Ädel/mögelost
Läste att man får äta ädel/mögelost, brieost om det är tillagat så att det kokar när man är gravid! Stackars min svägerska som bakade ädelostpaj till kräftskivan och sucktandes fick titta på. Så visar det sig att hon kunnat äta den ändå!
Stämmer detta?
Skriv gärna fler saker som finns på "bör ej ätas" listan men som genom olika frys/koksätt får ätas ändå
Det finns en hel del ädelostar som är pastöriserade och dem kan man äta som gravid. T ex är de flesta brie-ostar pastöriserade
#1 Jo fast på livsmedelsverket så står det att även opastöriserade får man äta dock måste dom vara tillagade först?

Ja jag har oxå förstått det som att alla ädelostar går bort pastöriserade eller ej. En orsak ska vara att de ofta förvaras ihop och då får samma typ av bakterier på sig. Ska dock vara OK med alla om dom hettas upp. Men sånt här ändras ju stup i kvarten så det är inte lätt att hålla koll.
Jag fick höra blankt nej från min barnmorska.. Hon sa att det sitter i möglet på något sätt och att det är dumt och chansa! Attans säger jag bara om min älskade grädd-ädelost :(
Den dagen jag är gravid tänker jag äta brieostsås och ädelostpaj! Dock inte dagligen såklart men om det bjuds så skulle jag inte tacka nej^^
Oops! Har ätit pastöriserad brie flera gånger under grav
Fast man ska nog ha en del otur om man ska råka illa ut pga det.
Har förresten hört att man inte ska äta lamm. Det kan i mkt sällsynta fall innehålla nån bakterie som kan orsaka stora fosterskador. Detta glömde jag förstås bort och åt lamm i våras men det verkar ha gått bra. Är som sagt extremt ovanligt att ngt händer med just lamm. Någon som känner igen??
#6 Man FÅR äta pastöriserad brieost under graviditet. Vill man dock vara väldigt säker så skall man tillaga det så att det kokar" Förslår friterad camebert eller brieostsås
Visst säger alla lite olika inom detta så man får ju alltid samla info och avgöra själv i slutändan.
Lamm har jag aldrig hört om. Kanske för lamm "skall" serveras rosa?

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. (listeria)"
Från livsmedelsverkets hemsida. Men som sagt, dessa råd ändras ju jätteofta så jag antar att riskerna är hemskt små.
#8 Precis det jag läst också ^^ Ah missade dock att det också gällde pastöriserad "för säkerhets skull" typ. Men som sagt tillagad är listerian död. Vem vet, jag kanske också blir lätt paranoid med matennär jag är gravid ^^ En bekant tyckte att nähä här skulle inget kinkas med maten men nu några veckor in blev hon lite nojig så fort hon läste något ^^
Jag åt mögelost senast igår, på hemmagjord pizza:D Jag älskar ostar av alla de slag och saknar verkligen att få äta ostar nu under graviditeten. Men jag äter tillagad ost, tex pasta med ädelostsås har det blivit några ggr. Jag äter inte brie eller några ostar med mögel även om de är pastöriserade, för jag har oxå fått lära mig att alla ostar med mögel ska tillagas först. Även brie som har möglet på utsidan. Precis som #8 skriver.