Polysistiska äggstockar
Ja jag har fått diagnpsen polysistiska äggstockar och undrar hur andra med samma diagnos har fått barn? har ni haft problem med att bl gravida? fått speciell hjälp?
Är risken större för tex tvillingfödsel (har tydligen det i släckten)
Inga barnplaner ennu men jag länktar.
Hej
Jag har pcos och har haft svårt att bli gravid, verkade aldrig ha ägglossning av mig självt och har oregelbundna menstrautioner. Min hjälp och det man ofta börjar med blev ett läkemedel som heter pergotime som man tar i samband med mens, det stimulerar ägglossning, gynekolog eller läkare på kvinnoklinik kan skriva ut detta, se bara noga till att de följer upp med ultraljud på ca dag 13 i menscykeln, man kan bli överstimulerad och eftersom vi med pco har många omogna äggblåsor kan resultatet bli mååånga mogna ägg samtidigt. Därför är det viktigt med ett ul på äggstockarna onnan förväntad ägglossning. På mig gjorde man också en spolning av äggledarna, smärtsamt men väl värt det för någon månad senare gav tabletterna resultat.
För mig fungerade pergotime fjärde omgången- fick missfall, sen tredje omgångne- fick bebis :) och nu sista försöket tog det sig på första tablettomgången.
För många räcker det med pergotime, fungerar inte det går man ev. vidare till ivf. Bäst är att göra en infertilitetsutredning på kvinnoklinik, jag bor i gbg och här kan man vända sig till reproduktionsmedicin på su.
Vad gäller tvillingfödsel så är risken för det större när man använder ägglossningsstimulerande medicin, men man kan ju välja att avstå från sex om man skulle ha flera mogna äggblåsor på ul, har man fler än två tror jag man får sexförbud :)