Huvudvärk
Jag har hört att huvudvärk ska vara en graviditets symptom. Jag har nu haft huvudvärk i 3 dagar så pass att jag inte kan sova.
Det känns som att någon slagit mig i bakhuvudet med en slägga och varje gång jag ligger på rygg eller höger sida gör det ondare. Börjer jag mig framåt känns det som att hjärnan ska hoppa ur skallen.
Vad kan man ta mot denna huvudvärk? Jag börjar bli less på den.
Jag hade runt vecka 12-20 ungefär extremt med huvudvärk och barnmorskan sa då att den typen av hormonell huvudvärk ofta släpper efter första halvan av graviditeten, fram tills dess att den gör det är det inte mycket att göra åt saken tyvärr. Vila, dricka ordentligt, komma ut i friska luften.. Tabletter med paracetamol kan man ta, men jag tyckte inte det hjälpte.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#1 Jag är i vecka 14 och har en fruktansvärd huvudvärk. Jag har hört man kan ta Alvedon vid graviditet? Jag har dock enbart Alvedon Forte hemma vilket nog är lite för kraftigt och jag gillar verkligen inte mediciner.
#2 Ja, vanlig alvedon, panodil och pamol är tre som går bra, vet inte om det finns fler.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Långvarig huvudvärk kan även innebära att du har fått järnbrist! :) Om det fortsätter så kan du prova att köpa järntillskott på Apoteket!
#4 tack för tipset.

Kolla upp det där med järnet hos BM för om du har järnbrist behöver du tabletter med rejält med järn i och de ska man nog inte äta om man däremot har bra värden.
Det kan även ha med trycket att göra. Fick högtblodtryck av p-piller och övervikt för ett par år sedan. Bytte p-piller och gick ner i vikt och trycket sjönk och min huvudvärk som ibland övergick i migrän försvann också.
Som gravid kan man få högt eller för långt tryck under sin graviditet. Det kan man lätt kolla upp om man funderar över trycket.
Vad som orskar din huvudvärk kan inte vi veta. Bäst är att höra av sig till BM/läkare eller vårdcentral.
#7 P-piller har jag aldrig tagit men viss övervikt har man väll, inget jag kan ändra på under graviditeten dock. Funderar däremot på om det kan ha med min syn att göra eller en form av kombination, jag är inte så duktig på att använda glasögonen.