Feber
När räknar ni att era barn har feber? Min son är 3 mån och vet inte riktig från när han har feber.
Nu har jag inga barn än, men har inte bebisar ungefär samma kroppstemperatur som vuxna? Jag skulle nog se feber som över 38 grader iaf…
/Christine
Man räknar väl med att från 38 grader och uppåt är det feber. Men är barnet inte påverkat, alltså äter bra och inte allt för slö så behöver man inte göra något åt det. Det är onödigt att ha i barn för mycket medicin. Och feber är bra, det betyder att kroppens infektionssystem har startat. Feber hos vuxna och barn skiljer sig väldigt åt. Ett litet barn med 40 graders feber behöver inte vara någonfara, medans på en vuxen skulle det vara allvarligt.
Så sålänge din lilla inte är påverkad av febern så är det bäst att vänta och låta kroppen ta hand om det :)
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind
Generellt så säger man att feber är över 38 grader men det är inte så lätt alla gånger. Precis som oss vuxna har barn olika kroppstemperatur när man är frisk och några barn är kallare och några varmare. Om ett barn har normaltemperatur på 37.7 så har hen inte lika mycket feber när hen har 38 som ett barn som har 36.7 i normaltemperatur förstås. Ta tempen på din son när han är frisk, vad har han då? Sen klarar barn också feber bättre än vuxna och kan ha ganska hög feber men ändå må rätt bra, så det är viktigt att se till allmäntillståndet oavsett som febern är hög eller låg. Men är febern högre ska du alltid ge extra mycket vätska och ta av kläderna. Är febern upp mot 39 kan du både ta av kläderna och ställa ett fönster på glänt för att hjälpa till att kyla av lite.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Min lille blev sjuk nyligen och då fick jag lära mig att om de har över 38 när den är under en månad ska man söka vård/ringa sjukvårdsupplysningen. Annars som Tina-A säger är det allmäntillståndet snarare än siffrorna man ska gå efter.
Allmäntillståndet är föresten svårt tt bedömma på småbarn tycker jag! De ska inte vara bleka, men vinterljuset gör ju att alla ser ut som zombies. De ska inte vara slöa, spädbarn gör ju inget annat än sover i princip! Och de ska inte ha ansträngd andning men min son lät som en döende snarkare från dag ett men det är tydligen jättevanligt hos spädbarn pga deras mjuka gom. Phu det är inte lätt att veta alla gånger!
Man får nog försöka lita på sig själv fullt ut och tänka "är allt precis som vanligt eller beter sig barnet inte som det brukar". Det kan vara svårt att bedöma om ett barn är slött eller inte t.ex, men man får försöka känna om barnet inte är sig själv. Hellre söka hjälp 100 gånger för mycket och i onödan än att låta bli att söka hjälp när det kanske är livsfarligt..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Hade en febersjuk tjej på snart 5 mån för någon vecka sedan. Vi märkte det på henne då hon kändes väldigt varm när hon skulle sova och under natten. På morgonen tog vi tempen och den låg på 38,6. Hon var varm hela dagen men annars inte mer påverkad än lite trött. På kvällen gick den upp till 39,8 och då ringde vi sjukvårdsupplysningen och fick rådet att ge en tablett. På morgonen efter hade febern minskat och framåt kvällen var den borta igen. Jag gick helt på att hon var så varm.
Sajtvärd på Iller.ifokus