Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 34061 ggr
moonii
2012-10-09 11:52
0

RFSU test

Tog igår ett RSFU test (röd). Efter 5 - 6 minuter visades ett svaaaaaagt rosa streck. Det syntes knappt, men om man vände på stickan så man såg den från sidan så syntes det lite tydligare. Strecket satt dock inte så nära kontrollstrecket, utan alldeles bredvid (till vänster) det vita strecket där plasten slutar. Med andra ord, satt strecket under plasten. Jag blir inte klok på detta.. har googlat och googlat men hittar inte om det är positivt eller negativt. Någon som kan hjälpa mig? Skulle vara i vecka 10 isåfall..

Zvintos
2012-10-09 14:08
4

Om det sitter under plasten, precis där plasten slutar/börjar (beroende på vilket håll man menar) så låter det som om det är uppsamlingsplatsen för själva färgen. Dvs testet är negativt.

Greeen
2012-10-09 14:21
0

Svårt att avgöra, men det låter som #1 säger att det är negativt. Ta ett till test?

Tina-A
2012-10-09 17:45
0

negativt. Jag får alltid streck under plasten och fått när testen varit negativa och jag inte varit gravid! Tar man bort plasten börjar strecket vandra uppåt, ser märkligt ut :) Men det är negativt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

noir
2012-10-09 19:13
0

kan tipsa om att det finns billiga tester på tradera. små stickor, står one step på förpackningen om jag minns rätt.

Jag plussade med ett sådant test BIM +1

moonii
2012-10-12 08:50
8

Var hos barnmorskan i förrgår och tog ett test till, negativt. Det är för mig ett mysterie hur alla 4 tester kan vara negativa och man ändå kan känna sig så gravid… Vart kommer min mage ifrån?? Och min huvudvärk som jämt och ständigt dyker upp??

Greeen
2012-10-12 13:10
0

Jag vet en som testade negativt i v 6….

[RMSLiners]
2012-10-12 14:36
0

#5 Hormonrubbningar? Det har jag haft förr så pass att jag till och med producerade mjölk.

CelsiusT
2012-10-12 15:11
0

#5 Skengraviditet är inte ovanligt, speciellt inte om man vill ha barn, och det kan te syg ytterst fysiskt i sina symptom. Det fenomenet förekommer hos alla djur, inte bara människor. Jag har själv haft sådana symtom att läkaren sa att han tyckte det var konstigt om jag inte var gravid, vilket jag ju inte var. Fanns ingen annan anledning sa han, så det konstaterades som skengraviditet.

Hormonrubbningar (som tex att man slutat med p-piller som i mitt falltroligtvis var orsaken), oror över att vara/bli gravid, önskan om att vara gravid osv är vanliga orsaker till skengraviditet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

moonii
2012-10-12 20:20
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hört talas om skengraviditet.. Skulle nog kunna vara så. Dock undrar jag, växer magen utav det också? Isåfall, kommer magen bli som vanligt igen eller har jag bara 'lagt på mig?'

Har tagit 4 negativa tester, samt fått mens (dock väldigt konstigt.. först 8 dagar för tidigt, och den andra 7 dagar för sent).

Har dock sett ut såhär sen 8 veckor tillbaka… Innan så var min mage nästan alltid platt på morgonen och resten av dagen nästan platt.

[RMSLiners]
2012-10-12 20:23
0

#9 Magen kan växa. Man kan få alla möjlig symptom. Har du dessutom haft mens så är du inte gravid. Misstänker du skengraviditet så kontakta MVC om den varar för länge, för mig man kan få hjälp med det. När jag hade det några år sedan höll det i sig i 2 veckor.

moonii
2012-10-12 21:06
0

Hmm okej. Har dock läst att det har funnits kvinnor/tjejer som varit gravida trots negativa tester samt mens.. Det är det som gör mig så förvirrad…

[RMSLiners]
2012-10-12 21:49
0

#11 Mens kan jag inte tänka mig däremot är det vanligt att ha små blödningar i graviditeten även om också det kan vara oroväckande. Men visst finns det kvinnor som får negativa test trotts att de är gravida, då brukar man oftast ta ett VUL eller blodprov, vanligast är VUL.

Ketang
2012-10-13 10:16
1

#12 Det finns dom som har blödningar som är så lika vanlig mens att man inte ser skillnaden.

Har ni sett programmet "Jag visste inte att jag var gravid"? Där är det flera av dom som haft regelbundna blödningar precis som mens och därför varit säkra på att dom inte varit gravida. Jag vet en tjej i grann kommunen som var gravid utan att veta om det. Hon hade mens som vanligt och var smal som en sticka. Men så blev hon jätte dålig och åkte in med ambulans, när hon kom fram hade hon en bebis Skrattande

[RMSLiners]
2012-10-13 14:10
0

#13 Det vet jag men de brukar, vad jag fått höra, vara ljusare till färgen och möjligen lite mer rinnande.

moonii
2012-10-13 21:45
0

Min mens är inte som vanligt.. Första gången hade jag mens en vecka för tidigt (cirka en vecka efter att jag hade sex och ägglossning). Det varade bara 2 - 3 dagar.

