Jag förstår inte
Clearblues digitala visade att jag var i v 1-2. Hur funkar detta då det står så här om veckorna:
v 1,
Graviditetens 40 veckor räknas från den första dagen i din senaste menstruation. Det är för att man ska kunna se när du hade din ägglossning som sker ca två veckor in i menscykeln. När du har din ägglossning har du störst chans att bli gravid. Om du tror att du är gravid kan du räkna ut vilket förlossningsdatum du har med hjälp av vår graviditetskalender.
v 2,
Under din andra graviditetsvecka har du ägglossning, ägglossningen sker ca två veckor efter din senaste mens första dag och det är då du har som störst chans att bli gravid.
Då är du nog i vecka 3 - 4 just nu och har gått 1 - 2 veckor. Har också försökt lära mig detta, men är inte helt säker så vi får se vad övriga medlemmar säger :)
Tack för ditt svar, jag får det också till det. :)
Har ju knappast ägglossning nu liksom. Himlans knasigt det häringa :)
Precis som #1 säger. Clearblues test talar om ungefär när du blev befruktad och bäbisen blev till. Fast själva graviditeten startade redan på din senaste mens första dag.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Precis. Det befruktade ägget, den framtida bebisen, har funnits i din mage i 1-2 veckor - alltså från det att ägger blev befruktat. Det är det som Clearblue mäter.
När man räknar graviditetsveckor räknar man från ca 2 veckor innan du blev gravid, så nu är du i vecka 4 eller 5!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Okej tack för era svar, tyckte jag hade läst på så mycket, men detta visste jag inte.
Har en fråga till, "mensverken", har sån otrolig smärta så kan knappt stå upp när det händer, kan inte sova på nätterna, och på jobbet är det ett helvete. Har ni något tips på hur man botar det?
Värmekudde, varmt bad, varm dusch..
Värktabletter ska du i största mån hålla dig ifrån, men om du känner att du måste kan du ta en av de tabletterna man får ta som gravid. En studie visade dock att alvedon kan ge missbildningar på pojkars kön(?) och det får man ju ta ställning till hur man vill! :)
Det är livmodern som växer och det kommer göra ont till och från under graviditeten, ibland mer än annars!
Testat allt det där, men ingenting fungerar. Känns som att jag ska svimma när det sätter igång.
Jasså, jag läste att Alvedon var okej, så har sparsamt tagit det. Ska genast sluta upp med det. Men någonting att ta på jobbet vore ju bra, där har jag inte tillgång till varken dusch eller värmekudde.
#7: Man får ta alvedon, den är okejad! Men det har kommit en studie som påvisat det där, så man får väl ta ställning till det hur man vill..
"Värktabletter kan ge fosterskador
Värktabletter med paracetamol har hittills ansetts helt ofarliga att äta för gravida kvinnor.
Men nu hävdar en dansk studie att de kan leda till en högre risk för att pojkar föds med missbildade könsorgan.
Studien är den första i sitt slag och omfattar 47 000 kvinnor som fött pojkar. I gruppen hade ungefär hälften ätit tabletter med paracetamol, den andra hälften hade inte gjort det.
– De mödrar som hade tagit smärtstillande medel med paracetamol löpte 30 procents högre risk att få barn med missbildningar, säger Morten Søndergaard Jensen, forskare på Aarhus universitet, till tidningen Politiken.
Hur många tabletter som krävdes för att öka risken är inte känt. Men forskarna anser också att värktabletterna kan ge osynliga effekter, såsom försämrad kvalitet på spermierna.
I Sverige finns inga rekommendationer om att gravida bör avstå från värktabletter med paracetamol, såsom Alvedon, Panodil och Pamol.
– Man har ansett att Panodiler är ofarliga för gravida. Den här studien visar att de inte är helt ofarliga. Det ser ut att finnas en ökad risk, säger Morten Søndergaard Jensen.
Forskarna tycker inte att gravida ska avstå från värktabletter med paracetamol, men det behövs mer forskning i ämne.
Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Epidemiology."