Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3035 ggr
[Jagochminadjur]
2012-08-17 20:08
0

Menstruationscykel?

Jag har länge undrat hur en menscykel fungerar!  
(Försöker nämlingen bli gravid)
Jag kollade upp det på google och fick reda på att det beräknas från första dagen i månaden du har mens tills nästa gång du har mens?  Är det dem dagarna emellan varje mensuration som kallas ''menscykel''?  

Isådall  ett exempel!

Nu säger vi att jag har fått mens den 2 augusti 

och eftersom att jag har regelbunden så får jag ca runt samma datum nästa månad. Då har jag alltså en menscykel på ca 32 dagar??  

Förlåt min förvirring! Jag kanske förvirrar er andra, men jag vill bara veta ungefär om det är så det fungerar! 
Försöker räkna ut förtila dagar

Om någon kan rätta mig så snälla skriv! :)

Tina-A
2012-08-17 20:19
0

Jag får det till 31 dagar :)

Det låter alltså som att du har ägglossning ungefär 16-17 dagar efter att du fått mens för tiden mellan ägglossning och nästa mens är nästan alltid runt 14 dagar.

Så när du fått mens är det dags att börja göka strax runt dag 12 eller 13 och fortsätta förbi dina dagar, kanske till dag 18! Så har ni nog ert på det torra :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Jagochminadjur]
2012-08-17 20:29
0

Haha, tack så mycket! :D  

Vi hade ju oskyddat senast i tisdags
finns det någon chans att det tagit sig då?  

Vi har gjort 2 försök den här månaden. Men än så länge så har det vara varit negativa test stickor. 

Och enligt den här hemsidan som jag kollade så ska jag vara fertil den
lördag, 18 aug, 2012
- torsdag, 23 aug, 2012

Iaf den här månaden!

[Jagochminadjur]
2012-08-17 20:39
0

Men guuud!
Har värsta nervös attacker!

Jag räknade ut riktigt och skrev det där med senaste mens och menscykeln.

Nu står det att jag är Gravid i VECKA 1  
Herregud, ska jag tro på det eller inte? D:

Sarah E
2012-08-17 20:59
0

Vilken hemsida var det du var inne på?

Skulle nog inte lita alltför mkt på det där om du inte fått positivt svar på grav test. Normalt kan du testa dig för graviditet fr o m den dag din mens väntas börja, men skadar inte att låta det gå några dagar extra innan du testar dig :)

Tina-A
2012-08-17 21:04
0

#3: Man är "gravid" i vecka 1 trots att man inte är gravid, man börjar nämligen räkna 2 veckor innan ägglossning. Då är ägget alltså inte ens släppt och än mindre befruktat.

När nästa mens ska komma har ägget varit befruktat i ca 1 vecka (man har alltså varit gravid på riktigt i 1 vecka ungefär) men ändå säger man att man är gravid i vecka 4 trots att det inte är sant, men man räknar så och man räknar flera veckor innan man är gravid på riktigt.

Så gravid vecka 1 har inget att göra med om ni har lyckats den här månaden eller inte :)

Om du fick mens den 2a augusti så låter väl 18e lite sent egentligen, det är ju 16 dagar efter att mensen startade. Visst att du kanske inte har ägglossning förän kanske 19e eller 20e, men det är bra att ha sex några dagar innan så man har spermier som ligger och väntar. Men det börjar ju onekligen vara dags nu snart med ägglossning så det är väl bara att köra på! Du är ju på dag 15 nu.

[Jagochminadjur]
2012-08-17 21:22
0

Finns det något sätt man kan känna om man har ägglossning? För just nu har jag lite småont ungefär som mensvärk fast håller bara i någon sekund innan det försvinner igen. 
Så då kan det ge kanske positivt under helgen om man kör då? 

Sedan har ju jag aldrig varit riktigt noga med test stickorna heller, då jag tagit dem under dagen och inte på morgonen med morgon urinet (fy på mig) för att jag varit så himla nyfiken om det tagit eller ej! :)

Laaisaa
2012-08-17 22:35
0

Prova med ägglossningstester? :) de finns att köpa för en billig peng på nätet! :)

Tina-A
2012-08-18 06:20
0

#7: vad är det du testar under dagen menar du? Ägglossningstest? Gravtest?

[Jagochminadjur]
2012-08-18 10:30
0

#8 om du menar mig så är det sånna där gravid stickor som jag provade under dagen! Man ska ju helst ta dem på morgonen :)

Tina-A
2012-08-18 13:05
1

#9: ja jag menade dig :-) och de där kan du inte använda förän om flera veckor, när din mens ska komma nästa gång! De ger inga utslag förän 2 veckor efter ägglossning, och din ägglossning har inte ens varit än.. Läs på förpackningen, där står det också att du måste vänta innan de ens fungerar!

[Jagochminadjur]
2012-08-18 13:54
0

Ja, jag läste överallt om att man måste vänta tills veckan då mensen skulle komma. Men jag blev så ivrig och nyfiken så kunde bara inte låta bli. haha C:   

Men vi får väl köra på i helgen nu då så får vi se om det blir något.
Hoppas det tar sig!

Tina-A
2012-08-18 14:32
0

#11: haha, ja den där känslan känner jag igen! Jag har också testat någon dag förtidigt ibland :-) men innan man ens haft ägglossning finns det ju ingen ägg som kan bli befruktat och då finns det ingen möjlighet att vara gravid ;-) först måste man ha ägglossning och sen måste ägget fästa (vilket tar ytterligare 5-10 dagar) och SEN kan man testa! Det är inte förän ägget fäst man kan veta om man är gravid.