värk efter. Så slemproppen kan gå ett par dagar innan det händer något :)

lisette
0

man behöver alltså inte se den?

nu imorse när jag gick upp så rann det igen. känns inte speciellt fräscht… :S

Marre79
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan rinna lite fostervatten om det har gått hål på den yttersta hinnan, prata med din barnmorska!!!

CBA
0

För mig gick slempropen samtidigt som vattnet…jag kunde riktigt "höra" ett PLOPP när den gick…ett PLOPP och sen ett WOOSCHHH.

Jag trodde jag pinkade ner mig, första tanken var att -Kan man bli inkontinent INNAN förlossningen ? *fniss*

lisette
0

sitter och väntar på att barnmorskan ska ringa mig, ringde dit imorse o lämnade meddelande.

ska ju åka till sthlm i helgen med jobb. en jättestor fest som jag verkligen inte vill missa. ska höra med henne vad hon tycker.

#17 jag fick berättat för mig om ngn där vattnet gick och det lät som ett pistolskott. både kvinnan o mannen hade flygit upp ur sängen och frågat vem som blev skjuten… ;)

Marre79
0

Kan hålla med om att det var ett Wooscchhhh. Trodde inte att det kunde rymma så mycket vatten i magen…

floppy
0

Mitt vatten gick först ca 45 min innan förlossnignen va färdig, så jag kan väl säga att jag födde barn ganska direkt efter… Räcka ut tungan Mitt vatten gick först när jag va 8 cm öppen o BM fick hål på hinnan…

Min förlossning startade me värkar o va knappt 8 timmar från första värken tills allt va över… :)

Melle_bus
0

Vattnet gick kl 11.00 på torsdagkväll och fick värkar direkt. Dagen efter(fredag) 11.30 åkte vi in till förlossningen och dagen efter det(lördag) kl 07.39 föddes min son.  Så det tog ca 34 timmar från att vattnet gick tills min son föddes……….hade värkar hela tiden, fick etablerade värkar först kl 01.00 på lördagnatt så dom värkarna jag hade innan gjorde inte mycket nytta alls. Krystvärkar fick kl 06.00 så jag hade krystvärkar i 1 timme och 40 min innan han föddes.

Den ena förlossningen är inte den andra lik. Måste säga att det är bland det häftigaste jag gjort i mitt liv, och sen att man får en sån underbar liten guldklimp är helt otroligt, älskar att vara mamma.

AusaBausa
0

vattnet gick när vi var ute på en vinterpromenad ner till hamnen. Gissa om gubben sprang! Hem efter bilen o svärföräldrarna var som tur var med så de kunde ta lilleman… ringde in till BB o de sa att det var lugnt men skulle ta oss in men inte stressa… mysigt med vinterkläder o hela kittet…

Stravaganza
0

Gör det ont när värkerna kommer?

lisette
0

jätteont. det går inte att beskriva smärtan.

[Anna-N]
0

#23. Riktigt ont..trodde inte i min vildaste fantasi att de skulle göra så ont. Skrikandes

Stravaganza
0

#24, #25; Nej fy, nu blir jag rädd. Hur vågar man skaffa barn?

Men egentligen, förlossningen gör väl ändå mer ont att gå igenom än värkerna, va?

lisette
0

jag skulle säga att det är ungefär samma smärta. jag hade en otroligt lätt förlossning dock. det gör sjuuukt ont när huvudet är i öppningen och töjer. det var ngt av det värsta jag varit med om.

jag vågade skaffa barn, det var den lätta delen.. ;) men jag var grymt nervös för förlossningen. jag är en person som vill ha 100% koll på allt och veta hur det känns. att inte veta hur ngt kändes var förjäkligt rent ut sagt.

men, som alla säger (och det stämmer), man glömmer smärtan så fort barnet är ute.

Stravaganza
0

Nej, nu tror jag inte jag ska skaffa barn ändå. xD

Låter så läskigt, och det gör ju så ont.. Synd att det inte kan vara smärtfritt. :D

Annette
0

#28. Mina barn är 10 och 6 år. Jag har för länge sedan glömt hur ont det gjorde. Den äldste låg ju dessutom fel, så han kom med fot, rumpa, fot och resten av kroppen. Vi kvinnor är gjorda för att föda barn, du fixar det när den dagen kommer.

Stravaganza
0

#29 Ja.. Om jag får några barn, vill säga. Men, det verkar så hemskt, alltihopa!

Annette
0

#30. Det tyckte jag också när jag var i din ålder.

Stravaganza
0

#31 Men sen då, tyckte du inte att det var fullt så hemskt när du blev äldre?

Annette
0

#32. När jag sedan ville ha barn så försvann den känslan. Jag kände mest att det skulle bli spännande att själv få uppleva en förlossning, man hör ju så mycket men det går inte att förstå förrän man själv fött barn.

Jag kan faktiskt längta efter ännu en förlossning, men vi skall inte ha fler barn. Den är en mäktig upplevelse, att följa och lita på sin egen kropp.

Stravaganza
0

#33 Jag kan ju inte förstå hur det är, direkt.

Men jag tror faktiskt att jag skulle vara lite smått rädd, minst sagt. Det där med sjukhus tycker jag inte om.

Annette
0

#34. Personalen på förlossningen är väldigt bra nu för tiden. Inte som min mamma berättat hur det var när jag föddes. Så sjukhuslikt är det inte heller, tycker jag. Dessutom kommer säkert din partner att vara med dig ;)

Sasser
0

2 gånger har barnmorskan "pickat" hål på fosterhinnan. Alltså fejkad vattnet gick:), sista gången var likadan…nästan… dom skulle ta hål men så tyckte dom att jag kunde ut och gå lite i korridoren… och PANG så gick vattnet. Jag tyckte faktiskt att det var lite häftigt, jag hade ju aldrig vart med om det förut. Men jisses det kändes som det var ett helt badkar som rann ut…

Stravaganza
0

#35 Om jag har skaffat mig en partner, vill säga. ;)

Förresten så skulle jag föredra att min partner inte var där.

lisette
0

#37 det tycker du inte då. partnern är ett jättestöd. jag trodde tex inte min sambo skulle vara det, men jag blev förvånad.

Stravaganza
0

#38 Det kanske är sant, men det verkar lite pinsamt, det hela.

[Anna-N]
0

#39. Man varken hinner eller orkar tänka på pinsamheter när man väl ligger där. Då är tankarna fokuserade på annat.

Man behöver allt stöd i världen - så tyckte jag iaf.

Stravaganza
0

#40 Du har rätt, men jag tror inte en 14-åring tänker så som du gör, precis.

[Anna-N]
0

#41. Ja, det är sant!

Stravaganza
0

#42 Japp, det är sant, jag brukar faktiskt inte ljuga. :P