Nu hade jag mens en vecka för sent. Vanligtvis blöder jag väldigt mycket första dagen. Nu hade jag mest bruna flytningar i början och blödde lite mer andra dagen. Fick mensvärk andra dagen också. Tredje dagen höll mensen på att försvinna redan. Har haft ganska vattnigt och även mer brunt blod än vanligt.

Skrev i första inlägget att jag skulle vara i vecka 10 isåfall.. men tydligen har jag bara gått 8 +5 om jag skulle vara gravid.

Är det någon som vet om man kan se på magen om man är gravid? Alltså formen eller så?

[RMSLiners]
2012-10-13 22:02
0

#15 Bruna flytningar brukar kopplas till missfall. Missfall har jag haft en gång, det varade i 2 veckor med enorma smärtor och blödningar och började med bruna klibbiga flytningar. Sen finns också något som heter utomkvedeshavandeskap som ger blödningar, den enorma värken som kommer av det dyker upp vid olika stadier från person till person, en del får det v8 andra v14 mm. 

Vid en graviditet sväller magen upp för att sen gå ner och sen bli stor igen (inte alltid svullnaden går ner hos en del kvinnor dock). Jag är inte långt gången men min mage är så svullen att det ser ut som att jag skulle vara halvvägs nästan redan.

moonii
2012-10-13 22:09
1

#16 Ojdå… Även fast man efter bruna flytningar/blod blöder vanligt rött?

[RMSLiners]
2012-10-13 22:12
0

#17 Ja, jag fick vanligt rött blod efter bruna flytningar. Därpå dök smärtan upp och sen kom det enormt mycket blod och stora klumpar som gjorde svinont att få ut. Nu vet jag inte om du specifikt har/haft missfall men ibland kommer inte rester ut och då måste man skrapa. 

Men som jag sa tidigare, misstänker du något kontakta MVC och be att få göra ett VUL.

moonii
2012-10-13 22:16
0

#18 Hmm, får nog kolla upp det ja. Hoppas verkligen inte det är missfall :/

CelsiusT
2012-10-15 17:39
0

Brund blod är absolut inget som måste tyda på missfall. Det är bara "gammalt" blod. Det får jag ofta första dagens blödning och det är inte missfall. Kommer det vanlig blod sedan så är det troligtvis inget konstigt.

Att mensen ändrar sig är absolut inget ovanligt och jag har själv precis gått från att vara mycket riklig till att vara väldigt minimal och bekväm. Jag upplever att när jag blöder mindre mängd så är det vanligare att det är lite brunt i början.

Att magen svullnar lite är inget konstigt, speciellt inte om man är skengravid.  Men det kan hända, även utan skengraviditet, av andra orsaker. Bla kan du, som du skrev, lagt på dig lite eller av någon annan orsak.

Men om du har mens, testar negativt på 1 till flera grav.stickor så är det troligtvis inget att oroa sig för. Är du ändå orolig, gå till VC eller BM (UM om du är under 25 år) och prata om det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

moonii
2012-10-16 18:10
0

Något ultraljud kommer jag inte få av sjukhuset/gynekologen innan jag fått positivt på stickan. De rådde mig åka till vårdcentralen och ta ett blodtest. Så det får jag göra imorgon. Jag undrar dock om någon vet om missfall syns på blodtestet?

[RMSLiners]
2012-10-16 18:17
0

#21 nej, det ser man ganom VUL på Kvinnokliniken.

moonii
2012-10-16 18:20
0

#22 Okej. Då får jag åka och ta ett blodtest först. Är jag då inte gravid så ringer jag kvinnokliniken. (Visste inte ens att det fanns nåt som hette så haha)

[RMSLiners]
2012-10-16 18:26
0

Konstigt att du inte fick göra ultraljud trots att du inte har positivt test. Fick jag göra en gång,prata med barnmorska och hon skicka mig dit trots negativt test. Kanske olika från kommun till kommun.

moonii
2012-10-16 18:32
0

Ja, för jag hörde från en kompis att i hennes kommun får man också göra det oavsett. Men den (griniga) kvinnan jag ringde idag sa att de endast kollar de som är säkra på är gravida..

moonii
2012-10-16 18:35
0

Måste bara fråga.. växer livmodern om man är skengravid?

Laaisaa
2012-10-16 20:01
0

Nej men kroppen kan svälla upp.. Livmodern kan inte påverka magens storlek förs än absolut tidigast vecka 12-13…

moonii
2012-10-16 20:13
0

Okej. För jag har haft stickningar i underlivet/slidan idag och det kan tydligen bero på att livmodern växer??